Spontana omstarter, mjukvaruuppdatering?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Sajko, 3 maj 2011.

  1. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    förra veckan så började min Arc starta om sig spontant. Det kunde gå allt från 20 minuter till ett par timmar innan den gjorde det. Så jag provade att byta SIM-kort, återställa telefonen via seus, utan att installera något program på nytt, men beteendet fanns kvar.

    Så jag fick tyvärr skicka in den på service.
    Där har dom uppdaterat mjukvaran på den.
    När jag skrev till servicekillen att jag redan sökt efter uppdateringar och att där inte fanns någon ny uppdatering, så skrev han att de har annan programvara som dom flashar med, som inte alls är samma som vi vanliga dödliga har.

    Kan detta stämma?
     
  2. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har en polare som är delägare på ett mobilservice ställe, han säger att de mycket riktigt har andra uppdateringar än de vanliga vi får. Jag har dock inga detaljer, men de skulle fixa ljudet på min x10 jag hade förra året. Men som vi vet så gjorde det ingen skillnad, men jag hoppas det gör skillnad för dig! Borde vara simplare och fixa ditt problem.
     
  3. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, men jag är väldigt tveksam att de fixat problemet. Speciellt när man kunde provocera fram en omstart genom att knacka lite lätt på bakstycket, eller ibland när man bara lade ner mobilen på skrivbordet.

    Jag vet inte hur långt man måste driva ett ärende innan dom byter ut hela mobilen mot en ny, men det lär väl man får se. Jag hoppas jag får tillbaks mobilen snart så jag kan testa den.
     
  4. Zodde

    Zodde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vad du beskriver låter ju mer som att du har glappkontakt i luren, beskrev du detta när du lämnade in den? Har svårt att tro att en flash skulle lösa detta, låter mer som hårdvaruproblem.
     
  5. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, det stod i min beskrivning, och det är därför jag är orolig. Eftersom telefonen har funkat utan problem i två veckor, och sen helt plötsligt börjar strula, så känns det som den fått något brott internt.

    Och jag har faktiskt blåst telefonen på alla program, samt bytat SIM-kort, kollat efter eventuella hinnor på batteripolerna...

    Sen så vitt jag vet så har det väl inte kommit ut någon ny programvara efter den släpptes, så dom har bara flashat in exakt samma orginal-programvara som fanns tidigare. Synd att jag inte antecknade alla programrevisioner innan jag skickade den.
     
  6. Zodde

    Zodde Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej

    När du hämtar ut luran, gör en test direkt framför killen om du har möjlighet. Och se om du kan få den att bota om enligt metoden du beskrev ovan. Gör den det kan du nog sura till lite och skälla lite på dom. Därefter "tyvärr" lämna in luren igen för riktig lagning och syrligt kommentera att du inte tror ytterligare en flash kommer lösa detta.
     
  7. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om jag ändå hade kunnat.. Jag ska hämta ut telefonen på ett postutlämningställe, eftersom jag har Halebop som operatör, så där finns ingen jag kan uttrycka min aggression på direkt.

    Frågan är bara om man kan debitera Halebop på alla avgifter man fått betala för all frakt och emballage.

    Jag blir trött bara jag tänker på det.
     
  8. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Frakt för garantiärenden ska säljaren betala enligt lag så ja det kan du

    Dom får 3 försök på sig med samma fel innan dom kommer byta ut den mot en ny
    Är du grinig kan du nog få den utbytt på 2 då hur många försök man får inte står i lagen utan brukar baseras runt 3 för att då har det tagit för lång tid och orsakat för mycket problem för kunden i fråga
     
    Sajko gillar detta.
  9. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gött. Tackar för den infon!
     
  10. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering: Jag hämtade luren idag, och hoppades in i det sista att den skulle funka. Men tyvärr, efter ca. 10 minuter så startade den om sig trots att den bara låg på bordet.

    Liiite besviken! Skickar tillbaks den imorgon igen. Hoppas på kretskortsutbyte denna gång.

    Tycker att det är så jäkla synd att den strular, med tanke på att jag är så grymt nöjd med den annars.
     
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Du vill inte ha ett byte av kretskortet då du bara kommer få en swaplur då
    Du vill ha en ny
     
  12. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En lite uppdatering på tråden: Jag har haft luren i ett par dagar nu och inga omstarter än så länge! Det som var gjort denna gången var uppgradering av mjukvara (igen), samt polering av kontaktytor.

    Otroligt nog så funkar det...

    Problemet löst!
     
  13. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Det är 2 försök att laga och 3 ggn samma fel uppstår, allt enligt KKL.
     
  14. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Nej mr noodles
    Det där är vad man brukar göra.

    Enligt lag kan du få den utbytt efter 1 eller 2 reparationsförsök beroende på hur lång tid det tar
    En telefon räknas som en produkt som ska användas dagligen och som du är i behov av
    Om inte produkten finns tillgänglig eller inte fungerar som den ska har du rätt till att få det åtgärdat utan att det ska orsaka dig ekonomisk skada eller problem i din vardag.
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja, men man ska inte behöva låta den lagas 3ggr var det jag menade. :)
    Du har dock helt rätt att man kan kräva att få den fixad/utbytt/hävd iom att det är en sak som man använder dagligen, dock tror jag man får 'hota' med både det ena och andra hos de flesta återförsäljare innan man får igenom det - även om man har lagen på sin sida. :)
     
  16. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Självklart
    Men lagen säger att du kan ;)
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det är för att saker som detta kan hända som jag ALLTID väljer att köpa mina telefoner i en fysiskbutik istället för på nätet. Satans mycket svårare att få sin lagliga rätt hos en nätbutik.

    Min personliga telefon leverantör vet att det är idiotiskt att försöka något med mig eftersom han vet att jag varit reklamations ansvarig i en större butik och kan kkl och alla kryphål.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk