Spotify-ångest

Diskussion i 'Frågor och support' startad av n00b, 9 sept 2009.

1. n00b

n00b Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena,

Spotify funkar prima när jag kör 3G men sen när jag startar med nätverket här hemma så blir spotify blått o går offline. Har testat massa inställningar i spotify, tex. sync over wi-fi osv. Har bra signalstyrka till hemnätverket.

Vad är fel?

Är noob så förklara gärna i klarspråk:)

Tack

2. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Klurigt. Funkar det att surfa med webbläsaren från din telefon när du uppkopplad med nätverket hemma?

3. n00b

n00b Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag ansluter till något öppet nätverk funkar det, men inte till vårat hemnätverk. Står att jag är connectad men kan inte surfa elelr köra spotify.

4. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Då är det nog något med nätverket. Funkar det trådlösa hemmanätverket från en dator? Funkar det från en dator med nätverkskabel?

Om det funkar med kabel men inte trådlöst så prova att starta om routern (dra ur sladden och sätt i den igen och vänta några minuter). Funkar det fortfarande inte kan du prova att resetta routern (finns nog någon infälld knapp på baksidan som du kanske behöver en penna eller ett gem för att trycka in. Håll den inne några sekunder.) Observera att alla eventuella inställningar du gjort på routern återställs till fabriksinställningar om du gör detta!

5. n00b

n00b Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret men grejer är att nätverket fungerar både med eller utan kabel från en vanlig dator.

6. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad har du för säkerhetsinställningar på nätverket? WEP, WPA, WPA2, WPA-Enterprise eller annat? Kör nätverket 802.11n only eller tillåter du 802.11g med? :)

7. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Märkligt. Det måste vara någon inkompatibilitet mellan routern och telefonen. Vad heter routern? Märke och exakt modell? Jag skulle googla på problemet och ha med sådana begrepp i sökfrågorna.

Jag tror felet ligger i routern. Antingen som kosmiq är inne på, att den kör på ett protokoll eller med en krypteringsmetod som Androids TCP/IP-stack inte stödjer, eller så kan det vara en inkompatibel implementation av protokollet endera i Android eller i routern. Jag tror mest på det sistnämnda, men då vet jag ju å andra sidan inte vilken router du har.

Eftersom telefonen faktiskt kopplar upp och rapporterar att den har anslutning, tror jag inte att det är inkompatibla protokoll.

Äh. Jag skulle i alla fall prova att resetta routern till fabriksinställningar. Om det efter det fortfarande funkar trådlöst från datorer men inte telefonen skulle jag byta router. Eventuellt kan en firmwareuppgradering på routern lösa problemet.

8. n00b

n00b Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, jag vågar inte reseta hela routern, har typ fem datorer på den här hemma. Farsan sa att han inte ställt in något speciellt som kan ha med det att göra iaf.

Routern är en Zyxel p-600 series typ, mer vet jag inte.
    Kör WEP.

9. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Testa att ta bort alla inställningar för nätverket, inklusive inskrivet WEP-nyckel. Anslut igen, skriv in nyckel osv igen och återrapportera. Minns inte exakt men har för mig att WEP inte rapporterar huruvida man skriver rätt eller fel nyckel i alla lägen. WPA gör det men har som sagt för mig att WEP inte alltid gör det. Kan vara så enkelt som att du fått ett tecken fel på WEP-nyckeln.. :)

10. Niare

Niare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket konstigt om spotify funkar från andra datorer till samma router men eftersom allt utom spotify funkar med telefonen genom routern så måste det vara något problem med portarna.

Googlade lite och spotify ska använda: 4070, 443 och 80 så testa att öppna dom.

11. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Som sagt kan han varken surfa eller köra Spotify genom luren på hemnätverket, men han blir uppkopplad. Skulle därför tippa på att det är kommunikationen mellan telefonen och routern som är svajig, av någon anledning.

12. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Låter onekligen som någon slags udda inkompatibilitet mellan luren och routern. Jättesvårt att både felsöka och åtgärda med tanke på att det sannolikt är ett sådant där fel som ytterst få har råkat ut för.

13. aniceone

aniceone Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hämtar ett citat från följande länk: http://androidforums.com/htc-hero/7475-connect-via-wifi-problem.html

"
    I don't think it's a problem related to the phone hardware. The issue only occurs with certain routers (amongst them are apparently D-Link and Zyxel ones). If I use my MacBook Pro to share it's Ethernet connection over Wi-fi and connect my Hero to it, everything works perfectly, proving that the Wi-fi radio is working.

So it must be something failing in the connection between specific routers and the Hero, which I would assume means some kind of software issue on the Hero (or in Android in general?).

"

Kortfattat så verkar det bero på ett mjukvarufel i android.