Spotify vs Grooveshark

Diskussion i 'Applikationer' startad av botze, 17 september 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag trodde Grooveshark:s affärsmodell var "tveksam", att de inte hade avtal med skivbolag o.s.v. utan att de "körde på så länge det gick", men jag kanske har fel?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.383
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Deras affärsmodell är "tveksam" - den använder ett kryphål i lagen. Det är alltså inte olagligt, men inte omtyckt av skivbolagen osv. Det går ju ut på att användare (som Grooveshark förutsätter har KÖPT den) laddar upp låtar till Grooveshark som då görs tillgängliga att streama. Det som gör det tveksamt är att det tros inte vara en så stor del av alla som verkligen köpt musiken, utan hämtat den på något olagligt håll.

Spotify räcker för mig, musik som inte finns läggs ju lätt till med en lokal fil :)

3. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Grooveshark har avtal med en del skivbolag (Universal och EMI tror jag är de stora) + avtal med väldigt många artister. Men visst, det är sant att dom inte har avtal för all musik som finns där eftersom användare kan ladda upp musik själva. Det betyder dock inte att tjänsten inte är laglig. Dem följer Amerikansk lag. Om nått skivbolag eller artist ber dem ta ner musik, gör dem det.

Se Grooveshark — DMCA Takedown Policy

@cammen3 det är inget kryphål eller tveksamt på nått sätt. Lagen säger att du måste ta bort innehållet om du blir tillsagd vilket Grooveshark gör, även om dem ber dig signa ett avtal istället. Eftersom det här handlar om streaming och uppladdning av användare måste man inte kontrollera att materialet är lagligt själv. Det funkar exakt lika som på youtube.

Last edited: 4 november 2011