Tips: Spräckt skärm? Samsung fixar det för 500 spänn

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av robinofstockholm, 6 sept 2012.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 993
    Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Antar att du pratar om mobilbyrån? Jag tycker du ska kontakta Samsung på måndag och berätta hela historian, förhoppningsvis kan dom göra någon deal med dig :)

    Sa mobilbyrån att det bara gäller hos dom året ut eller i hela Sverige? Känns dumt isåfall eftersom de ska öppna servicecenter i hela Sverige..

    Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2
     
  2. robinofstockholm

    robinofstockholm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER


    Som sagt man ska def. klaga och säga sin mening. Och det är viktigt att Samsung får ta del i detta betr. Mobilbyrån
     
  3. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hur tolkar man detta generösa erbjudande? Som ett erkännande att kvaliteten på skärmarna inte är den bästa? Eller är det utmärkt marknadsföring?
     
  4. sannispannisen

    sannispannisen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja mobilbyrån på hornsgatan, jag ringde samsung förr men de sa bara att yttre påverkan inte ger nån garanti. Jag anser inte att det var yttre påverkan, men jag kan ej bevisa det.
     
  5. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om du inte har haft mobilen längre än 6 månader så ligger inte bevisbördan på dig. ARN.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 670
    Mottagna gillanden:
    416

    MINA ENHETER

    Lol.
    Jo om skärmen är sprucken.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  7. sannispannisen

    sannispannisen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror att det var nån slags spänning, bara nån timme efter. SURT!
     
  8. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Varför då menar du?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  9. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 670
    Mottagna gillanden:
    416

    MINA ENHETER

    Uhm för det är fysisk åverkan?
    Du måste trolla om du inte fattar.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  10. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Inte om den nya skärmen sprack spontant. Då snackar vi i och för sig inte om garanti längre utan om att reklamera jobbet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 670
    Mottagna gillanden:
    416

    MINA ENHETER

    Ja.
    Det går dock inte bevisa att den sprack spontant utan bevisbördan ligger då hos kunden eftersom chansen att den skulle spricka spontant är minimal, som att plåten på en bil skulle buckla sig spontant.
    Nu tror jag likväl att det hände som hon skriver men bevisbördan ligger likväl på henne.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  12. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag är inte helt övertygad om att den skulle ligga på henne. Det är inte helt klart att det är yttre åverkan (från henne) om skärmen monterats felaktigt. Nu misstänker jag att man byter stommen inkl. skärm eftersom att allt är limmat så det är nog väldigt svårt att göra fel.

    Angående bucklan på bilen. Om firman rätar ut den på fel sätt (om man nu kan göra det) och bucklan återuppstår när solen ligger på (jag hittar bara på) så är det ju knappast kundens fel. Detsamma gäller ju också om skärmen har monterats fel och spricker under normal användning så är det självklart inte kundens fel där heller. Visst, då skulle ju alla med spräckt skärm kunna hävda att det bara blev så men här har mobilen varit inne på lagning för ett användarorsakat fel en gång och sedan har skärmen gått sönder ganska nära inpå bytet. Om vi också väljer att lita på att hon säger sanningen här så är det svårt att se att det skulle vara hennes fel och att hon ska behöva bevisa det. Nu förstår jag det som att mobilen har legat i en väska (men vi vet ju inte vad mer som låg tillsammans med mobilen) och inte i några tighta byxor som kan spräcka en skärm när man sätter sig ner.
     
    Last edited: 11 sept 2012
  13. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 670
    Mottagna gillanden:
    416

    MINA ENHETER

    Seriös?
    Ja du har ett väldigt bra teoretiskt fall men tyvärr så funkar det inte så.
    Din jämförelse med bilen duger inte heller då rätning är det du tänker på men på mobilen har vi bytt hela plåten mot en fabriksny.
    Därav räknas den fabriksnya som helt oskadad och därav ligger bevisbördan hos henne tyvärr.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  14. sannispannisen

    sannispannisen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja det är konstigt att sånt ska kunna hända.
     
  15. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Seriös? Ja, varför skulle jag inte vara det? Du har en intressant debatt-teknik.

    Biljämförelsen började du själv med så jag spann vidare lite. Att bara se allt svart eller vitt funkar inte. Det hade varit intressant om någon verkstad kunde titta på mobilen för att eventuellt se om det finns något i monteringen som inte verkar riktigt men det är ju inte gratis. Det är troligen rätt många som drar en vals och säger att skärmen bara sprack helt plötsligt.

    Jag är intresserad av att diskutera vem som har bevisbördan. Sen får vem som helst fråga om jag trollar eller om jag är seriös om det tillför något. En tillverkare/butik kan inte hävda användarfel så fort det är något utan det ska faktiskt bevisas av tillverkaren under de första 6 månaderna. Spräckta skärmar är troligen till 99% handhavandefel så det är förstås lite annorlunda och inget man lär vinna hos tex ARN men vem som ska bevisa vad, det är mer intressant. Sen blir det ju också annorlunda eftersom att det inte är tillverkaren som är inblandad i det här utan en verkstad.

    sannispannisen,
    Hur gick skärmen sönder första gången? Kan du fixa en bild på den spräckta skärmen och är det skärm eller glas som är paj?

    Edit: Läste intressant diskussion i detta ärende:
    http://www.fairshopping.se/opinions/view/3661
    Nu handlar det om plast och inte glas men man verkar ju vara överrens om att det hade varit annorlunda om det hade varit glas...

    Jag finner det alltså inte helt omöjligt att verkstaden har gjort fel här och om vi litar på sannispannisen så förstår jag inte hur man kan anse att det är hon som ska bevisa det.
     
    Last edited: 11 sept 2012
  16. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    720
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    I konsumentköplagen står det:
    "Garantin gäller inte heller om säljaren
    gör sannolikt att försämringen beror på en
    olyckshändelse eller annan yttre påverkan "


    Om det inte börjar dyka upp en massa skärmar som bevisligen spontanspruckit (grymt svårt att bevisa...) så räcker nog det för att det ska anses vara sannolikt att skadan uppstått genom yttre åverkan.

    Edit:
    På Elgigantens hemsida:
    http://www.elgiganten.se/cms/c-LYSsGQVt0P4AAAEw4xhqCI58/fragor-och-svar
    står det iofs:
    "Reklamationsrätten innebär att du har rätt att få ursprungliga fel och skador som uppstår till följd av dessa åtgärdade kostnadsfritt. Ett ursprungligt fel är en defekt som har funnits i produkten från början. Fel som uppstår under dem första 6 månaderna anses alltid vara ursprungliga, så till vida att säljaren inte kan bevisa att felet beror på någon typ av yttre åverkan."
     
    Last edited: 11 sept 2012
  17. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Säljaren skall göra det sannolikt ja och då har vi nog kommit en bit uppåt och då har förstås konsumenten möjlighet att gå vidare.. om man nu orkar det.

    Självklart blir det svårt att bevisa. Nu handlar det om en skärm som har lagats (eventuellt felaktigt). Det är inte riktigt samma sak som att telefoner börjar att spontanspricka från fabrik.

    Fortfarande så är det intressanta vart bevisbördan faller i just det här fallet.
     
    Last edited: 11 sept 2012
  18. Zitzo

    Zitzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lånar denna tråd lite. Jag köpte min s3:a begagnad och han jag köpte den av hade köpt den från Thorn. Han hade även tagit en försäkring för 899 kr. Det jag undrar är om jag i min tur har rätt att utnyttja den försäkringen om det skulle hända något med mobilen? Har kvitto.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. NiklasO

    NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 616
    Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det kan ju vara så att försäkringen står på honom.
    Det får du nog kolla upp hos Thorn.
     
  20. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER


    Visst bevisbördan ligger på säljaren, men om säljaren då kan påvisa ett märke eller liknande på att det är yttre åverkan så är det upp till kunden att bevisa.

    Sedan är det väl bara att ta det med arn och vänta några månader på att detta skall utredas om man nu tycker det är värt att vara utan telefon under tiden för att spara 500:-