Diskussion: Stabila routrar för mobilt bredband?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 2 jun 2020.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag upplever instabiliteten hos mobila bredbandsroutrar som ett stort problem. Om man som vi bor i hus på landet och kör all datatrafik över 4G så vill det till att routern fungerar stabilt över tid.

    Vi har tidigare kört med en Huawei B525 som haft stora brister. Den segar gärna ihop sig och vill ha reset ett par gånger om året. Dessutom har den svårt med många samtidiga anslutningar. Om man kör streaming samtidigt som man t.ex. skickar upp saker i molnet så blir det tvärstopp åt båda håll.

    Jag har precis köpt en Netgear Nighthawk M1 med förhoppning om bättre stabilitet. Den har fått väldigt bra recensioner och kostar klart mer än Huawei-routrarna. Det senare tenderar att hänga ihop med kvalitén.

    Det fungerar ok så här långt, men täckningen för både Wi-Fi och 4G är sämre än B525. Det senare går ev. att lösa med bättre antenn. Stabiliteten verkar klart bättre.

    Någon som upplever samma problem? Har ni hittat någon router som håller måttet?

    Det finns ju industriroutrar för 4G som kostar 5-10000 kr och är avsedda för M2M. Är det en sådan man måste ha? Jag kan inte tänka mig att M2M kunder accepterar att göra reset flera gånger om året.

    För övrigt finner jag det lite konstigt att inte operatörerna erbjuder något bättre. Jag kan gärna betala 5000 kr för en router med garanterat bra 4G-täckning, snabbt Wi-Fi med lång räckvidd och bra stabilitet.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag körde tidigare på ett ställe en Dovado Tiny. Jag körde den sällan mer än över dagen men känner igen lite av problembilden. För mig blev det betydligt bättre när jag delade upp funktionen på flera prylar. (I mitt fall bara två iofs.) Jag ändrade Dovadon till ren länk från 3G till trådburet nätverk (TP-kabel) och sedan en bättre router som fick stå för övriga funktioner (wifi etc). Det gjorde också att jag kunde sätta Dovadon där det var bäst 3G-mottagning och wifi i en annan del av huset (kabel mellan alltså). Kanske kan vara ett tips?
    Titta också på din enhets inställningar om det finns möjlighet att schemalägga omstart (omboot), t.ex. varje fredag morgon kl 0400 eller vad som nu är lämpligt.
     
    bernard gillar detta.
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Bygg en egen bara. Jag kör en Raspberry Pi med ett billigt USB-modem. Fungerar klockrent. Enda nackdelen är att raspin inte klarar att köra 2.4 och 5 GHz WiFi samtidigt.
     
    bernard gillar detta.
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Blir det stabilare då? Du är ju fortfarande beroende av t.ex. drivers för både USB-modem och Wi-Fi, modemets fw osv.
     
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Drivrutinerna för de flesta 4G-modemen är open source och följer med populära distros som Debian och Ubuntu. I mitt fall körde jag med en Huawei E3351-sticka, den fungerade rakt av utan att jag behövde göra något. Jag blev aldrig nedkopplad och raspin la aldrig av heller. Viktigt är dock att ha en proper strömkälla till raspin, förslagsvis deras officiella. En mobilladdare håller inte måttet.

    Samtidigt så kräver den typen av lösningen också att du vet vad du sysslar med. Du kommer behöva konfigurera NAT, brandvägg och sådant själv via terminalen.
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Blir det inte i praktiken samma sak som t.ex. en Huawei-router?

    Antar att de är Linuxbaserade och använder godtyckliga standardchip för Wi-Fi och 4G med tillhörande drivers, liksom du gjorde i din lösning??
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Många vanliga routrar (t.ex. ASUS AC68U) har usb ingång där man kan sätta ett usb modem, har bara kört så kortare stunder när fibern gått ner, så vet inte hur det funkar över tid. Man kan ha en usb förlängningskabel så man kan sätta modemet på ett bra ställe, men det behövs så klart att det finns ett ställe med bra täckning.

    Yttre antenner på M1an och en repeater, gärna med kabel, till wifin är ju förstås en variant.
    M1an är ju modernare, så den bör ha bättre chans att klara det hela.

    Eftersom täckningen är bra på B525an kanske man kan brygga den och sätta en annan router efter, så slipper den jobba så hårt, som @Buzz@Buzz är inne på.

    Operatörerna vill nog mest bara sälja nåt halvdant i volymer snarare än nåt bra till de få som önskar det.
     
    Kate och bernard gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag vet inte hur Huawei bygger sina routrar. Men visst, sannolikheten att de kör Linux är nog ganska stor.

    Min erfarenhet med routrar som strular är att det varje gång har visat sig vara mjukvaran som är problemet. T.ex. hade jag en D-Link där loggfilerna fyllde upp flashminnet viljet gjorde att minnet tog slut efter ca 3-4 månader, och då krävde routern en omstart.

    Sådana problem är däremot enkla att lösa på en Raspi eftersom du har full åtkomst till operativsystemet. På min Raspi-router har jag t.ex. stängt av loggning helt och hållet (vilket även hjälper med livslängden på SD-kortet).
     
    Kate gillar detta.
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Alldeles korrekt, precis som Netgear, Linksys, Xiaomi och många andra tillverkares SoHo routrar för hemmabruk så kör de varianter av OpenWRT firmware som i sig bygger på Linux. Varför uppfinna hjulet på nytt. [emoji16]
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har faktiskt testat att brygga B525 till en Wi-Fi-router tidigare. Fungerade sämre än att köra med B525 direkt.

    M1 verkar lovande så här långt. Sämre 4G-täckning och sämre Wi-Fi-räckvidd än B525. Men det är ok så länge den är stabil. Hoppas att det håller i sig. Något borde man ju få för pengarna.

    Jo men det är många kunder som har 4G som enda internet idag eftersom kopparnätet håller på att försvinna. Då duger det inte med routrar som kräver regelbunden reset.

    Det skulle knappast en fiber- eller ADSL-kund acceptera. Kan inte se varför 4G-kunder skulle vara beredda att göra det.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Otroligt att sådana saker inte upptäcks. Testar de inte sina produkter? Även om man inte kan vänta 3 månader på release så kan man ju låta någon testa produkten och komma med en uppdaterad FW.

    Förhoppningen med M1:an är att den är lite mer genomarbetad. Den tillhör ju nighthawk-serien, vilket ska vara netgears bästa konsumentprodukter vad jag förstår.
     
  12. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    På M1 har du ju Lan utgång, varför inte koppla den till en bättre Wi-Fi router och skaffa någon antenn till M1 vid något fönster? Finns youtube videos vilka inställningar du ska ha på M1an för att bara köra som 4G mottagare. Jag har M1 och M2 och märker ingen skillnad på dom när det gäller 4G hastighet. känns nästan som M1 presterar bättre.
     
    Kate och bernard gillar detta.
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nä det krävs nog ett väldigt uppgraderat nät och bra täckning för att märka skillnad. Här på landet finns bara 2CA 10+10 MHz. Förmodligen inte 4x4 MIMO heller..

    Det är ett alternativ faktiskt! Just nu känns det som att Wi-Fi-täckningen från M1 faktiskt räcker. Har dock en 4G-antenn som jag tänkte testa. Måste bara skaffa adaptrar SMA till TS9.

    Hur kör du dina routrar? Kontinuerlig drift? Stabilitet?
     
  14. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Jag har bara mina som portabla. Ingen som står och tuggar. När jag låg på sjukhus så hade jag M1an och den var stabil dom 11 dagarna jag låg inne.
     
    Kate gillar detta.
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ok, ska bli spännande att se hur min fungerar över tid. Den har redan överträffat B525 i stabilitet i alla fall. Köpte begagnad på tradera för 1500 kr, så riktigt prisvärd i mitt fall.

    Ingen som provat exempelvis Teltonikas Routrar? De riktar ju sig till företag och borde ha höga krav på stabilitet

    Teltonika RUT955 Dual Sim LTE Wireless Router | Dustinhome.se
     
  16. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Köpte min M2 på tradera för 1800kr så när det blir såna priser är dom hyfsat prisvärda. Köpte dock min M1 för fullt pris hos Webhallen. Men har sett många M1or på tradera på sistone så grattis till bra pris. Men när du kör den som ”stationär” har du väl den utan batteri ? Tror tillomed att Netgear rekommendera att köra utan batteri då. Och bara kör med USB-C kabeln?
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kanske man borde göra. Dock rätt schysst att ha batteriet eftersom det ofta är strömavbrott här. Då har man internet ett par timmar i alla fall.

    Dock är det ju inte optimalt för batteriet att vara fullt hela tiden
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har sett rekommendationer av dem i andra forum, men inte följt upp.
     
  20. knutars

    knutars Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    En router för mobildata måste ha stöd för analys av uppkopplingen och på egen hand kunna starta om vid behov. Den enda router jag känner till som klarar detta är Dovado. Du kan exempelvis programmerad den att testa uppkopplingen en gång var 10 minut eller oftare eller mer sällan. Efter tre misslyckade försök att ansluta mot internet så startar routern om.

    Ett mycket sämre sätt att lösa problemet är genom daglig schemalagd omstart.