Städ/rens-program som Clean Master m.m.

Diskussion i 'Allmänt' startad av FrozenWithin, 16 okt 2014.

  1. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hur mycket kan man lita på städprogrammen egentligen, att de siffror de presenterar verkligen stämmer? Jag kör 'Clean Master' varje morgon, ändå blir det storlekar som t.ex. nyss 990 mb skräpfiler/cache som kan rensas. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard&hl=sv Jag har även 'Du Speed Booster' och fast jag nyss kört med Clean Master så kan ändå Du Speed..städa bort 298 mb direkt efter med sin Trash Cleaner-avdeldning. o_O https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dianxinos.optimizer.duplay&hl=sv

    Hur kan det komma sig? Städar de olika effektivt eller på olika ställen? Eller är det fejksiffror de presenterar (till viss del?)?

    Likadant funderar jag kring apparnas ramminnes-städningsfunktioner.

    Någon som vet? :) Jag har en LG G2 även om det kanske är oväsentligt i sammanhanget då jag inte tror det direkt påverkar. :P

    Tacksam för svar!
    Mvh
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle sluta använda de där apparna helt och hållet. De behövs inte systemet sköter det själv och skulle cache för system spåra iväg och bli stort så kan man själv ta bort det enkelt under "inställningar -> storage" utan hjälp av extern app. Men jag rensar i stort sett aldrig det.

    Ramminnestömning gör egentligen mer skada än nytta. RAM ska användas annars gör det ingen nytta. Håller du på att stänga ner appar hela tiden så kommer din telefon bli slöare och få sämre batteritid pga att processer måste startas om på nytt varje gång du ska använda dem.
     
  3. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har också funderat på hur mycket som egentligen rensas med Clean Master. Det dom tar med i beräkningen är ju alla appar som den ska stänga ner också (vilket känns lite fult). Så om du ska fortsätta använda Clean Master så skulle jag råda dig att bocka av "Memory boost" då det är dåligt att döda appar om dom fungerar som dom ska. Nu kan jag t ex tömma 789mb av data, varav 630mb är appar som den vill ta bort ur minnet...
    Vips så var det bara 160mb kvar :)
     
  4. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hur menar du att systemet sköter sig själv ifall man ändå tar bort det i storage senare? Är det främst ramminneshanteringen du syftar på då?

    Drar inte mobilen mer batteri om det ligger massa bakgrundsprocesser och drar?
     
  5. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Menas det inte att den dödar appar som inte används av mig iaf just då? Att det är deras bakgrundsprocesser som ändå bara drar ramminne och batteri? o_O
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kanske var lite otydlig men ja ramhanteringen sköter systemet bäst själv. Vanligtvis drar inte appar nämnvärt med batteri om de ligger i bakgrunden men så klart finns det undantag om man får problem med en specifik app. Men då märks det och få får man titta upp vilken det är men det är inget jag varit med om speciellt ofta nästan aldrig.

    Nej telefonen drar inte mer batteri om de ligger cachade i bakgrunden. Tvärtom. I alla fall om det är appar som du använder. Tänk dig själv att du stänger ner dem helt när du använt dem. Nästa gång du ska använda den måste appen starta om alla sina processer och då används processorn vilket drar batteri. Det tar dessutom längre tid. Ligger den cachad i bakgrunden så återupptas bara processen sen nästa gång du ska använda den utan att den behöver startas upp på nytt så att säga. Även själva dödanden av processer tar ju lite batteri det med i det i längden och vissa processer kommer ändå startas automatiskt av sig själv emellanåt, som då drar extra batteri.

    För att en Android ska jobba så smidigt som möjligt så ska appar ligga cachade i RAM minnet och helst så ska mycket av RAM minnet användas för då får du en snabbare och mer effektiv telefon. Ledigt minne gör ingen nytta. Det är så Android fungerar och dödar man processer hela tiden blir systemet inte lika energieffektivt.
     
    Last edited: 17 okt 2014
    FrozenWithin gillar detta.
  7. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Det är ju appar som ligger kvar i minnet, som du kan växla till genom "Recent apps" knappen. Dessa ska du inte döda.
     
    FrozenWithin gillar detta.
  8. FrozenWithin

    FrozenWithin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    559
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack, lite ny info att ta till sig! :)
     
  9. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det du skulle kunna pröva dock är Ccleaner till Android:https://play.google.com/store/apps/details?id=com.piriform.ccleaner

    Jag använder det endast för att rensa ut tomma mappar, cache för galleri, skickade sms äldre än 2 veckor etc.
    Du har med andra ord många olika alternativ att använda med den appen.
    Och det är samma huvudman som då programmerar Ccleaner för Windows, dvs Piriform.
     
    FrozenWithin gillar detta.