Ställa om Tv:n till Digital.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 13 aug 2020.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det som suger mest är att få alla dessa oftast mycket gamla människor att förstå en box och en fjärr till [emoji107]
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Någon som vet vad en digitalbox gör? Converterar den digitala signaler till analoga så det möjliggör för en analog TV att "läsa" dom? Eller codar den om signalen till till en typ digitala som analog TV:n klarar av? Jag menar, så vi som har en analog TV också får den digitala förbättringen vid hjälp av boxen...
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Den kodar bara av signalen, sen skickar bild via hdmi förslagsvis. Så du får absolut högre kvalitet på bild och ljud
     
    geobjork gillar detta.
  4. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Varför gå över ån för vatten? ;) Har man comhems analoga och vill ha något som motsvarar det analoga men digitalt duger väl comhem tv bas? Du behöver inte leta nytt efter 12 månader, bara ring och hota med uppsägning så brukar det gå bra och pruta.

    TV Bas HD - Basutbudet med de vanligaste kanalerna
     
    bernard gillar detta.
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag vet inte riktigt vad det betyder att den "skickar bild via hdmi", men det hörs bra ut att man allafall får bättre kvalitet för sina investeringar i boxen.
    Jag hadde börjat ångra lite på att jag beställde en box i stället för att köpa en ny modern smart TV med alla möjliga "superfunktioner" (jag egentligen inte har behov av), för 3000.-
     
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    10 984
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Vi har haft informationslappar om detta i trapphuset under flera månader. Men det kanske inte är alla föreningar/fastigheter som sprider informationen.

    Comhem erbjuder ganska bra hjälp om man hör av sig till dem, även att de kommer hem och hjälper er ställa om TVn om det så behövs. Snart blir ditt tv-utbud helt digitalt
     
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det är ju tvärtom. TVn är digital, men byggd med en tuner för att ta emot en analog signal via kabel och konvertera signalen till digital. (För TVn byggdes när kabel-TV mest var analog, så då var det den sortens tuner TVn behövde.) Den där boxen du köpt kommer bara ta emot DVB-C-signalen och göra om den till video-signal, som den matar ut via HDMI. Då får TVn färdig digital signal genom HDMI.

    Antar att det är den där Humax. Det kommer inte vara mycket i den lådan. Humax CXHD-6000C
     
  8. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Jag har fått nästan hela det analoga utbudet som digitala kanaler istället, är det inte så för dig också? Visst, det är ju inte HD, men det blev väldigt mycket bättre bild iaf. Enda kanalerna jag förlorat tror jag är kanal 10 och 12.

    Ditt grundutbud
     
    bernard gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det där är nog lite ut i strato-sfären för mig, men det är ok så länge jag får hyfsad bild och ljud, UTAN den där FÖRBANNADE banneren som far över rutan hela tiden!

    Ja det är en Humax.
    Undrar om den kopplar upp sig mot WiFi så jag kan t ex skicka bilder trådlöst från datorn eller mobilen till TV rutan?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    I stort sett varenda platt-tv (utom möjligen den första generationen) har hdmi-anslutning och kommer att få en bättre bild med digital mottagning jämfört med analog mottagning (som måste konverteras till teven på ett helt annat sätt), de som saknar hdmi (som som tjock-tv) måste man ansluta på något annat sätt (sannolikt endast analog anslutningsmöjlighet), de kommer inte att få bättre bild med digital mottagare.
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Det kan du nog glömma, då är det enklaste (och billigaste) att skaffa en Chromecast!
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Betyder det att jag är tvungen att använda två olika fjärrkontroller när jag skall titta på TV? En till digitalboxen (Humax) och en till TV:n (Toshiba) när boxen är ansuten?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Förmodligen. Men det är inte särskilt besvärligt. Själv använder jag bara TV:ns fjärrkontroll för att slå på och av och för att byta källa när jag kört Chromecast. Boxens fjärrkontroll kan användas både för volym och kanalbyte.
     
    Last edited: 16 aug 2020
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Tyvärr är det så, det är ett elände, sänker man volymen på boxen och sen höjer den på teven så blir det inte bra, speciellt inte om, man sen höjer volymen på boxen igen...

    Det bästa i det läget kan vara att skaffa sig en universalfjärr som programmeras till att göra rätt saker på rätt enheter men då har man ytterligare en teknisk pryl att hålla reda på (och som måste ställas in för att fungera), alternativt om man har en mobil med IR-sändare som man kör en app som fjärrkontroll (samma där, den måste programmeras för att funka).

    Eller så ordnar man så att man kan sätta in programkortet från ComHem in i teven (men det beror ju på vad du har för teve om den klarar det, om du kan ta en bild på texten bakpå teven där man ser all text och lägga upp här så kan jag nog kolla det åt dig, det kan hända att du kan sätta in en CA-modul från ComHem i teven eller att den redan har en sådan modul).
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja precis. Är pengar inte ett större problem så är CA modul ett säkert kort för de som kan. Då blir det i praktiken ingen skillnad mot innan
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Asawi@Asawi @Heleg@Heleg @wmb@wmb
    Jag tackar för eran information! (Även om det inte alls var det jag ville höra). Jag ångrar nu 100% på att jag gick för det här med digitalbox till 600:- Skulle nog hellre köpt en modern smart TV för ca. 3000:-, men så är det när TV har så låg prioritet i ens vardag att man inte ens orkar lära sig hur det funkar innan det är för sent.

    Jag får digitalboxen i morgon. Skall se hur det funkar, och blir jag inte nöjd, så blir det att annonsera på uppslagstavlan i alla uppgångarna i BRF om det är någon som vill ha elendet till skänks, mot betalnig av min sprillans nya "fina" digitalbox.
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om TV är så pass gammal är det lika bra och köpa en helt ny, man kan ju tomt få 4K TV idag för typ 2-3.000:-, men visst går det med en digital boxer men det är nog inte värt det på en 32" TV som dessutom är 12 år gammal lär ju inte ens vara en full HD TV möjligen HD Ready med lite tur.
     
  18. f4mv

    f4mv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är 95% säker på att du kan returnera boxen till ComHem.

    Öppna inte, ring ComHem å fråga dem eftersom du vill skaffa ny tv'e, har du riktig tur behöver det kanske inte kosta dig en krona...

    Be att få återkomma när du skaffat tv om du vill ha mer än basutbud.

    Lycka till.
     
    geobjork gillar detta.
  19. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Päronen bor i comhem hus, turligt nog var deras tv tillräckligt ny för att inget nytt behövdes. Bara att ställa om tvn till DVB-C och göra en ny kanalsökning så var det klart.
    De har inga extra paket bara kanalerna deras BRF erbjuder.
     
  20. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    För att kunna använda en CA modul måste väl TVn fortfarande ha stöd för DVB-C?

    Jag är med i styrelsen i vår lokala kabel-tv förening och fick information om detta i januari eller så som vi skickade ut till våra medlemmar. Konstigt att du inte blivit informerad tidigare. Tanken från början var att övergången skulle skett redan i juni men pga av rådande pandemi sköt de upp det till september. Vet inte vad tanken var men de hoppades väl på att det skulle vara över då så man lättare kunde handla utrustning.

    Min rekommendation till våra äldre medlemmar som inte är speciellt teknikintresserade var att beställa en box här:
    Beställ din digitalbox

    Jag köpte faktiskt den boxen själv då min Pioneer Kuro inte har stöd för DVB-C och blev faktiskt överraskad över hur rapp och enkel boxen är. Har bara haft en Motorola VIP1920 tidigare som jag tyckte var seg som sirap så inte mycket att jämföra med men denna funkar utmärkt för vardagligt kanalflippande iaf.

    Rörande problemet med en fjärrkontroll. Min tv kommer ihåg vilken kanal man kollade på när man slog av senast så om din gör det med räcker det ju att använda digitalboxens fjärr för att byta kanal och ändra volym.
     
    geobjork gillar detta.