Fråga: Stänga av EDGE och GPRS?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av BraveStarr, 5 dec 2012.

  1. BraveStarr

    BraveStarr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad Air
    Finns det någon möjlighet att stänga av Gprs och edge på nexusen? Så att den bara hoppar mellan 2G, 3G och H?
     
  2. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Du kanske skulle läsa på lite om 2G, 3G, för GPRS och EDGE ÄR 2G. Och det är ganska svårt att hoppa mellan 2G, 3G, H utan dem...
     
  3. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Undrar vem som behöver läsa på ;-)
    EDGE och 2G är inte samma sak. Edge är mera 2,5G, ett mellanting mellan 2G och 3G.
    Inte heller GPRS och 2G är samma sak.
     
    BraveStarr gillar detta.
  4. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Så du menar att när 3g eller edge är svagt så vill du inte ha nätuppkoppling alls? Enda anledning att den hoppar över till GPRS/edge är för att det har bättre täkning där du befinner dig just nu. Men det är ju självklart upp till dig om du inte vill ha nätuppkoppling.
    Vad jag vet hade jag på min samsung galaxy med custom rom så man kunde välja att den endast valde 3g eller snabbare.
     
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    gå till telefonen, skriv detta som ett telefon nr: *#*#4636#*#* Välj det översta alternativet, sen scrolla ner till Set prefered network type. Där kan du välja vilka band du ska använda och prioriteringen, dock är det fasta alternativ.

    Vill du bara ha 3G och högre så välj WCDMA only. (default ska vara WCDMA prefered). Finns lite olika du kan testa.

    Du kan även se vilken anslutning du har just nu om du scrollar upp där det står "network type". Står det UMTS är det 3G.

    Kan även säga hur det är med 2G, EDGE, GPRS osv. Själva decimalerna varierar beroende på vem du frågar.

    2G är GSM, SMS kom in i bilden.
    2.5G är fortfarande GSM men GPRS blev implementerad för datatrafik.
    2.75G är fortfarande GSM men EDGE (Enhanced GPRS) blev implementerad för datatrafik.
    3G är UMTS(W-CDMA), använder samma MAP core som GSM, vilket ger att man kan prata mellan 3G/2.75G.
    3.5G (Turbo 3G i sverige) är en uppgraderad W-CDMA variant med HSPA.
    3.75G (finns ej i Sverige) har HSPA+ med högre hastighet.
    4G är LTE, använder E-UTRA istället för HSDPA/HSUPA.

    Som ni ser så är det rätt så mycket att hålla reda på och därför ingen idé att gå in på djupet. Jobbar inom detta området och även för oss kan det bli en hel del att hålla reda på.
     
    Last edited: 5 dec 2012
    Isaak, BraveStarr och TazZy gillar detta.
  6. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Forcade alltid wdcma på min htc, hatar när skiten är knappt surfbart men också (om jag nu inte har helt fel) så genom att slippa alla dåliga uppkopplingar som tar tid, så tjänar du också batteritid med detta.(?) och i och med detta så fick du även bättre uppkoppling allmänt, kanske bara var något med den modellen vad vet jag.


    Edit; drog ett test med bredbandskollen och se på fan, aldrig någonsin fått 4mbit ned här i Avesta men nu så :D
     
    Last edited: 6 dec 2012
  7. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja, GSM utan GPRS och EDGE innebär kretskopplad data. När det användes så var det en minutavgift på datauppkopplingen som var 9600 bits/s. Fanns visst höghastighetsförbindelse också men vet inte hur mycket det användes i Sverige. Kretskopplad datakanal verkar inte vara implementerad i Android enligt min googling. Men rootar man så kan man skicka godtyckliga AT-kommandon till radiokretsen och på så sätt starta en förbindelse om radiokretsen i mobilen man har stödjer det.
     
  8. BraveStarr

    BraveStarr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad Air
    Tack! Ok så den där koden gäller även för gnexen. Trodde bara det gällde för s och s2.finns ju någon guide för detta här på swedroid