Stänga av Google Now Launchers sidomeny (men behålla launchern och Feed)

Diskussion i 'Frågor och support' startad av N6290, 22 aug 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har en Nexus 5X som använder Google Now Launcher. Om man swipar vänster så får man upp det som kallas "Feed", med väder m.m. Det är så att jag vill stänga av denna "vänster-swipe", så att det inte finns något där, bara mina vanliga hemskärmar. Men jag vill fortfarande ha Feed aktiverat, vilket då kan nås genom att öppna appen "Google" i applistan.
    Hur gör man det?
    Det var ganska tydligt hur man gjorde förut vill jag minnas, bara ett enkelt knapptryck. Men nu hittar jag inte den inställningen.
     
  2. Carrera

    Carrera Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Lyfter denna tråd, då jag också undrar hur man får bort detta?
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hittar tyvärr inte heller den inställningen. Enklast är att byta launcher till någon annan t.ex Nova, evive eller action launcher.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Pixel Launcher, den nya launchern som Google verkar satsa på nu, har inställningen vi efterfrågar på ett väldigt tydligt ställe. Hittade den direkt. Jag tror helt enkelt att inställningen har tagits bort från Google Now Launcher någon gång. Det är synd. Jag bestämde mig ändå för att behålla Google Now Launcher och kom på att jag faktiskt har nytta av vänster-swipe (trots att jag ett tag tyckte motsatsen).

    Fördelen med Google Now Launcher är ju att ikoner m.m. finns med i telefonens backup. Iofs använder andra launchers backup också med stor säkerhet, men det funkar väldigt "sömlöst" att bara logga in på Google-kontot på sin nya (eller återställda) telefon och så är hemskärmen direkt som man vill. Jag har bara haft Nexus-telefoner de senaste åren och då är Google Now Launcher standardhemskärm. En sak mindre att "greja" med helt enkelt.

    Pixel Launcher, den nya, hade i varje fall för mig ingen fungerande backup (kanske för att den inte är installerad som en systemapp när man laddar ner den på till exempel Nexus. På Pixel-telefoner kanske backup finns?).
     
    Carrera och chraist gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Någon med Pixel-telefon som vet om Pixel Launcher (i någon av dess versioner, antingen 1 eller 2) har fungerande backup till Google Drive? Så att ikoner återställs som de var innan.
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Svarar mig själv. Är Pixel Launcher en systemapp (vilket den är om du kör den på en Pixel men inte om du kör den på t.ex. en Nexus) så kommer alla ikoner att säkerhetskopieras. Dvs din hemskärm följer med i backupen, precis som för Google Now Launcher.