1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Stänga av "shutterljud" i Samsungs kameraapp?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av sanoz, 20 jun 2019.

Taggar:
  1. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan "shutterljudet" när ett kort tas stängas av i Samsungs kameraapp på nyare mobiler? Jag tänker specifikt på nya Galaxy A40, men svaret kanske är samma för alla Samsung-mobiler som släppts 2019?

    Här står att det kan bero på regionen om en inställning för att stänga av ljudet finns eller inte
    Disable camera shutter sound?
    Jag undrar såklart hur det är i Sverige. Någon med en A40 eller annan Samsung från 2019 som testat?

    Förr var väl en workaround att sätta hela mobilen på mute först, men det är lite bökigt.

    Jag undrar även om det funkar ok att installera och köra Google Camera istället för Samsungs kameraapp och om det går att komma förbi kameraljudet den vägen.
     
  2. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag googlar och läser på andra ställen att en workaround kan vara att i settings dra ner "system sounds" till 0. Låter ju bra, men jag har inget reglage för "system sounds" i min gamla mobil med Android 8 (inte Samsung). Kan någon med en A40 eller annan ny Samsung-mobil (A50, A70, S10, ...) säga vad "system sounds" kontrollerar? Vilka ljud försvinner om "system sounds" stängs av? Och framför allt: försvinner kameraljuden?
     
  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    kameraljudet försvinner när man sätter system på 0, har inte märkt av annat som försvinner.
     
    sanoz gillar detta.
  4. sanoz

    sanoz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Just vad jag hoppades på!

    Allmän kommentar: Det här med svåravstängda kameraljud blir konstigare ju mer jag läser om det. I USA verkar dom flesta få en toggle av/på för kameraljud direkt i Samsungs kameraapp. Men inte i (delar av?) EU. Det påstås på diverse nätsidor att det beror på en EU-lagstiftning. Men jag hittar ingen sån lag och de flesta (alla?) andra mobilmärken som säljs i Sverige har väl en enkel inställning för att stänga av kameraljuden. En annan hypotes jag läst är att det är regler i Korea och Japan som Samsung anpassar sig till och så blir det likadant även på andra marknader.