Stänga av startljuden och meddelande om bytt sim-kort

Diskussion i 'Tattoo' startad av Helena S, 25 okt 2009.

  1. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det ser ju ut som om det är förklaringen.
     
  2. e1520

    e1520 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3T
    Vid närmare eftertanke så har du säkert rätt.
    Användare "scrdhrt" upplevde inte problemet och h*n kör med tre som har ett eget nät.


    Men problemet med startljudet kvarstår, blev påmind om det idag på bussen.
    Är det någon som har en lösning kring det?


    //E1520
     
  3. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade idag om jag helt enkelt kunde radera ljufilen med startljudet (den är en enda fil på internminnet: system/media/bootscreen/boot.mp3), men jag lyckades inte med det. Jag får bara svaret "file could not be deleted". Jag testade om jag kunde döpa om den också, men det gick inte det heller.

    Andra tips mottages tacksamt!
     
  4. slowmove

    slowmove Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Manual (130+ sidor) finns på HTC's hemsida, logiskt nog ;)
     
  5. Hellplant

    Hellplant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om jag har min Hero på ljudlös när jag stänger av den så hörs inte startljuden när jag startar den igen.
     
  6. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Den troliga orsaken till problemet med Telenor/Glocalnet och Telia/Halebop är att Telenor och Glocalnet kör samma nät, har samma ägare (Glocalnet ingår i Telenor koncernern, precis som BBB) och kör troligen samma APN-inställningar etc. Det är inte säkert att Android/Tattoo automatiskt kan känna av detta. Detsamma gäller Telia/Halebop. Samma APN, samma nät osv.

    Tror att fel på telefonen kan uteslutas och att tre fungerar utan problem eftersom de inte delar sitt nät med någon på det sätt som Telenor/Glocalnet och Telia/Halebop gör.

    Hoppas det kan bringa klarhet i det hela (såg även att ni var inne på samma spår tidigare i tråden men hävde ur mig det här ändå då jag jobbat med telekom).
     
  7. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Det känns tryggt att nån med koll tror på vår teori! :)
     
  8. nrkabul

    nrkabul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    På Hero er det i alle fall slik at man må ha root'et telefonen for å kunne endre på dette. Man kan så redigere /system/media/bootscreen/boot_animation.xml og sette use_audio="0".

    Ikke mye hjelp, men kanskje litt informativt... :)
     
  9. gusan

    gusan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Har skaffat mig en Tattoo och har också tröttnat på start"ljudet/animationen". Finns det något sätt att ta bort den (som inte innebär root)?

    Har sökt här på forumet men inte hittat något svar :rolleyes:
     
  10. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har fortfarande inte hittat någon lösning. Jag har väl givit upp lite, helt enkelt.

    Men det är väldigt irriterande, särskilt i kombination med att min telefon har börjat starta om sig vid illa valda tillfällen helt på eget initiativ.
     
  11. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hade också samma problem. Och igår så tappade jag helt kontakten med Telia och fick ett meddelande att SIMkortet inte fungerade.
    Det visade sig att luckan till simkortet hade gått upp. Kolla så att luckan till simkortet sitter fast ordentligt så det är inte det som spökar.
    Har inte haft några problem med detta efter detta. :confused:


    Men det hjälper ju inte problemet med ljudet. Men löste problemet med att få upp att simkortet var utbytt Telia/Halebop
     
  13. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det är ni men nån ovan tog fel operatörer. Telia & Halebop är samma koncern och Telenor & Glacalnet är samma koncern. Tele2 och 3 kör å andra sidan 'egna' nät. Sen skall man i det jag skriver skilja mellan olika nät och olika operatörer. Operatörer kan dela nät men ändå vara olika bolag eller tillhöra olika koncerner.

    Och snacket om att det är fel på telefonen är skitsnack, det handlar om vilket nät telefonen skall/får välja. Supportfolket ute hos operatörerna sitter mest och 'slår i pärmar' (som vi sa förr) snarare än att faktiskt veta vad dom pratar om. :rolleyes:

    Så gör så här. Gå in i inställningar -> trådlösa styrenheter -> inställningar för mobilt nätverk -> nätverksoperatörer -> sök efter nätverk och där väljer ni det 'nätverk' (operatör) ni vill använda som standardoperatör.

    Jag anar att det är en bugg i radiodelen av mjukvaran som gör att den inte väljer rätt nätverk automatiskt ergo, välj nätverk manuellt. :D (Sen kunde dom väl kanske injte gömt det så många steg in i systemet, hehe...)
     
  14. e1520

    e1520 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3T

    Testade det där, men Tattoon min ansåg ändå att ett byte skett på simkortet.


    //E1520
     
    Last edited: 17 dec 2009
  15. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hoppla, inser nu att det fanns en sida två där det jag skrev skrivits typ 3ggr tidigare, hehe... Sorry... xD

    Det är å andra sidan lite udda... :( ...det borde ha fungerat...

    Då innebär det att telefonen alltså 'tappar' kontakten med SIM-kortet under omstart... Mycket märkligt - och då finns det inte heller någon vettig lösning... Det kan ligga i mjukvaran, en bugg alltså...
     
  16. streambrook

    streambrook Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC12+
    Hej !

    vad gällande sim-kortet så hade jag samma problem på min Hero.
    (att den tappade kontakten när man bytte nät ,tex när man åkte utomlands)

    Detta löste sig efter att jag hade beställt ett nytt simkort. Det finns nog en del gammla simkort som kan ställa till det lite.

    Ps.
    Jag har Telenor som operatör....
     
  17. gusan

    gusan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade du (som jag) ett gammalt simkort? Kom på att det kanske är så att äldre kort (mitt är från Europolitan-tiden ca 1998-ish) kanske strular och inte fixar moderna smartphones med 3G etc 100% helt ut....
     
  18. streambrook

    streambrook Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC12+
    exakt! jag tror till och med att ett sim-kort från vodafone tiden ställer till problem i de nya telefonerna :)
     
  19. kalnins

    kalnins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nej, kortet spelar ingen roll vad gäller detta felet, jag har det senaste sim:et o det är likadant för mig. frågade runt på jobbet idag om detta fenomen. det verkar vara relaterat till androiderna då man inte hört nåt liknande från andra som iphone eller symbian lurar.

    men om ni har gamla sim så är min rek att byta dom, dom nya vita är lite snabbare på att uppdatera sig samt för hdspa. ni kan ju byta sim genom att gå in på era sidor o beställa ett nytt eller bara ringa 222. kostar ju inget
     
  20. tobbeviking

    tobbeviking Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För info kan jag tala om att min tattoo gör likadant och jag har Tele2 som operatör och ombeds välja mellan Tele2 Sweden eller Tele2 Norway med tanke på att jag befinner mig 4mil norr om stockholm så har jag svårt att tänka mig att det är Tele2 Norge den känner av.
    Startljuden... uh.. en lösning på att eliminera dom vore man ju inte direkt ledsen att finna.
    //Tobbe