Stänga av telefonen helt vid landning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 19 jan 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    En bekant berättade om en händelse på ett flygplan nyligen. En liten stund innan flygplanet skulle landa ropade kaptenen ut att de skulle göra en landning med autopilot pga vädret och dålig sikt, och att det därför inte räcker att försätta enheter i flygplansläge, man måste stänga av sina enheter helt och hållet för landningen.

    Mig veterligen är det normala idag att flygplan gör s.k. instrumentlandningar (dvs "autopiloten" landar, om man så vill). Det är snarare i undantagsfall som piloter landar manuellt, s.k. "visual approach", vilket de gör för övnings skull och för att de måste göra ett antal manuella landningar varje år för att behålla sin behörighet typ.
    Varför skulle man behöva stänga av elektroniska enheter i detta fallet, om instrumentlandningar ändå är det normala som görs närmast dagligen?

    Flygplansläge brukar ju räcka i vanliga fall, och idag får man väl på vissa flygbolag i vissa länder ha sin telefon helt påslagen under hela flygningen, samt att man ofta tillåts använda Wifi trots att flygplansläge är aktiverat. Varför ska man då behöva stänga av telefonen helt under landning? Det borde väl räcka med flygplansläge + se till så att Wifi, Bluetooth och annan trådlös kommunikation är avstängd.

    Någon som vet mer?
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag trodde de landade manuellt. Vad får dig att tro att de inte landar manuellt normalt sett?
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det kan ju vara så enkelt att man tycker att det är enklare att kräva att enheter stängs av än att lita på (eller kommunicera) att trådlös kommunikation som inte styrs av flygläge är avstängd. Regler inom aktuellt flygbolaget eller pilotens beslut.
    (Sen har jag nog fått uppfattningen att manuell landning är vanligare än det du säger, men vet inte om det spelar någon som helst roll i sammanhanget.)
     
  4. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    De kör ju instrumental approach via ILS som är vanligtast men sista biten (landingen) är mestadels manuell om du inte använder autolanding som finns i vissa nyare autopilot system.


    Att de vill att du stänger av helt är att i "flight mode" så kan du ju faktiskt ändå sätta igång wifi och bluetooth manuellt efteråt.
    Nyare plan har ju också Wifi vilket gör att när det stängs av så scannar ju telefonerna efter wifi konstant.

    Det finns dock inga nyare mätningar som visar att telefonerna stör flygets system men det är väl bättre att vara på säkra sidan.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. nyx

    nyx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    368
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    Oneplus Nord
    Jag skulle tro att det fanns ett annat skäl till att han ville ha passagerarnas uppmärksamhet under landningen. Han ville alltså att de skulle höra högtalarutrop och inte sitta med hörlurar i öronen.
    De kan ha haft någon form av problem som skulle ha kunnat utvecklas till en nödsituation.
     
    Heleg, Kristy och Asawi gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Åtminstone här i Skandinavien uppmuntrar flygbolagen piloterna att göra visual approach när förhållandena tillåter. Annars landar de i princip alltid manuellt, sista biten stänger de av autopiloten för att ta över och fortsätta inflygningen själva. ILS används när det finns tillgängligt.

    Inom flyget handlar det mesta om att minska riskerna och ta det säkra före det osäkra. Exempelvis visas det vid varje flygning hur du använder flytvästen - men hur ofta använder du den? Du ska ha stolen uppfälld för att det ska bli lättare för personerna bakom att kunna inta brace position (som du ska sitta vid nödlandning) och utrymma - men hur ofta utrymmer du planet vid en nödsituation? Egentligen är det samma sak med flygplansläget, det finns väl inga egentliga bevis på att det är farligt med mobiler som inte är i flygplansläge - men det är återigen bättre att ta det säkra före det osäkra.

    Anledningen till att telefonen ska stängas av helt är att minska risken för att några störningar ska kunna uppstå. När det är så pass dåliga förhållanden som i detta fall, så ska piloterna inte landa själva och när planets instrument ska sköta allt - så får inget fela. Det är en sk standard operation procedure vid landning i väder som ger dålig sikt.

    Nej, det handlar inte om att det var något som kunde blivit till en nödsituation. Då hade det agerats annorlunda från piloterna och kabinpersonalen.
     
    Kristy och N6290 gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!

    När jag nu några månader senare läser igenom tråden och era svar, så ser jag att jag själv när jag startade tråden inte förstod till fullo vad instrument approach (t.ex. i form av ILS) och visual approach innebär, och inte heller hade klart för mig hur det skiljer sig mot den "nya" funktionen autolanda, där moderna flygplan själva kan sköta landningsfasen i sin helhet. Bra med klargörande påpekanden. Jag har även sett lite youtube-klipp om flygbranschen de senaste månaderna så era svar blev mer förståeliga mot den bakgrunden också. T.ex. youtube-kanalen Mentour Pilot är bra, en svensk pilot som berättar mycket intressant.

    Jag antar att med "autolanda" i normalt väder så kan piloterna själva ta över om de märker att någonting i systemet skulle gå fel (vilket såklart är mycket osannolikt). Medan i riktigt dåligt väder med "autolanda", om något mot förmodan går fel just då, så kommer piloterna inte upptäcka felet förrän det kanske är för sent. Och då tar man den extra säkerhetsrutinen att mobiltelefoner ska stängas av, ifall väderförhållandena är sådana?

    Jag vill minnas att radiofyrar som används för ILS har frekvenser som ligger nära USA:s 5G-frekvenser som auktionerats ut för mobiltelefoni, enligt något videoklipp jag såg. Tydligen var systemen i flygplanen som tar emot ILS-signalerna inte byggda så att man med säkerhet visste att de skulle filtrera bort närliggande (felaktiga) frekvenser, vilket ledde till något stort bråk mellan myndigheterna FAA och FCC där båda varit senfärdiga och inte insett problematiken förrän i allra sista minuten. I slutändan tror jag att vissa 5G-frekvenser nära inflygningsstråk inte fick användas eller behövde begränsas i styrka, tills flygets utrustning var testad tillräckligt så att filtreringen av frekvenser fungerade i utrustningen. Som ni säger, flygbranschen är känd för sitt säkerhetstänk. Jag gissar att även om ingenting i dagsläget talar för att mobiltelefoner/5G/Wifi osv skulle störa flygets utrustning, så vill man inte riskera att något unikt radiofenomen eller annan orsak stör systemen just när man gör autolandning i väder med väldigt dålig sikt, kanske med följden att autolanda helt plötsligt tror att man är på en annan höjd eller annan plats än vad man faktiskt är, med katastrofala följder i värsta fall. Mot den bakgrunden är väl händelsen jag beskrev i startinlägget inte alls konstig, även om jag tyckte det lät något avvikande då.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu tror jag att piloter ytterst sällan använder autoland vid normala för hållanden. Jag hoppas och tror verkligen att de flesta piloter tycker det är roligt att flyga själva och tar varje tillfälle de får att styra planet manuellt. Autoland används oftast vid de tillfällen som sikten är för dålig, alltså när piloterna med sina egna ögon inte kan avgöra var landningsbanan finns innan det aktuella tröskelvärdet. Det händer ytterst sällan - för mig har det oftast varit vid landning i Göteborg.
     
    Kristy gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jaha, om autoland normalt bara används vid dåligt väder, tror du i så fall att det tillhör rutinen att man alltid ber passagerarna stänga av elektronisk utrustning helt när funktionen används, och följdakteligen att piloten alltid kommer informera passagerarna om att autoland används? Eller är det tänkbart att autoland används ibland även i vanliga fall, och att man då inte ber om avstängd elektronisk utrustning och därför inte behöver informera passagerarna om att det är en sådan landning som sker?

    De tillfällen du upplevt med autoland, förstår jag rätt att de gångerna har piloten alltid bett om att elektronisk utrustning ska stängas av helt, eller?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vågar inte svara på hur ofta det används - men de gånger det har varit dålig sikt har vi blivit ombedda att stänga av all elektronisk utrustning. I dessa fall har autoland använts - passagerarna har ej heller informerats om att det är autoland som används utan att det är dålig sikt/dåliga väderförhållanden.

    Det är ju i fall som dessa som inget får fela. En vanlig dag med okej eller god sikt är det ju en annan sak, eftersom piloterna då även kan rycka in. Piloterna kommer inte att berätta hur de landar planet en vanlig dag - troligtvis inte heller vid andra förhållanden.

    Det finns ju inte heller någon anledning för piloterna att använda autoland om alla tröskelvärden kan passeras med rätt sikt, hastighet osv utan extra verktyg.