Stänga av usb-laddning

Discussion in 'Hero' started by Henriko, Jun 2, 2010.

1. Henriko

Henriko Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Heron laddar automatiskt om man ansluter den till någon slags strömkälla, antingen väggen eller usb-porten i datorn. Detta drar ju ju från datorns batteri när man är ute och reser, så jag undrar om någon känner till om det går att stänga av automatiskt laddning?

2. Henriko

Henriko Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon borde väl ha en aning? :)

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tror inte det går faktiskt... Möjligen kanske det skulle funka om man helt enkelt fimpade 5V i kabeln (så det bara är jord och de två data-tåtarna). Men då kanske inte telefonen fattar att den är ansluten ens.

4. LaZe

LaZe Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror den behöver strömmen för att hålla igång kopplingen mellan datorn och mobilen.

Frågan som kvarstår då är om laddningen av heron påverkar laptopens batteritid märkvärt?

5. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det går inte av en väldigt simpel anledning, om du stänger av att Heron inte laddar på USBn och sedan tar batteriet slut, vad gör du då?

Möjligen att den skulle kunna stänga av den vid "data connections" bara men det är nog för riskfyllt samt att USB standard säger exakt hur mycket laddning som ska vara i sladden m.m. och det är inte så poppis att ändra på sånt alla gånger.

6. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är ju exakt samma sak som händer om batteriet tar slut när telefonen INTE är kopplad till en dator?

Eller om man använder WiFi eller BlueTooth tehering.

7. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tänk ett steg till, hur laddar du batteriet? Jo, via USB-kontakten, om man då stänger av den möjligheten, hur ska du då kunna ladda telefonen ifall du glömt att slå på den innan batteriet tar slut, visst det skulle väl kunna gå att göra funktionen så att den automatiskt slås på när batteriet har tagit slut eller vid omboot men...

8. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Huruvida telefonen drar nån ström från USB-kontakten eller inte beror ju på vad den känner av att den är kopplad till. Så om man löste det hela mjukvarumässigt så skulle man antagligen kunna säga åt telefonen att bara ta laddning från laddare men inte dator.

Jag tror faktiskt att man t.o.m. skulle kunna säga åt den att låta bli att ta laddning från vissa specifika USB-portar (för såvitt jag förstått har USB-portar en unik identitet).

Men som sagt var, jag tror inte att det går att styra telefonen på den nivån, så man får nog modifiera kabeln.

9. avindal

avindal Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

och hur ska telefonen med 0% batteri känna av vad det är för usb-port som den är kopplad till om den inte får ladda när den kopplas till porten? ;)

10. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Då batteri-widgeten från htc visar om man laddar via usb eller nät så borde man kunna skriva en app i telefonen som väljer om den ska ladda eller inte om man sätter den i en usb port.

11. avindal

MINA ENHETER

ja men om batteriet är helt urladdat så kan ju inte app-en köras när du ansluter den till USB eftersom den då inte får ladda...

12. avindal

MINA ENHETER

Däremot borde det kanske gå att modda en USB-sladd och helt enkelt kapa +5V-kabeln... vet iofs inte om det gör att telefonen inte känns igen alls... men det kan kanske vara ett sätt att få det att fungera :)

13. boe

boe Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror att strömdelen i sladden måste vara med för att det ska fungera

14. Nerre

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det hänger ju inte på själva appen utan på den hårdvara (som antagligen inte finns) som styr om telefonen drar ström från USB eller inte. Den hårdvaran skulle ju antagligen kunna vara gjord så att den i alla fall drar ström så mycket att den kan känna av vad den är ansluten till.

15. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

men om den inte ska få dra ström och den är helt urladdad är det ju ingen mening att ha den kopplad till datorn. eller missuppfattade jag nått?

hade en mp3-spelare där man kunde stänga av usb-laddning. problemet var då som beskrivet i tråden att när batteriet tog slut gick det inte att ladda den. hade ingen fancy stickkontakt->usb på den tiden så det blev till att resetta hela skiten.

16. sethakan

sethakan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet inte om detta hjälper men jag har min ofta ikopplad i båten och sådeles ganska bra koll på vad den drar.
    Min data när den är igång och laddar drar den 2,5A på 24V, mobilen drar 0,1A inkl omvandlaren.
    Visst drar den, men den drar väldigt lite, dessutom går ju inte strömmen till spillo efter som du laddar mobilen.

Jag vet att detta inte var något svar på din fråga men eftersom det inte verkar finnas någon lösning så kanske det känns bättre nu när du vet hur lite den drar:)