Fråga: Standard kontakt för mobilskärmar?

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av GeorgeP, 11 okt 2021.

  1. GeorgeP

    GeorgeP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Tja, hittade hit till ert forum i jakt på en specifik skärm / Telefon, Xiaomi mi max 3, men jag får inte posta i köp/sälj förens jag gjort 10 inlägg så börjar väl här.

    Ville fråga er med erfarenhet av att mecka med telefoner, är kontakterna för skärmar någorlunda standardiserade? Själva skärm uttaget/kabeln då? Skulle jag kunna koppla in en annan telefonskärm av annan modell och navigera mig fram med eller är det kört?

    Min max 3 sprack och är helt svart i skärmen, har en del viktiga filer jag inte kan bli av med i telefonen och har inte så jag kan komma åt det genom datorn, hittar heller ingenstans att köpa en ny telefon och rycka skärmen av så jag är out of ideas...

    Säkert flera här som haft mi max 3, får skräpposta mig till 10 inlägg och skriva i köp/sälj, men om någon som läser detta råkar ha en max 3 liggandes så...

    Tack för er tid!
     
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej, du kan inte koppla in en annan skärm till en helt annan modell av telefon. Även om det är samma kontakt. Krävs speciell programmering för skärmen.

    Ett alternativ är ju alltid att köpa en ny skärm, gjord för att passa till just den telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  3. GeorgeP

    GeorgeP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Oh, surt!

    Yeah, försökt hitta skärm men verkar vara för gammal/ovanlig telefon, hittat endast lite fishy kopior till skärmar och vet inte om jag känner att det går att lita på...
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Last edited: 11 okt 2021
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. GeorgeP

    GeorgeP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Yeah hittade dom skärmarna också, då jag har noll erfarenhet av detta kändes det som sagt fishy att köpa nå fake skit från dubious sida jag får upp i google search. får bli det ändå verkar det som...

    Sista fråga då, om jag nu vill trots allt få tag i en original skärm, finns det någon outlet eller liknande för telefoner? Vad gör dom ens med reservdelar till gamla modeller? Någon som kan peka mig i rätt riktning?
     
    bernard gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du kan i princip utgå ifrån att du inte kan få tag på "äkta original". Även om det påstås vara det. Detta gäller även om du vänder dig till en verkstad om den inte är någon sorts certifierad Xiaomi-verkstad (vilket jag tvivlar på finns i Sverige). Nu är i och för sig min (ganska begränsade) erfarenhet att just vad gäller Kina-mobiler håller ersättnings-skärmarna helt OK kvalitet. Detta till skillnad mot de som säljs/såldes (några år sedan jag behövde senast) till exempel till Samsung etc.
     
    Kristy, GeorgeP och bernard gillar detta.
  7. torrex69

    torrex69 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Stable
    Telefon 2:
    Mi max 3
    ROM:
    Global stable
    Telefon 3:
    Mi 9T PRO
    ROM:
    Global stable
    Platta:
    Mi Max 2
    ROM:
    Linageos
    Platta 2:
    Mi Max 2
    ROM:
    Global Stable
    Övrigt:
    Mi a2 lite, Samsung Galaxy S5, Chrome cast x 2.
    Har inte bytt skärm på min max 3 men jag har däremot bytt 2 gånger på min Max 2. 1 gång bara skärmen och 1 gång med skärm+ram. Det är lättare med bara skärm. Men jag var tvungen att byta även mitten ramen pga trasiga plasthakar som håller bakstycket vilket innebär flytta över lite komponenter osv men det gick fint ändå. Har även bytt 3 skärmar på dotterns mi A2 lite och alla skärmar har jag köpt på Ebay för runt 250-500:-. Finns många fina guider på nätet. Limmade fast skärmarna med T7000 lim.
     
    Kristy och bernard gillar detta.