Starta och fjärrstyra datorn från luren.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Poteta, 5 okt 2013.

  1. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag undrar vilken/vilka appar som behövs för att först starta datorn och sedan fjärrstyra den från luren. Som jag förstår det så måste datorn kunna "wake on LAN" vilket den enligt BIOS kan.
    Jag betalar för en DNS-tjänst och har hyfsade kunskaper i att öppna portar i mitt modem.
    Så, vilka appar rekommenderas? Det finns ju en hel del fjärrstyrningsappar att välja på... Jag betalar gärna om appen är bra.
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  3. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Äh, det var ju ett sånt svar jag inte ville ha... ;)
    Det finns hur många som helst så det är svårt att sålla. Jag hade hoppats att någon hade bra erfarenhet av någon speciell app.
     
  4. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    När jag klickade på den länken såg jag att Fing fanns med.
    Jag använder Fing som är bättre än routern själv på att detektera enheter på nätverket.
    Har dock inte använt funktionen Wake On Lan men eftersom Fing är bra på annat hoppas jag det är bra även på detta.

    OBS! Ingen fjärrstyrning med just den appen, bara väckare.
     
    Poteta gillar detta.
  5. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack, ska prova den. :-)

    Tog hem Teamviewer till fjärrstyrning och dra på trissor vad enkel den är. Kan styra datorn både via hemmet och 3G, knappt utan att ställa in något alls.
    Lösenord behövs givetvis men inga öppnande av portar osv.
     
  6. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Ja, TeamViewer är erkänt bra, har den i alla enheter inklusive jobbardatorn, bekantas datorer mm. Kan styra surfplattan från mobilen med. Men den har väl inte själv någon inbyggd Wake on Lan?
     
  7. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Var ju väldigt enkelt att fixa en anslutning med teamviewer och få upp skärmen i mobilen, men har problem att kunna göra någonting alls efter det. Ytterst få saker är en klickbara och kan inte zooma/skrolla över huvudtaget. Fipplat lite med inställningar men hittar inget konkret... Vad gör jag fel?
    Edit: Fungerar klockrent på N7 men inte alls på min Z... Trist

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 6 okt 2013
  8. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har mekat en hel del med detta. De två appar jag kör är teamviewer samt unified remote. Den första är bra då man inte ser skärmen och den andra då man ser den.

    Det svåraste är att väcka datorn när man inte är hemma (dvs i hemmanätverket). Min lösning på detta är att sätta upp en vpn-server på routern och sedan logga in i vpn. Du kan dock fortfarande inte använda wol från en vpn. Lösningen på detta är att ha en router som kan skicka wol, logga in på routern och skicka wol därifrån.

    Notera också att för att få wol att funka måste datorn vara ansluten med kabel, det funkar inte med wifi
     
    Last edited: 6 okt 2013
  9. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det enklaste sättet att väcka datorn är med programmet "PC Monitor". Du installerar en servermjukvara på datorerna du vill ha åtkomst till och klientmjukvara som finns till både desktop och mobil (PLAY). Man registrerar ett konto hos dem och sen kan man loggar man in server- och klientmjukvaran. Då slipper man minnas ip-nummer och sånt.

    Med PC Monitor kan du skicka diverse kommandon till dina anslutna datorer, som att försätta i strömsparläge, stänga av, starta om, etc. Det är egentligen ett verktyg för administratörer, men jag använder det mest för att väcka min dator.

    För fjärrstyrningen väljer jag oftast Splashtop, som kostar nån dollar eller två per månad. Bästa gratisalternativen är väl 2x Client eller Wyse pocket cloud, tycker jag. Splashtop utmärker sig för att ha löjligt lite latens, så man kan till och med spela eller se video på klienten. Gränsnittet är välpolerat och man kan fjärrstyra alla sina datorer från mobilen eller andra datorer.
     
    Last edited: 9 okt 2013