Problem: Startar inte

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Sparelead, 12 nov 2013.

  1. Sparelead

    Sparelead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt första inlägg, men säkert inte mitt sista här.

    Har en GS2 sedan nästan exakt 2 år och har varit väldigt nöjd med den, tills för några månader sen, när den började stänga av sig då och då - ofta flera gånger om dagen (i regel när jag inte använde den). Det har också hänt att bilden frusit, och att den ibland startat om kort därefter. Jag kan möjligen koppla dessa problem till firmwareuppdateringar (alltid från den vanliga uppdateringsfunktionen), men jag är inte säker.

    När den stängt av sig har det alltid hjälpt att ta ur batteriet, sätta i det igen, och starta om (fast det är ju väldigt trist när den stänger av sig mitt i natten och man använder den som väckarklocka). Idag hände det igen, och nu hjälper inte den vanliga rutinen. Jag har flera batterier till telefonen, plus en extern batteriladdare, och det hjälper inte att jag använder ett fulladdat batteri. Den startar inte. :ehm:

    Enda antydan till livstecken är att den blir lite varm när jag laddar ett batteri i den. Min helt okvalificerade gissning är att det rör sig om ett hårdvarufel, och att de tidigare problemen kanske varit tidiga tecken på samma fel.

    Finns det något jag kan prova själv för att få igång den? Att lämna in den på reparation tycker jag inte känns OK ur integritetssynpunkt. Men jag är beredd att lära mig lödkolvskonsten. Den servicemanual jag hittade ser lite avskräckande ut, men jag har inget att förlora på att prova. Finns det fler här som gjort resan?
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Den startar inte om du håller ner Volym Ner + Hemknappen + Powerknappen? ;)
     
  3. Sparelead

    Sparelead Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, men nä. Har provat alla knapptryckningsvarianter. Misstänker att det kan vara en lödning som gått av. Det skulle förklara varför den började stänga av sig för några månader sen, och nu inte startar alls.

    Nästa steg är att köpa en mejlselsats, öppna den och titta noga efter en trasig lödning. Och en multimeter och försöka följa felsökningen i servicemanualen...
     
    Last edited: 16 nov 2013
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    När min betedde sig knas var det nån kondning de bytte... Kolla den (vart den nu är) :D
     
  5. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Min telefon dog precis också. Har haft den i 2 år och 2 månader. Lägligt att den ska självdö precis när man betalat av telefonj*veln också. :)
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nog fasiken har det nog med "Planerat åldrande" att göra! ;) Jag är stensäker på att man tillämpar det på dagens telefoner ;)
     
  7. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Absolut! Så är det med dagens teknologi. Kortare livslängd så de kan mjölka ännu mer pengar från sina kunder. ;)

    Aja, får prova beställa en USB jig och se om det kommer fixa problemet (förmodligen inte), annars får det väl bli en budget-telefon. ^^

    Trevligt att se dig här, ännu, förresten! Har inte varit inne på ett halvår, men dig minns jag starkt. :D
     
  8. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Håller liv i min Galaxy S2 med nöd och näppe, men nästa gång den börjar storkrångla så slänger jag den i väggen och köper en Note 3 eller nånting sådant! :) Eller så nöjer man sig med tjänstetelefonen... Men det är ack så skönt att ha två telefoner, en i backup liksom!

    Minns dig med, trevligt att du är tillbaka ;) Kan det vara för att vi båda har profilbilder som "sticker ut"? :cool:
     
  9. nomorebull

    nomorebull Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma sak hände med min telefon, dessutom under den första av två veckor på en efterlängtad semester i Thailand. Väldigt irriterande. Skillnaden för mig var att telefonen satt på laddning (och funkade innan) när vi åt frukost sen när jag tog den igen så var den helt död. Då den har dött några gånger tidigare så tänkte jag inte så mycket på det, men efter många olika försök och div knapptryckningar så blev det bara till att acceptera att den skulle in på lagning medesamma jag var hemma igen.

    Hade köpt den på Phone House august-11 så där lämnade jag in den. Trots att där inte är garanti kvar på den så trivs jag bra med min telefon och då det inte finns någon som lockar på marknaden just nu så vill jag ha kvar den tills det kommer någon som jag kan tänka mig. Jag blev tillsagad att om verkstaden inte hittar något fel så skickas den tillbaka för en kostnad på 295kr, alternativt att de skrotar den på verkstaden utan kostnad. Men att fann de något fel så skulle telefonen lagas för ett pris mellan 300-1500, inga problem tänkte jag, vill ju bara ha min telefon. Så den åkte in på lagning.

    Efter två veckor (igår) fick jag ett mail från verkstaden. Detta var svaret jag fick tillbaks "Efter undersökning av din produkt så har verkstaden funnit att komponenter är fuktskadade av sådan omfattning att verkstaden ej längre anser telefonen reparabel. Vill ni att vi ska skicka tillbaka din produkt utan åtgärd kostar det 295kr i undersökningsavgift utanför garanti." Så vitt jag vet så har min telefon nästan aldrig varit i kontakt med vatten, några regndroppar på skärmen men det är allt. Vet ju klart att fukta inte endast är vatten och då det är extrem luftfuktighet i Thailand så kanske det är orsaken, men det borde ju inte förstöra mobilen så pass...

    Har läst runt lite under de veckorna som har gått och har hittat att ett vanligt problem när telefonen inte startar är att det är moderkortet eller avstängningsknappen som slutat fungera. Så min fråga är om det är något man själv hade kunnat byta ut (är och känner annars folk som är duktiga med sånna här saker) eller om någon vet någon verkstad/butik i närheten av Malmö (eller Köpenhamn) som tar i mot samsungs (de flesta tar ju bara iPhones). Är verkligen inte redo att ge upp min telefon än...
     
    Last edited: 1 dec 2013
  10. harull93

    harull93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    518
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Haha, ja, jag förstår dig verkligen. Börjar bli dags att kolla på en ny mobil för mig också, helst en SGS2 igen. Just nu sitter jag och klämmer på en gammal hederlig Sony Ericsson W200i, så man är väl lite hipster iallafall. ^^

    Ja, det måste vara något sånt! Får hoppas på att nästa mobilköp blir en lika modell så vi hamnar i samma forum där också. ;)
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ebay har väl möjligen moderkort och sånt... Vem vet, du får kolla!

    Enda reservdelarna i Sverige jag kan komma på är: http://www.24.se/mobiltillbehor/sam...g-reservdelar/i9100-galaxy-s-ii-c-1166-1.aspx

    Allt beror på hur länge S2an håller sig! ;) Håller den sig länge blir det en Galaxy S5 eller Note 4 eller dylikt, annars vettetusan! ;) Hoppas att du ej förlorade massa bilder m.m. när telefonen dog! :O