Startskärmen hänger sig i 2.3

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av JDS, 7 mar 2011.

  1. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har upplevt ett problem med 2.3.3 som nu hänt ett antal gånger. Efter några dagar så händer sig helt plötsligt startskärmen, men inte fullt ut. Man kan klicka på ikoner och även gå mellan skärmarna ifall man gör det med styrkulan men ifall man försöker byta skärm genom att dra fingret så kan den antingen hacka eller, till slut, helt sluta reagera.

    Första gången så startade jag om telefonen då jag trodde den hade låst sig. Nu vet jag att det räcker med att gå in i inställningar och döda "Launcher" applikationen så kommer det igång igen. Jag kör standard launchern så det är den som kom med i 2.3.3.

    Sist när det hände så kopplade jag in Eclipse till telefonen för att se vad de loggade och när man drar fingret över skärmen så försöker den ta några få KB ifrån heapen men lyckas inte. Låter nästan som den har slut på minne men när jag kolla i inställningar så har den gott om RAM kvar och det funkar ju klockrent när jag startar om launchern igen.

    Någon annan som fått problemet?

    Frågan är ifall det orsakas av någon widget? Jag har bara "smooth calendar" och "snowstorm" i dagsläget.
     
  2. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem, bara att trycka meny och manage apps och döda launchern så fixar det sig. Lite irriterande dock

    Jag förutsätter att du buggat detta eftersom du till o med debuggat? Kan du skriva länk till buggen här?
     
  3. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har inte lagt in den på deras issue tracker ännu, kollade bara lite snabbt förra gången så jag hann inte spara undan någon logg dump. Får göra det nästa gång och lägga upp den ifall den inte redan finns...vilket jag tycker den borde göra egentligen.

    Edit: En snabb sökning visar att den finns i deras issue tracker. Lägg gärna en kommentar/stjärna här.
     
    Last edited: 7 mar 2011
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt detta. Får lägga in de två widgetarna och se vad som händer. :)
     
  5. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag votade på issue'n nu :)
     
  6. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Sett det själv och kommit i ett läge när den vibrerar mellan de tre närmaste skärmarna själv.
    Votade också på issue'n
     
  7. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har du några av de två widgetarna som jag kör? Vore intressant ifall detta kan vara en gemensam punkt?
     
  8. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Jag använder Snowstorm och Battstatt Pro, båda dessa trasslar när jag startar om telefonen.. Battstatt "försvinner" eller blir osynlig så att jag får dra den till papperskorgen och Snowstorm fick jag också ta bort & lägga till igen.
     
  9. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Då har vi snowstorm som gemensam faktor i alla fall. Skall testa att nästa gång det händer att ta bort snowstorm och se ifall det tag längre tid innan den hänger sig. Tror iofs inte det är det som är problemet eftersom en "project member" har kommenterat felet i deras issue tracker så det verkar vara ett problem.

    Någon här som kör stock 2.3.3 som inte fått problemet?
     
  10. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag kör dessa widgetar: snowstorm, agenda, facebook, twitter ,bankdroid, settings, fotoram.
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har inte upptäckt det här problemet och det jag kör på skrivbordet är:

    [Widgets]
    Google Calendar (stock)
    Got to do (Market-app)
    Power control (stock)
    Extended controls (Market-app)

    [Ikoner]
    Spotify
     
  12. isMaskin

    isMaskin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kör inte snowstorm, min har hängt sig två gånger.

    ang widgetar så kör jag:
    Spotify
    Facebook
    Twitter
    Google search
    Google weather & news
    Power Control
    Quick Battery
    + en jävla massa ikoner
     
  13. dho

    dho Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv har jag råkat ut för ett likartat problem sedan uppdatering till 2.3.3. Hos mig hänger sig låsskärmen efter att telefonen varit igång några dagar. Telefonen går fortfarande att låsa upp, men det grafiska element som normalt följer fingret när man låser upp telefonen (eller sätter den i tyst läge) slutar fungera. Den står kvar i utgångpositionen med andra ord. Även den stora klockan slutar att uppdatera sig, den i statusbaren fungerar dock fortfarande.

    Är det någonting som ni andra har råkat ut för också?
     
  14. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Troligen precis samma sak. Tryck meny och välj inställning. Gå sedan till program och leta upp "launcher" och tvinga en omstart så kommer allt fungera igen.
     
  15. dho

    dho Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade faktiskt att göra en "force stop" av launcher-processen idag när problemet dök upp. Tyvärr hjälpte det inte utan det fick bli en omstart som sista utväg. Ska testa igen när det dyker upp ifall jag gjorde något fel.

    Tack för svar.
     
  16. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    force stop fungerar _alltid_ när launchern får slut på minne. Du måste råkat ut för någon annan bugg?