State of the website

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av DrLaban, 12 aug 2012.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Som våra bröder i väst har ett årligt möte vill jag starta en tråd för att få lite bättre koll på hur vår favoritsajt mår.
    Nu förväntar jag mig inte att det blir en årlig tråd, jag vill bara uppdatera mig på hur saker och ting verkar fungera och vad planerna är inför framtiden.

    Det är först det senaste halvåret jag blivit riktigt aktiv på främst forumet och det är väl det som gör att jag lägger märke till down-tider och anslutningsproblem för både forumet, bloggen och wikin.
    Jag vet inte om det är normalt beteende för Swedroids sajt i stort, men jag tycker mig se den skälva till lite då och då, om inte varje vecka så ett par gånger i månaden. Är detta pga leverantörsproblem, konfigurationsfel, attacker eller något annat?
    Hur hanteras felanmälningar? Är det bara manny och bernard som gör vad de kan för att hålla liv i grejerna eller är det andra eldsjälar som hjälper till? Är det tom så att frivilliga kan kliva fram och bidra med hjälp på något sätt?
    Hur ser det ut att gå för Swedroid som helhet? Pekar trenden fortfarande uppåt? Börjar vi/ni tappa besökare? Har vi/ni någon ärkerival som behöver övervakas lite mer noggrannt?
    Vad planeras inför framtiden? Är det något på gång? Serveruppdatering? Ny launch av annan site (androidenheter.se var ju en grej)? Möjlighet att ta emot donationer (eller har ni redan något sådant sätt? Jag tror mig ha läst om att det inte finns).

    Kort och gott: Diskussion om "State of the website".
     
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Den här tråden vill jag se bli större :)
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det ville jag med. :) Kanske för många och för öppna frågor?
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Några korta svar utan att gå in på detaljer:

    Vad gäller sajtens upptid så är det en belastnings- och konfigurationsfråga. Vi har bytt host/leverantör ett antal gånger det senaste året då de en efter en har misslyckats med vad de har lovat (stabilitet), eller på grund av skenande kostnader. Den nuvarande hosten verkar dock betydligt mer lovande än tidigare, men det är fortfarande en del saker som behöver åtgärdas/optimeras för att kunna leverera en så stabil sajt som vår budgettillåter.

    Vad gäller besökarantalet så går det som alltid upp och ner, men sett över längre perioder så fortsätter Swedroid att växa. Tillväxten har dock mattats av en hel del, men det finns heller inte hur många androidanvändare som helst i lilla Sverige så det är ganska naturligt. Marknaden mättas förr eller senare.

    I takt med att Android växer här i Sverige så kommer nog även sajten växa i ungefär samma takt (procentuellt sett, förstås). Vilket i sin tur kommer belasta servern mer vilket kommer leda till mer problem med att hålla sajten uppe. Det är dock ett lyxproblem, så den smällen tar vi gärna.

    Rivaler finns det väl egentligen alltid, men det är mest mer generella pryl-/tekniksajter som Feber, Sweclockers och NordicHardware. Renodlade svenska androidsajter med gott om besökare lyser med sin frånvaro.
     
    Ascii, Das Erdbeerkuchen, DrLaban och 1 annan gillar detta.
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Najs, det var ju en hel del positiva grejer det där och jag tackar för att du delar med dig.
     
  6. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Själv är jag en enorm statistiknörd och hade gärna sett lite webbläsarstatistik! Det var ett tag sedan sist. :)
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    [​IMG]
     
    henca, Das Erdbeerkuchen och DrLaban gillar detta.
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Grymt! Swedroids läsare är väldigt webbläsar-medvetna (och Google-älskare)!
     
  9. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Kan man som webbutvecklare/wordpressutvecklare bidra till swedroid på något sätt?
     
  10. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Hade ju varit kungen om det funnits ett repo som man hade kunnat commita till, likt AOSP:s och CM:s hantering; reviewing måste ske av någon förtroendehen innan godkännande av ny/fixad funktionalitet av siten.