Problem: statisk ip

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av drhex, 15 jan 2015.

  1. drhex

    drhex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Försöker få statisk ip på lokala hemmanätverket på min G3 med Lollipop så att den ska kunna köra tex en ftp-server som datorn kan koppla upp sig mot och då vill jag ju kunna ange en adress där som inte behöver ändras hela tiden.

    Har comhem's Netgear CG3700 som router. Provade först att gå in på "address reservation" där man kan associera en mac-address(mobilens) med en lokal ip-adress. Det gick ju fint att lägga upp, men den nedrans routern delar ändå ut första lediga ip-adress för DHCP istället för den jag konfigurerade.:mad:

    Har också provat att ändra från mobilen, genom att lång-trycka på wifi-kopplingen och välja "modify network".
    I den menyn kan man förvisso ändra från DHCP till statisk och ange en önskad ip-adress, men så länge IP Settings står på Static så är Save-knappen utgråad. :( Det hjälper inte heller att skriva in nätverkslösenordet (som var ett tips när jag googlade).

    Någon ide?
     
  2. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Detta är en fråga du borde ställa till ComHem som är din Internetleverantör eller ISP (Internet Service Provider) som nog bäst kan svara på detta och som inte direkt rör vilken mobilen är

    Svarade mest på frågan vad som krävs för att få en fast ip adress sedan hur du konfigurerar LG G3 mobilen det är nog en annan fråga om tyvärr inte jag kan svara på
     
  3. drhex

    drhex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Nu menade jag alltså en fast ip adress på det lokala nätverket (192.168.0.x), så Comhem behöver inte bli inblandade.

    Det visade sig fungera bättre andra gången jag försökte med "address reservation" på routern.
     
    indika gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Var problemet att den reserverade adressen låg, först eller i alla fall i, spannet med ip-adresser som dhcp-servern delar ut?

    En fråga, att statisk ip var utgråad i telefonen. Är du säker du inte glömt någon inställning som gateway eller något för att få "save" att bli klickbar?
     
  5. drhex

    drhex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    På routern fick man bara "reservera" adresser i det intervall som delas ut av DHCP, annars blev det felmedelande.

    Alla "avancerade" inställningar på mobilen var förifyllda (och visades grå). Jag testade att knappa in varje värde manuellt, då blev de svarta, men fortfarande finns ingen Save.