Steglös scroll i menyn, någon?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av swe_downhill, 13 mar 2010.

1. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Tjao!

Jag har tänkt på en sak sedan jag köpte min Nexus One och jag undrar om någon av er kanske sitter på svaret.. Jag kör förresten med original-ROM;en i telefonen och har inga som helst planer på att roota.

Det jag undrar har att göra med steglös scrolling.. Jag har märkt att när man öppnar menyn där alla applikationer listas så blir det nästan som små hack när man scrollar fram och tillbaka (ni vet ikonen längst ner i mitten på home screenen som tar dig in till ett interface som påminner om en kub).. Jag har letat runt i inställningarna för att se om det finns någonting där man kan ställa in att den inte ska "snappa", utan att det ska vara en steglös scrolling när man bläddrar bland applikationerna. Som det är nu så går det inte att scrolla så att en rad med applikationer hamnar precis vid "böjen", isåfall snappar den antingen upp eller ner och det upplevs som ett litet hack. Jag vill alltså få en så steglös och mjuk scrolling som möjligt och undrar helt enkelt om detta går att ändra på. Någon som vet? Finns det fler än jag som stör sig på det?

Det var nog allt // Martin

2. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min hackar inte till, utan mer ett fjäderupphängt liknande sätt, gungar fram eller tillbaks till den raden som hamnar i botten, dom man ser lite av längst ner precis i böjen, den är inte steglös för mig heller, men hackar inte till när jag stannar scrollen.
    Jag tycker min är mjuk och följsam.

3. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

ja den menyn är riktigt laggig faktiskt... kanske fixas i en uppdatering får vi hoppas.

Allt beror ju på vad man jämför med ifall man inte ser lagget... kommer man från en iphone lär man definitivt se det.

4. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, gränssnittet i iphone är väl odiskuterat, best in class.
    Vi får väl se hur lång tid det tar för google innan dom kommer i närheten.
    Processor hastigheten finns där, nu är det "bara" resten kvar...

5. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så är det. MEN, det faktum att iPhone blivit nya mainstream "Svenne-luren" gör den ganska inaktuell hehe.. Att det hackar ibland kan man stå ut med. Det finns mycket annat som slår iPhone på fingrarna :cool:

6. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vi har redan gått igenom detta flera gånger, alla nexusar laggar eftersom google går skitit i att utveckla stöd för gpun i UI't. sen ser inte alla detta eller stör sig inte på det. så det är ingen inställning att den ska gå i steg, utan den "laggar".

7. swe_downhill

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Patrik, jag förstår precis vad du menar när du liknar med en fjäder.. Men jag upplever i alla fall det som jobbigt att scrolla långt ner i listan när den hela tiden snappar så fort man dragit fingret över hela skärmen och måste ta ett nytt svep så att säga. Det hade varit bättre med "kinetic scrolling" som det är på alla andra menyer i telefonen. Alltså att ju fortare man gör sveprörelsen, ju fortare och längre scrollas menyn. Som det är nu så känns det lite som att den verkligen vill dela in kuben i sidor á 9 applikationer. Sen snappar den oavsett hur fort man drar. Men jag ser hellre att illusionen av kuben kvarstår, men att själva bläddringen blir smidigare och helt enkelt steglös..

Fortsätt gärna diskutera, nu ska jag sova i alla fall!

Kanske man skulle söka runt i Googles hjälpcenter om någon eventuellt har klagat på detta redan, eller möjligtvis lägga in ett eget ärende?

Telefonen är grym som den är, jag älskar den verkligen, men just den här detaljen borde fixas till för att göra den ÄNNU bättre.

8. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

laggar inget för mig heller. :D Laggade inte på orginal heller. Dock så laggade settings menyn på orginal romen men inte app-menyn. Som har förstått det så har 3d-app-menyn stöd för GPU, därför den inte kan köras på klenare hårdvara.

Last edited: 14 mar 2010
  9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

10. swe_downhill

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Tack för tipset DrT men för mig är det inte aktuellt med alternativa homescreens och liknande, jag kör helst med originalet.

Men jag kanske inte har förklarat tillräckligt tydligt vad jag egentligen menar, det känns så i alla fall...

Håller man fingret konstant mot skärmen och drar upp/ner så laggar det inte, och lagga är förresten bara ett ord som jag använde för att hitta någon form av liknelse, egentligen har ju lag med nätverk att göra.. Men däremot varje gång man släpper fingret och helt enkelt tar ett nytt grepp så vill telefonen snappa i menyn så att inga applikationer hamnar i själva böjen. För min del gör det inget om några applikationer hamnar i böjen, utan jag ser hellre att man kan vara överst i listan, göra en snabb rörelse med fingret och låta listan rulla steglöst ner mot botten. (Ju snabbare rörelse, ju fortare blir bläddringen och ju längre ner kommer man innan man behöver göra en ny pekrörelse). Det är ofta som jag vill scrolla långt ner och då tycker jag det är lite irriterande att man inte kan scrolla lika smidigt som man kan på andra ställen eftersom scrollen är fördelad i små steg och helt enkelt bromsar scrollen.

Funktionen som jag efterfrågar heter som sagt "kinetic scrolling" och det behöver jag väll inte förklara vid det här laget, men det hade varit smidigt om man kunde aktivera det i just den menyn, för där upplever jag verkligen att det saknas.

11. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nej.

13. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Hittade HelixLauncer på Market nu..

Den andra, finns inte där antar jag.

Installationen av den, kommer inte förstöra orginalet då?
    Jag tänker speciellt på:
    adb shell rm -r /data/data/com.android.launcher2
    adb pull /system/app/Launcher2.apk ./Launcher2.apkBAK
    adb push Launcher2.apk /system/app/Launcher2.apk

Eller det är bara att döpa om den andra igen?

/Söder

14. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du ska väl installera den som en vanlig .apk fil väl?

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Den andra finns på xda, installera som vanligt.
    Om du inte har rootat så kan du inte sabba nått.

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Försökte installera som vanligt precis, och då får man en förfrågan om man vill ersätta. Fast jag svarade ja, så gick det inte. Är nog därför som man måste döpa om original launcher2...

EDIT: Angående att ändra vilken som ska vara default app.
    http://www.google.com/support/forum/p/Android Market/thread?tid=19f77775578a7381&hl=en

Detta funkar inte på Nexus One eller?

/Söder

Last edited: 15 mar 2010
  17. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

@shintu
    Yes. Needs root.

/Söder

18. Psynoz

Psynoz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testatde HelixLauncher på min nexus och fungerar ju riktigt bra. Den kommer jag behålla. Behövs ingen root.

19. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag hade velat att den var mer "nexus", dvs att samma effekt som när man trycker på huset finns kvar. Dock gillar jag 7 skärmar och de små genvägarna.

/Söder

20. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inte för att låta tråkig men jag satt med min Ipod touch 3g idag och Nexan, i Ipod kan jag inte blädra så att ikoner hamnar i bådar sidor typ en halv ikon synligt så fort första kolumnen har passerat kanten hoppar hela sidan till nästa OBS! ingen smooth grej utan ett stort steg!/hop == en hel sida
    på nexan är det rader som gäller här kan jag inte heller ha ikoner halvadana, släpper jag halva en rad uppe så stegar den upp så dessa ikoner kastas upp, så här är steget bara en rad! annars Smoothare än ipoden , tänk om nexus kastade upp 5 rader istället på en gång , nexus har en riktig 3D lista medan Iphone en 2D sådant.
    vad var buggen nu då?