Stendöd x10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av HoA, 20 jun 2010.

  1. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!

    Den är död :cry: Har förgäves sökt på forumet för tips så nu vänder jag mig desperat till er...

    Efter ett telefonsamtal kopplade jag in telefonen på laddning. Batteriet såg ganska välladdat ut men jag ville "toppa upp" lite. Strax efter jag kopplade in den tryckte jag på ericsson-widgeten för att aktivera WiFi. Härefter lämnade jag telefonen utan att se om den kopplade upp sig eller om den laddade.

    30 min senare ligger den med skärmen på, laddar ej, har ej kopplat upp sig på WiFi (en lite pil över WiFi-ikonen i widgeten) och reagerar inte på nånting.

    Enligt manualen kan man starta om telefonen med fyrkant+powerknapp. Detta stänger av telefonen (skärmen slocknar iaf) men den startar inte upp. Den startar inte heller när jag trycker på powerknappen. Det blir heller ingen "reaktion" när jag kopplar in den i laddare eller till PCn.

    Just nu ligger den inkopplad på laddning i en förhoppning att batteriet är helt slut och att den kanske vaknar så småningom.

    Någon som har tips? Vad mer kan jag göra?

    Tacksam för alla idéer!

    -H
    PS Lite ironiskt att jag DOA:de den för en vecka sedan pga WiFi-problem. Denna enhet har sedan fungerat perfekt... I exakt en vecka.
     
  2. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Lämna in den. Måste ju vara något hårdvarufel om den inte reagerar på att du sätter i laddaren.
     
  3. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Ta ur laddaren, ta bort battieret, vänta nån halvminut, i med batteriet och prova starta.
     
  4. Grimster

    Grimster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Dock så blir det svårt att ta bort batteriet på en X10 mini. :(
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det ska väl finnas någon sorts factory reset också? Har du provat om det går att komma åt?
     
  6. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Enligt manualen gör man detta via ett menyalternativ i telefonen. Ska prova PC Companion och Update Service men det känns inte så hoppfullt då telefonen inte ens hittas som USB-enhet.

    Går igenom SE's supportsidor mest för att ha följt dem. De är inte så informativa. Den mesta informationen går ut på att jag ska starta om telefonen genom att ta ur batteriet eller att jag ska uppdatera via Update Service.

    Återstår att lämna in den. Tråkigt då jag verkligen gillar denna telefonen...

    Tack för hjälpen ändå :)

    -H
     
  7. Dentist

    Dentist Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    När du öppnar batteri luckan det finns ett litet håll man kan trycka in att göra reset på telefonen.

    Tryck in och hålla i några sekunder. Det bli samma som att ta ut och sätta in batteriet.

    Reset the X10 mini
     
    Last edited: 20 jun 2010
  8. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har provat. Det verkar inte stämma - känns inte som att det sitter en knapp under hålet. Dessutom händer ingenting :(

    -H
     
  9. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Har du provat att trycka på Power och mittenknappen samtidigt i ca. 5 sek (finns också beskrivet i länken ovan) ?
     
  10. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jepp. Telefonen gick då från totalhäng till stendöd (se mitt första inlägg).

    -H
     
  11. johall

    johall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du provat köra repair från PC Companion? Kan användas för att ladda om telefonen även om det inte startar eller har kontakt med datorn.
     
  12. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressant :) Ska testa. Tack!

    -H
     
  13. Leogbg

    Leogbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När du kopplar in USB sladden till datorn, måste du välja på mobilskärmen om du vill ladda den eller utforska. Först när du väljer det senare allternativet, dyker ikonen för USB-enhet upp på datorn.
     
  14. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vilket ju blir svårt när telefonen är stendöd. Hade lite förhoppningar då man kan hålla in bakåtknappen samtidigt som man ansluter med USB för att initiera en uppgradering av firmware. Dock utan resultat :(

    -H
     
  15. johall

    johall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men prova repair - som jag skriver så är det till för just när du inte kan starta eller har ngn kontakt med datorn. Den behöver alltså inte dyka upp som USB enhet.
     
  16. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hittade faktiskt inget alternativ som heter repair. Var finns det? Det du beskriver låter ju som precis vad jag behöver...

    Ett litet livstecken dock: Efter natten (utan laddning) försökte jag åter starta telefonen. Den svarade då med att låta LEDen blinka rött några ggr för att sedan vara stendöd igen. Kanske är batteriet nu helt slut? Ska testa att koppla den till laddare om ett tag...

    -H
     
  17. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hittat. Den kräver dock att telefonen reagerar på bakåtknappen när man kopplar in den till USB. Så det gick inte :( Tack ändå.

    -H
     
  18. Leogbg

    Leogbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle direkt lämna in den och inte ens tänka vidare på saken att försöka lösa det hela själv. Det är ju SJÄLVKLART att det är något fel på luren.
     
  19. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jepp. Den ska in imorgon. Problemet är att DOA-tiden har gått ut så jag måste vara utan luren under reparationen. Man greppar efter halmstrån och hoppas att det är en engångsföreteelse och hoppas att den hoppar igång på ett eller annat sätt... Men den är lika död som innan :(

    -H
     
  20. Leogbg

    Leogbg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Genom att du pillar på telefonen och försöker laga den själv, riskerar du garantin. Jag föreslår att du kollar upp konsumentköpslagen angående detta och även för frågan om ersättningslur.