Stendöd x10 mini

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av HoA, 20 jun 2010.

  1. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe.. nej jag tänker inte lugna ner mig i detta fall. Man ska vara en jobbig kund, då får man som man vill till slut.
     
  2. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  3. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    thats the spirit! behövs mer folk som du och jag i den här världen!
    i det här läget är den bästa egenskapen att kunna hetsa upp sig på ett lugnt och sansat sätt, då blir dom nervösa :D
     
  4. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 11 aug 2010
  5. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis. Man ska låta säljaren se att man är upprörd men utan att vara otrevlig eller allmänt dum. Jag påpekade hela tiden för säljaren att jag inte är arg på honom som individ, utan på Siba som koncern.
     
  6. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det roliga är just att vi sitter i exakt samma sits! Min telefon VAR 11 dagar gammal när den dog helt.. Jag frågade säljaren inne på Siba om jag kunde få en ny genom min reklamationsrätt vilket hon sa att det bara gick att skicka in den på reparation via garanti.. Med andra ord kan hon kanske inte varit riktigt påläst? Egentligen bör jag kontakta konsumentverket och höra vad dom säger..

    Sony Ericsson har DOA på 7 dagar, lite tråkigt.. HTC har höjt sin DOA till 30 dagar..
     
  7. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag väntar på ett samtal från konsument gävleborg just nu. Kan återkomma om vad dom säger om detta.
     
  8. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Gör gärna det, så man vet om man själv ska ringa.. Hade ju inte varit fel att ha på papper från konsumentverket :)
     
  9. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Konsumentverket ringde mig precis, men dom var inte till mycket hjälp. Trots att det står i lagen att
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    så har inte jag rätt att kräva en ny telefon vid det första tillfället. Jag anser att hon har fel i den frågan.
     
  10. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu om jag kollar på servicestatusen för min telefon så står det Status: 522

    Vad betyder det? Någon som vet?
     
  11. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    "Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen."
    http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

    " För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen."

    "oskälig kostnad för säljaren" - Lagerförda varor brukar inte anses orsaka oskälig kostnad för säljaren, men jag kommer inte på en källa till det, måste vara HRÖK.

    Det gäller alltså att övertyga butiken att en reparation innebär väsentlig olägenhet för köparen.
     
  12. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vad har de för serviceverkstad?
     
  13. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Anovo
     
  14. K0rpen

    K0rpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är statusen: Inväntar BGA byte. Någon som kan förklara?
     
  15. HoA

    HoA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ett lager brukar, precis som du skriver, inte räknas som en kostnad utan istället som en tillgång för företaget. Men i det ögonblicket som en vara tas ut från lagret kan den generera vinst eller förlust, vilket självklart måste bokföras. Glöm inte att företaget köpt in varan till ett pris. Om de ger bort telefonen förloras denna summa samt möjligheten till inkomst.

    Alltså tror jag att det är ganska lätt för företaget att visa att det blir en (rejält) oskälig kostnad att lämna ut en helt ny lur istället för att låta tillverkaren reparera den som ett garantiärende (vilket inte kostar säljaren någonting).

    -H
     
  16. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  17. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jo tack, jag har gjort mina kredit och debet ;) Men enligt ARN är t.ex. ett lagerfört modem till ett värde 990kr inte en oskälig kostnad vid omleverans... Men prejudikat om dyrare finns inte.

    "Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny." - Konsumentverket
     
  18. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Fyrkant + strömknapp = sant <3
     
  19. Kattla

    Kattla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Prata för dig själv du.. Hade det funnits en hardreset eller ett smidigt sätt att bryta strömmen så hade nog min telefon fungerat idag :(

    Fyrkant + strömknapp är bara en softreset vilket fungerar bra om telefonen har låst sig.. Fattar inte varför SE inte byggde in en liten reset-knapp bakom skalet..
     
  20. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    http://se-blog.com/blog/2010/06/09/how-to-reset-the-x10-mini/

    Har ingen egen, men är det en soft eller hard rest med knappen i fråga?