Hehe.. nej jag tänker inte lugna ner mig i detta fall. Man ska vara en jobbig kund, då får man som man vill till slut.
Om ni gillar prejudikat....: http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...ct8=PLSCRIPT&s1=&s2=&s3=&s4=2003-4268&s5=&s6=
thats the spirit! behövs mer folk som du och jag i den här världen! i det här läget är den bästa egenskapen att kunna hetsa upp sig på ett lugnt och sansat sätt, då blir dom nervösa
Du ser.. kanske man ska skriva ut och visa detta för Siba? Fast i mitt fall så borde jag väl ha sagt redan när jag lämnade in den att jag vill ha en ny. Jag tänker iaf kontakta konsumentrådgivningen och höra vad jag har för rättigheter.
Precis. Man ska låta säljaren se att man är upprörd men utan att vara otrevlig eller allmänt dum. Jag påpekade hela tiden för säljaren att jag inte är arg på honom som individ, utan på Siba som koncern.
Det roliga är just att vi sitter i exakt samma sits! Min telefon VAR 11 dagar gammal när den dog helt.. Jag frågade säljaren inne på Siba om jag kunde få en ny genom min reklamationsrätt vilket hon sa att det bara gick att skicka in den på reparation via garanti.. Med andra ord kan hon kanske inte varit riktigt påläst? Egentligen bör jag kontakta konsumentverket och höra vad dom säger.. Sony Ericsson har DOA på 7 dagar, lite tråkigt.. HTC har höjt sin DOA till 30 dagar..
Gör gärna det, så man vet om man själv ska ringa.. Hade ju inte varit fel att ha på papper från konsumentverket
Konsumentverket ringde mig precis, men dom var inte till mycket hjälp. Trots att det står i lagen att Spoiler Bli medlem eller logga in för att visa innehållet! så har inte jag rätt att kräva en ny telefon vid det första tillfället. Jag anser att hon har fel i den frågan.
Nu om jag kollar på servicestatusen för min telefon så står det Status: 522 Vad betyder det? Någon som vet?
"Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen." http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/ " För att säljaren skall kunna få välja påföljd krävs att säljaren visar att den påföljd som köparen valt innebär en oskälig kostnad för säljaren. Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen." "oskälig kostnad för säljaren" - Lagerförda varor brukar inte anses orsaka oskälig kostnad för säljaren, men jag kommer inte på en källa till det, måste vara HRÖK. Det gäller alltså att övertyga butiken att en reparation innebär väsentlig olägenhet för köparen.
Ett lager brukar, precis som du skriver, inte räknas som en kostnad utan istället som en tillgång för företaget. Men i det ögonblicket som en vara tas ut från lagret kan den generera vinst eller förlust, vilket självklart måste bokföras. Glöm inte att företaget köpt in varan till ett pris. Om de ger bort telefonen förloras denna summa samt möjligheten till inkomst. Alltså tror jag att det är ganska lätt för företaget att visa att det blir en (rejält) oskälig kostnad att lämna ut en helt ny lur istället för att låta tillverkaren reparera den som ett garantiärende (vilket inte kostar säljaren någonting). -H
Jo tack, jag har gjort mina kredit och debet Men enligt ARN är t.ex. ett lagerfört modem till ett värde 990kr inte en oskälig kostnad vid omleverans... Men prejudikat om dyrare finns inte. "Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny." - Konsumentverket
Prata för dig själv du.. Hade det funnits en hardreset eller ett smidigt sätt att bryta strömmen så hade nog min telefon fungerat idag Fyrkant + strömknapp är bara en softreset vilket fungerar bra om telefonen har låst sig.. Fattar inte varför SE inte byggde in en liten reset-knapp bakom skalet..
http://se-blog.com/blog/2010/06/09/how-to-reset-the-x10-mini/ Har ingen egen, men är det en soft eller hard rest med knappen i fråga?