Fråga: Stock recovery (för telefon från tre)?

Diskussion i 'One M8 (2014) - ROM-filer och utveckling' startad av Adamantis, 11 jun 2014.

  1. Adamantis

    Adamantis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tänkte roota telefonen för att kunna få full tillgång till SD-kortet och köra en app för att automatiskt synka visst innehåll men i övrigt tänkte jag köra stock.

    I alla guider jag hittat hittills så måste man däremot använda sig av en custom recovery (alternativt weaksauce som inte funkar på min lur från tre). Problemet med dem är ju att man då inte kan installera uppdateringar från HTC om sådan skulle komma för då krävs stock recovery.

    Går det på något sätt att göra en backup av sin recovery som redan finns i telefonen, eller vilken recovery skall man använda sig utav om man har en telefon från tre för att kunna installera eventuella framtida uppdateringar?

    När jag har försökt googla efter information hittar jag bara info om att göra nandroid backuper via custom recoveries eller allmän backup genom adb (men som jag uppfattar det görs ingen backup av recovery då).
     
  2. Adamantis

    Adamantis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lyckades lösa det hela med att använda "fastboot boot customrecovery.img" istället för "fastboot flash recovery customrecovery.img" och på så sätt kunna göra en nandroid med stock recovery utan att ens byta till en custom recovery permanent.

    Förstår däremot inte varför i princip alla guider säger att man "måste" installera en custom recovery för att kunna roota One M8. Har inte sett någon guide som säger att det går att använda boot istället för flash om man inte vill byta ut sin recovery helt.