Diskussion: Stock vs custom

Diskussion i 'Xperia Z - ROM-filer och utveckling' startad av thexps, 17 jul 2013.

  1. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Jag tänkte på en sak med stock baserade custom roms.
    Alla skriver att deras rom har bättre batteritid, flyter på bättre är stabilare mm mm.
    Hur kan någon "privatperson" som sitter hemma göra en rom som är bättre än en bunke högt utbildade ingenjörer?

    Om vi bortser från att custom rom ofta är smått utseende modifierat, är dom verkligen bättre på ovanstående punkter?

    Varför väljer du custom rom, utseendet eller prestanda som t. Ex. Batteri och flyt?

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  2. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Kör och har alltid kört CM på alla mina telefoner just för att jag gillar enkelheten. Försökt mig på PAC och liknande roms men orkar inte med buggarna man får i utbyte mot tweaks i längden.
    Skulle jag använda Sonys fw så hade det varit rootad stock, är på din linje med det där om romkokare vs Sonys firmwarekillar. Man ser ju fortfarande "devs" som rekommenderar battery calibration och har features som "improved memory management" samtidigt som de inte vet vad logcat är

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör med PAC och den är mycket stabil. Uppfattar inga buggar som påverkar mitt användande negativt med de senaste versionerna. Inget ont om CM10.1 på något vis dock, däremot är avsaknaden av PA-funktionaliteten en dealbreaker samtidigt som jag tycker CM-teamet brukar ha en väldigt stingslig inställning till DPI-värden. Kör 480 DPI heter det, annars är det fara och färde (en inställning som irriterar mig då 480 DPI ser förfärligt ut).

    Batterikalibrering kan ge positivt resultat. Dock inte med wipe battery stats utan snarare att man helt enkelt låter batteriet gå ner till under 10% efter ROM-flash innan man laddar. Detta gäller framförallt efter hard reset. På så vis synkas mobilen med batteriet igen - det händer att fel värden rapporteras, t.ex att mobilen tror att batteriet är helt tomt trots att det finns 10% kvar o.dyl.

    När det gäller stock ROM har jag positiva erfarenheter av bl.a Monxdified - en bra ROM med utmärkta anpassningar man kan flasha. Det brukar också gå att optimera även en stock ROM med t.ex ny kernel och eliminerande av onödigt bloat etc. Det är alltså inte så att den allra bästa ROMen alltid är det som fabriken skickar med.;)
     
  4. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Använde PAC (0704 iirc) en vecka till jag åkte på en sån SOD att jag trodde telefon var hardbricked innan den till slut hoppade igång, vad som orsakade det vet jag inte men har aldrig varit med om liknande med CM.

    PA features är inget jag saknar då jag ändå alltid kört phone mode är det inte svårare än att ändra dpi i build.prop.
    Testat phablet mode litegrann men de låga dpi som den är avsedd för är bara utmanande för ögonen i vissa situationer och den har pajat vartenda tema jag provat med den. Sen får man den där jävla randen i gränssnittet på många appar också

    Angående batterikalibrering vill jag se nånting konkret innan jag tror på det.

    Sen till målade stockroms så är skillnaderna, bortsett från de estetiska, väldigt mycket mindre än vad folk vill hypa det till. I S3 forumen minns jag att man satt och hoppade mellan roms som var identiska med en bootlogo och batteriikon som största avvikelse, byggd på samma firmware och yrade på om mycket bättre flyt i ena och bättre batteri i andra. Och enda gången jag skulle flasha en custom kernel är väl om den erbjöd något stock inte kan som exfat, dual boot, etc


    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör min enhet i Phablet mode (launcher, status bar) samt tabletläge (alla program) och att sitta med build.prop (320 DPI) och Xposed Framework App Settings (aktivera tabletläge per program) är för mycket pill för min smak när Paranoid Android sköter detta centralt.

    Jag kör med 280 och 320 DPI överlag.

    Ändrar man DPI i build.prop får man fortfarande phone mode, i.a.f med 320 - därför blir det nödvändigt även med Xposed Framework och App Settings.

    Paranoid Android är ett minimikrav för min del, telefonläge gillar jag inte alls.

    Det Sony-tema jag använder fungerar utmärkt i tablet- och phabletläge.

    Galaxy S III har jag visserligen flashat lite men har dock inte ägt den. Dock är min erfarenhet att Samsung-ROMar baserade på TW kräver rejält rensande och frysning av ett stort antal program då de är rejält bloatade.

    Till Xperia Z är Monxdified den överlägset bästa stockbaserade ROMen jag använt.
     
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jag snor tråden lite snabbt bara om det är ok..tänkte roota min xz med låst bootloader.Inga problem i det, men..är det fortsatt meck att få in cwm nu för tiden? Lyckades aldrig fullt ut på 4.2.1. Om nån vill svara här eller skicka pm vore det snällt.vill prova nån moddad stockrom.
     
  7. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Du får googla lite, så hittar du info :)

    Men här hittar du mycket info.

    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=2088

    / G



     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Gracias