Stockholmsapp finnes...

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av [email protected], 24 nov 2009.

  1. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ... Stockholmsbor sökes.

    Applikationen finns på Market och heter "SL". Den talar om hur man med allmänna färdmedel tar sig mellan sina favvoplatser i stan.

    Blippa för att installera:
    [​IMG]

    Det jag är ute efter är att få höra vad folk stör sig på eller vilka stora eller små saker som saknas.

    Designmålet har varit att ha välfungerande positioneringsstöd, samt att man ska kunna fråga efter sin vanligaste resa med så få tryck som möjligt. Den är nere på ett klick nu ifall telefonen vet var den är inom 100m, annars ett klick + justera din position på kartan + ett klick till.

    Roadmappen är här, punkter markerade med "OK" är gjorda:
    http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/annotate/head:/TODO.txt#L184

    Vad borde upp / ner / läggas till på den listan?

    Tjing //Johan
     
    Last edited: 9 dec 2009
  2. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det finns ju redan två stycken sådana applikationer, vad är skillnaden på denna tredje?
     
  3. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja, SL-info saknar helt positionering vilket är en showstopper för mig, och den verkar inte utvecklas längre.

    Jämfört med Sthlm Traveling är det väl mer av en smaksak, vad tycker du själv?

    Min bygger på koordinater och Googles kartfunktioner, medan Sthlm Traveling arbetar med platser som finns i SLs databas.

    Det är ibland lättare att skriva in nya destinationer i Sthlm Traveling, men min kräver mindre klickande och skrivande när man väl skrivit in en destination en gång.
     
  4. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det jag såg när jag snabbt testade "SL" var att jag gillade att jag kunde fylla i hållplatser jag ofta besöker och inte hela resor (som jag uppfatta att Sthlm Traveling bara har). Har jag fel så är iaf "SL" mycke smidigare på den punkten.

    Märker dock nu att appen bara listar de absolut snabbaste resesätten, oavsett verkar det som, jag skulle gärna se några alternativ för detta.

    Edit:
    Kartfunktionerna får gärna prioriteras :)
     
    Last edited: 24 nov 2009
  5. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den dyker inte upp när jag söker på SL i butiken... :(

    Jag har en HTC Tattoo, så det är väl som vanligt att applikatiorna inte syns...
     
  6. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I resultatlistan kan man klicka på "Åka tidigare", "Åka senare" eller klicka på en viss föreslagen resa för att få se detaljer om den.

    Var det det du syftade på eller missförstod jag dig?

    Karta för start och mål är högst upp på TODO-listan, så det kommer inte högre :-).
     
  7. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har själv en 1.5-telefon (Hero) och man behöver bygga för 1.6 för att appen ska synas för andra enheter. Jag ska experimentera lite med vad jag behöver göra, man kanske kan bygga för 1.6 men ändå köra på 1.5 så länge man inte använder några nya funktioner eller nåt.

    Jag slänger in det på att-göra-listan.

    //Johan
     
  8. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Sök på från Sjömansplan till Södertälje Centrum. Där är en 2-3 olika bussar som trafikerar sträckan hyffsat ofta, samt närhet till pendeln. Busshållplatsen ligger 100m ifrån mig men pendelstationen är (enligt appen) 500m ifrån (hållplatsen?). Men jag får inte upp bussarna i tidtabellen utan det dyker bara upp pendeltåg.
    Okej, en buss på morgonen, men inga fler efter det :)

    Jag kan iaf tänka mig att detta beror på att du bara listar det snabbaste sättet enligt SLs restid.

    Sökte precis (13:57/58) på samma sträcka på sl.se och "SL":
    sl.se:
    14:05 buss 8min restid
    "SL":
    14:06 pendel 4min restid

    Det kanske verkar pettitessigt, men missar jag en pendel så vill jag ha möjligheten att ta pendel :)
     
    Last edited: 24 nov 2009
  9. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    durd: Vad jag vet så ska applikationer byggt för 1.5 även fungera på 1.6 men inte tvärtom... Trodde snarare att det var skärmupplösningen som var problemet? 240x480 eller vad det nu var på Tattoo'n igen...?
     
  10. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag presenterar exakt samma svar som man får om man söker på sl.se, mellan två stycken koordinater valda från kartan. Det sl.se gör är att den letar hållplatser inom en 2km radie. Om man gör en "avancerad" sökning på nätet kan man ändra på den radien.

    Kanske skulle man ha en inställning i SL om hur långt man vill gå? Om man ställer den på under 500m borde det kunna lösa ditt problem kanske?

    Har ändå funderat på att lägga till inställningar för om man går fort vid byten, så den där radien borde kunna gå in där den med:
    http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/annotate/head:/TODO.txt#L203

    I de fall jag inte hittar några resor inom 500m kan jag ju alltid dra upp radien till 2km och försöka igen (transparent för användaren förstås).
     
  11. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hm, tror jag vet nu varför det blir som det blir.
    sl.se gav mig valet att använda hållplatsen Sjömansplan ([Hållplats]), medans "SL" bara söker rakt av på gatuadressen.

    Eller tror jag fel?
     
  12. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har rätt, SL söker bara på gatuadresser. Eller närmare bestämt på latitud/longitud-par som den får från de gatuadresser man skriver in.

    Tanken bakom det är att jag nästan alltid vill åka till adresser. Det är väldigt sällan jag vill till en viss hållplats.
     
    Last edited: 24 nov 2009
  13. durd

    durd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Då förstår jag :) Kommer då möjligheten att åka till specifika hållplatser? :P
     
  14. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tveksamt, det skulle förmodligen vara ganska mycket jobb och jag är inte övertygad om att man *vill* till hållplatser. Men det kanske man vill, när vill du åka till hållplatser och inte adresser?

    Platserna jag har i min telefon är typ jobbet, hemma och beachvolleyhallen, och i inget av de fallen är jag intresserad av att åka till någon särskild hållplats.

    Skulle vara jättebra om du har ett användningsfall här, jag har en idé om vad man skulle kunna göra, men för att veta om det hjälper behöver jag veta vilket problemet är jag egentligen försöker lösa :-).
     
  15. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hoppas du kan få över den till 1.6 oxå. vill gärna prova då jag ofta är Stockholm.
     
  16. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ni som har tattoo, ni kan ju testa att installera appen(ej från market då) och se hur det går.
    Får dock hitta den på annat sätt. Fast jag vet inte om Johan har något emot om man tankar och lägger upp den för er :P
     
  17. Dan1jel

    Dan1jel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    918
    Mottagna gillanden:
    522
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ROM:
    Vanilla
    Platta:
    Dell Chromebook 13
    ROM:
    PopOS 21.04
    Övrigt:
    Casio G-Shock: GWG-1000-1A3ER / GBX-100-7 / MT-G B1000D-1A
    om du frågar mig tycker jag mer om "Sthlm travler" pga designen, så lite minus för att du inte har fixat någon design än, men någon jag saknar i SL är dock att den söker efter platser medans jag skriver, det var grymt skönt att ha i Sthlm travler, så om du frågar mig om vad som behövs är det väl lite ifrån sthlm travler,
    1. medans du skriver ska den försöka hitta rätt plats
    2. kunna välja mellan "min position" samt sök efter hållplats
    3. fixa till designen lite ;)

    annars är den ju bra men jag är lite krävande också eftersom man håller på med design på fritiden osv

    men klart en bra start :)
     
  18. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis släppt 0.8.4 som borde gå att hitta även på Tattoos Market. Någon som har en Tattoo får gärna verifiera, jag kan inte kolla själv.
    Här är det jag ändrat om någon undrar: http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/revision/241

    Vad gäller att lägga upp egna byggen eller forka koden skulle jag ta det som beröm :), do it!

    Om du vill ha ut ett Eclipseprojekt (och jag förutsätter att du redan har din Androidmiljö uppsatt) så:
    1. Installera Bazaar: http://bazaar-vcs.org/Download
    2. bzr branch lp:sl
    3. Importera projekten (ett för appen och ett för unittesterna) i Eclipse
    4. Kör alla unittesterna innan du gör något mer, om inte de går igenom är något trasigt.

    Hela projektet finns på http://launchpad.net/sl där det även går bra att ladda upp egna grenar mm.

    //Johan
     
  19. johan.walles@gmail.com

    [email protected] Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Jag hör dig, jag funderar på sätt att underlätta inskrivning av platser. Hur många olika platser brukar du vanligtvis åka mellan? För mig personligen rör det sig kanske bara om fem platser och eftersom man bara behöver skriva in varje plats en gång är inte det ett så stort problem för mig, men det är av såna här skäl jag vill veta hur andra gör!

    2. Jag förstår inte vad du menar här, fungerar inte "Telefonens nuvarande position" för dig? Det är den funktionen jag testar mest så den *borde* funka. Vad är det du försöker (men inte kan) göra?

    3. Tja, design är ju till viss del subjektivt så jag vet inte vad jag skulle ändra här. Om du vill experimentera med ADTns gränssnittsbyggare i källkoden (se föregående post) eller posta mockups av vad du skulle vilja se vore det helbra!

    mvh //Johan
     
  20. JonasE

    JonasE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gillar ditt program skarpt.. Vill gärna se att man kan välja destination på kartan på ungefär samma sätt som man anger sin egen position. Men såg att det redan fanns med i TODO listan så jag antar att det bara e att vänta på nästa version.