Stor Bankernas olika mobil betalnings lösningar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mini Android Mobile, 15 maj 2012.

1. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Storbankerna Swish – bankgemensam satsning på mobil betalning

2012-05-14

I höst lanseras Swish – en ny mobil betalningslösning som gör det möjligt för dig att snabbt, enkelt och säkert kunna föra över pengar direkt från ditt eget bankkonto till en annans konto bara genom att använda telefonnumret. Swish är resultatet av ett samarbete mellan Sveriges sex största banker, däribland SEB.

– Våra kunder efterfrågar möjligheten att betala med mobilen på ett enkelt sätt till exempel för att kunna betala när de handlar på Blocket eller för att reglera småskulder vänner emellan. Det är inte lika vanligt som förr i tiden att man alltid har med sig kontanter, så det blir ett sätt att förenkla vardagen, säger Anders Carlström, chef för SEB:s Internetbank.

Tjänsten lanseras alltså till hösten, men redan nu kan du läsa mer om och anmäla ditt intresse för tjänsten, se länken till höger.

Så här fungerar det
    Som användare skickar du pengar genom att ange mottagarens mobilnummer. Mobilnumret är direkt kopplat till mottagarens bankkonto och är därför det enda du behöver. Du kan skicka pengar till alla som har Swish. Mottagaren får in pengarna på sitt bankkonto direkt. Detta gäller oavsett vilken bank mottagaren har.

Vad behöver jag göra för att skaffa tjänsten?
    Du behöver en smartphone. Sedan anmäler du dig via internetbanken och laddar ner en Swish-app samt mobilt bankID till din telefon.

Vilka telefoner och operativsystem kommer Swish att fungera på?
    Swish kommer initialt att fungera på smarta telefoner med Iphones eller Android operativsystem.

Vilka banker är med?
    I ett första skede är Swish ett samarbete mellan SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea samt Swedbank och Sparbankerna. Andra banker kommer också att ha möjlighet att ansluta sig.

Hur säkert är det?
    Säkerheten har högsta prioritet och är en självklarhet. Lösningen har samma höga säkerhetsnivå som din vanliga internet- och mobilbank.

Vad gör jag om telefonen blir stulen?
    Då ska du spärra ditt mobila BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i internetbanken (under förutsättning att du kan logga in på annat säkert sätt, till exempel med din digipass) eller du kan kontakta ditt bankkontor, telefonbanken eller kundtjänst.

Kommer det att kosta något?
    Vi får återkomma till det närmare lansering. Varje bank kommer att ha sitt eget erbjudande till sina kunder och prissätta tjänsten själv. Swish är ett komplement till övriga banktjänster och kan komma att ha olika pris eller ingå i ett basutbud.

källa:www.seb.se

Swish – helt nytt sätt att betala med mobil
    2012-05-14 08:05
    Swedbank och sparbankerna tar nu plats på marknaden för mobila betalningar. I höst lanseras mobiltjänsten Swish som innebär att privatpersoner på ett enkelt sätt kan skicka pengar direkt till sina vänners mobilnummer i realtid. Swish lanseras gemensamt med Sveriges största banker.

Mobilbetalning i butik – Bart
    Med mobila betalningar blir det enkelt att betala. Du kan lämna plånboken hemma när du går och handlar.
    Bart är en lösning för mobila betalningar som har tagits fram av Swedbank. Hemköp är den första butikskedjan som testar Bart i samarbete med Swedbank. Du som är kund hos Swedbank, har internetbanken, ett bankkort och en iPhone eller Android kan vara med och testa mobila betalningar. Testet pågår från mitten av maj till augusti på Hemköp Skanstull, Sundbyberg och City i Åhlénshuset i Stockholm.
    Vill du vara med och testa tjänsten mobila betalningar?
    Anmäl dig till Bart genom att skicka in formuläret. De 1 500 första kunderna får en värdecheck på en DubbelTriss (värde 50 kr) vid första köpet. Värdechecken kommer till din mobil när du anmäler dig till tjänsten. Du kan lösa in den när du gör ett Bart-köp och den gäller i alla tre Hemköpsbutiker.

källa:www.swedbank.se

http://www.swedbank.se/privat/internet-och-telefontjanster/bart/index.htm

Tjuvkika på nya appen
    http://www.swedbank.se/privat/inter...mobilbanken/mobil-app/index.htm?WT.seg_2=4070

2. moody

moody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Last edited by a moderator: 25 maj 2012
  3. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Varför är aldrig Nordea med på dessa tåg? Kommer nog byta bank, alltid efter på spännande lösningar, mobilt bankid, mobil bank, betalningar osv. Dessutom byggt in skydd från bankdroid på senaste tiden...? Suck!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

4. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

det finns många olika mobila plånböker ute frågan är vilka av dom som kunden kommer att använda

Mobilbetalning i butik – Bart igång tills aug sen får man se vad test gave för resultat

det fanns två kassor med Bart symbol tyvärr så var dom också för folk som betalde med sedlar och mynt

för den enda som betalade med Bart var bara jag i alla fall då man var i butiken

5. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Men det står ju att Nordea är med!

Men ja, jag har också tröttnat på Nordea och bytt till DanskeBank! (Inga avgifter = Glad Matti)

6. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ju mer nischbank ju mer framåt brukar de vara. Nordea är väl om något en gammelbank eller vad man ska kalla det. Mobilbank har de väl ändå, även om det bara är en wrapper för deras mobilsida.

Jag vet inte hur det är för dig, men bankdroid funkar för mig med Nordea.

Håller dock med om att Nordea är lite väl sega. Trist att de stora aktörerna inom nästan alla branscher är efter. Men det kan jag leva med, trivs med Nordea av många andra skäl.

7. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    vad menar du? fungerar inte Bankdroid med Nordea längre?