Stora batteritidstråden för alla enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av AVR4000, 20 feb 2017.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Batteritid är ett intressant ämne och det diskuteras överallt i forumet. Dock tenderar det att kräva inhopp i enhetsspecifika forum samtidigt som det inte riktigt finns en "standard" för mätandet. Detta tänkte jag försöka åtgärda med denna tråd.

    Tanken är att man kontrollerar sin batteritid på ett specificerat sätt och postar ett inlägg som helt enkelt beskriver vilken enhet man har, dess batteristorlek samt förbrukningen under de specifika betingelserna. Tanken är naturligtvis att få en hyfsad bild av hur enheter beter sig ute hos användarna. Själv är jag intresserad av att få en uppfattning om batteritiderna hos olika enheter "ute hos användarna" snarare än vissa tester där det t.ex hävdas att man får ut 15-20 timmars SOT ur ett 3000 mAh-batteri på ett flaggskepp av senaste modell men där forumkontroll ger rapporter om 5-7 timmar o.dyl.

    Observera att alla enheter är intressanta här, alltså Android, iOS, WP, Sailfish etc.

    Jag tar gärna emot tips på hur man kan förbättra testandet (i kommentartråden).
    https://swedroid.se/forum/threads/k...traden-foer-alla-enheter.142162/#post-2030313

    Låter det bra? Då kör vi!
    _________________________________________________________

    Testmoment

    Standbytid "över natten"

    Detta moment avser hur mycket mobilen drar i viloläge per timme när man inte rör den, t.ex nattetid. Om man t.ex laddar enheten fullt och drar ut kabeln vid sänggåendet, hur mycket ström har den X timmar senare när man vaknar?

    Videouppspelning via YouTube

    Hur mycket drar mobilen om man spelar ett specifikt videoklipp med skärmen på lägsta ljusstyrka? Olika tillverkare hanterar detta olika men sätter man den på lägsta får man en viss idé trots allt. Då är det i.a.f så strömsnålt som det teoretiskt kan bli.

    1 timmes surfande

    Detta är lite vanskligt, olika webbläsare har olika effektivitet men enas man om en specifik "standardläsare" (t.ex Chrome eller Gello) går det ändå att få fram ett intryck. Skärmens ljusstyrka är också ett frågetecken här men det går ju att ange (om man t.ex haft den på hälften). GSAM Battery Monitor gör ett bra jobb med att ange detta.

    1 timmes musikspelning

    Här kan man diskutera - skall man köra Spotify i en timme, streama spellistan eller köra offline med den eller annan spelare. Oavsett vilket man tar kör man momentet med skärmen avstängd för att se hur mycket det drar med "mobilen i fickan ute på joggingpasset".

    Testförutsättningar

    För att få resultat som kan jämföras föreslår jag vissa inställningar:

    1. Autosynk av.
    2. GPS och platstjänster av.
    3. Wifi på och anslutet (om möjligt).
    4. Flygplansläge (valfritt men ange om testet skett med det på eller av - att ha det på är inget krav eftersom behovet av att ta emot samtal är ett högst verkligt sådant).
    5. Autobrightness på skärmen - Ha det av vid YouTube-testet. Surftestet är annorlunda - det är valfritt men ange om det t.ex är AB vid 50%.
    6. GSAM Battery Monitor - rekommenderat för Androidenheter. För övriga enheter får man ta det lämpligaste.

    Utrustning

    GSAM Battery Monitor på Androidenheterna. Ta skärmdumpar från appen som visar "Före" samt "Efter" testet. Se gärna till att ha mobilen inkopplad för laddning fram tills testmomentet börjar för att låta GSAM bygga referenspunkt från att denna kabel kopplades bort.

    På övriga enheter använder man den inbyggda visaren över strömförbrukningen eller tredjepartsapp beroende på vad som är lämpligt.

    För YouTube-testet föreslår jag följande video och att man kör den i 1080p:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=YFS-WC8ewu0


    Den är 1 timme och 49 sekunder vilket passar perfekt för "1 timmes YT-tittande".

    Postformat

    Kör testerna och skriv ett inlägg med följande format:

    Mobil: Modell och bestyckning
    ROM och systemversion
    Kernel
    Tweaks: Amplify, Greenify etc (om åtgärder vidtagits för att minska strömförbrukningen)

    [Testmoment]
    Längd på standbytiden (t.ex 6 timmar och 32 minuter)
    Timförbrukning enligt GSAM (t.ex 0,5% per timme)
    Batterinivå Före och Efter (t.ex 100% Före, 99% Efter, Total förbrukning (t.ex 1%)
    Skärmdump av Före
    Skärmdump av Efter

    Observera att tråden inte är avsedd för direkta kommentarer kring de data som redovisas (detta kommer jag att öppna en särskild tråd för). Den här tråden är tänkt att fungera som en katalog över hur olika enheter beter sig vid de specifika användningsområdena.

    Själv kommer jag att köra igång testandet per omgående och räknar med att ha inledande resultat under morgondagen.

    Jag kommer att starta en kommentarstråd omedelbart efter att ha postat denna tråd. Alla kommentarer kring själva testandet tar vi där.;)

    Denna kommentarstråd finns här:

    https://swedroid.se/forum/threads/kommentarer-till-stora-batteritidstraden-foer-alla-enheter.142162/

    I denna tråd kör vi enbart testresultaten.

    Lycka till med testandet!
     
    Last edited: 21 feb 2017
    Eder gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag inleder då med resultaten från det inledande testandet. Alla moment är ej klara men dessa kommer att adderas till inlägget i takt med att de blir klara.

    Mobil: Xiaomi Mi Max "Helium" 4/128. Snapdragon 652.
    ROM: Resurrection Remix 5.8.2
    Androidversion: 7.1.1 Nougat
    Kernel: Resurrection Remix "stock kernel"
    Tweaks: Avaktivering av onödiga autostartande appar samt nekande av rättigheten "Keep Awake" i PrivacyGuard för allt som inte behöver den. Disable Service används för att avaktivera onödiga tjänster i Google Play Services.

    Standbytid "Över Natten"
    Tid i standby: 8 timmar och 8 minuter i standby, 22 minuter 38 sekunder i vaket tillstånd.

    Radiostatus: WiFi aktivt, mobilradion aktiv (3G), flygplansläge avstängt, Bluetooth avstängt.

    Batteri Före (precis innan enheten lades åt sidan) - 100% (laddaren kopplades ur sekunderna innan dumpen togs):
    [​IMG]

    Batteri Efter (när enheten väcktes på morgonen) - 98%:
    [​IMG]

    Total Förbrukning: 2% mellan klockan 23:33 och 8:04. GSAM beräknat per timme: 0,2%.

    Detaljerad förbrukning per app enligt GSAM:

    [​IMG]

    YouTube 1 timme

    Batteri Före: 100%

    Radiostatus: Flygplansläge på, WiFi på, Bluetooth av.

    [​IMG]

    Batteri Efter: 95%

    Total Förbrukning:
    5% under 1 timme, 4 minuter och 11 sekunder (skärmtid). 4,7% per timme enligt GSAM.

    [​IMG]

    Skärminformation enligt GSAM:

    [​IMG]

    Detaljerad förbrukning per app enligt GSAM:

    [​IMG]

    Detta inlägg kommer att fyllas på när resterande moment är klara.
     
  3. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    olydig är jag. sorry. men... ett bidrag.
    tycker om AccuBattery. Får enkel översikt av faktisk förbrukning, in-real-life.
    och man kan även utläsa mitt "usage pattern". dvs jag gör av med ca halva batteriet i idle, och andra hälften med skärmen på.
    en sony xperia x (oftast låg skärmstyrka. inte massa google-sync/bluetooth/gps. mest surf&musik).

    Screenshot_20170221-185656.png
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Den appen ser intressant ut - jag skall installera den. Det verkar som att den är bra på att lära sig användarmönstret och räkna ut sakerna över tid. Tackar för det tipset - det gör tråden bättre.