Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    [​IMG]
     
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Beroende på levnadskostnader så bör de flesta ha minst 50k i säker och lättillgänglig buffert. Vissa mer och några klarar sig kanske på mindre. Jag har för mycket egentligen, men å andra sidan sover jag väldigt gott om nätterna!
    Bara för att någon funderar på att sätta in 50k direkt betyder det inte att hen har detta över, det kan vara bufferten/del av buffert som ska in på kontot.
    Överflödet efter buffert o(ev. en summa för närliggande större utgifter) ligger med fördel någonstans på börsen.
    Om detta konto är säkert (norsk insättningsgaranti) och lättillgängligt (hur snabbt går det flytta ut pengarna från kontot) vet jag inte.
     
    ninjabear och svenix gillar detta.
  3. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag lägger in mycket pengar på börsen. Men dessa pengar vill jag ha helt säkra om något händer.

    Nu har vi haft en sjuk uppgång efter inledande Corona kris vilket är sjukt med tanke på att inte SÅ mycket ser bättre ut. Problemet är att det finns för mycket pengar i omlopp som vill in på börsen. Just nu är börsen mer en sort spelmaskin än en verklighetsförankrad värld. Det jag ville ha sagt är att en stabil aktie lätt kan tappa 40% i värde på några dagar. Då är det inte så mycket kvar av 50000.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kan vi flytta den här diskussionen om sparkonto vs börsen till en egen tråd?

    Det har egentligen inget med Komplett Sparkonto att göra utan är en mer generell fråga. Jag vill inte behöva läsa den diskussionen i den här tråden. ;)
     
    bernard och katho gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Flyttat :)
     
    Zooklubba och svenix gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ja, tänker man på inflationen förlorar man pengar av att ha pengar på ett sparkonto.

    På börsen kan du förlora alla pengar du har satt in. Oavsett om du köpt fonder med låg risk eller aktier/andra instrument med hög risk. Du behöver förstå att du kan förlora alla dina pengar oavsett risknivå.

    Behöver du ha pengarna för en specifik sak inom ett par år (säg 3 år) så borde du nog tänka om ifall du ha pengarna på börsen. Oavsett att du ev förlorar pengar pga inflationen vs räntan på ett sparkonto.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jaha nu har jag flyttat mitt bolån över till Avanza/Stabelo. Det hela gick väldigt smidigt. Hade Nordea innan med en ränta på 2.15 % nu har jag 1.29% så jag är ganska nöjd. Synd bara man inte har ett större lån för då hade ju vinsten varit större så klart men tjänar fortfarande ett par hundra i månaden som jag ser fram emot att använda på trevligare saker än att betala i ränta till banken.

    De ställer nog rätt mkt krav på den som söker men jag var i stort sett helt lånfri varken lån eller krediter förutom klarnakortet som jag betalar av varje månad.

    Enda nackdelen är att det bara stödjer autogiro men känns inte som en dealbreaker direkt men har mailat dom nu och frågat om de har planer på E-faktura.

    Man verkar få rätt bra översikt över sitt bolån i via avanza...

    Har även ett sparkonto i santander via avanza som är mer en buffert.
    Dessvärre funkar inte direktöverföring ännu med trustly/swish hoppas det kommer i framtiden..tror de är en tidsfråga då det är väldigt efterfrågat tror jag.
     
    Last edited: 20 jul 2020
    milky81, Thade och Ollie79 gillar detta.
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Lite kul att du gjort den resan jag håller på att göra med, byter från Handelsbanken till Avanza från 1.99 till 1.29% i ränta. Då jag har ett större bolån så kommer jag spara ett par tusen om året. För min del var det utöver lägre ränta också p.g.a att Handelsbanken skulle helt plötsligt börja ta 25 kr per månad för att ens ha bolån och använda internetbanken. Det enda jag använder deras bank till är bolån. De sa att man "måste" ha den tjänsten och inte gick att göra något åt, det fick mig att få tummen ur och byta som jag tänkt ett tag :)

    Bra att veta om andra är intresserade av lånet är att man kan låna upp till 60% av bostadens värde. Mer info här:
    Bolån+ | Bolån med låg ränta till alla | Avanza
     
    Oceanic och Ollie79 gillar detta.
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Avanza och Stabelo har även ett bolån för private banking med lite lägre ränta. Superbolånet PB - ett bolån för våra Private Banking-kunder | Avanza

    Kräver dock ett samlat sparande på 3 miljoner hos Avanza (tex räknas en ev tjänstepension hos Avanza) och man kan slå samman som hushåll. Med tjänstepension och ett hushåll kanske man inte är så långt bort PB.
     
    milky81 gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är för och nackdelar som du nämer, är givetvis en stor nackdel att de bara accepterar 60% belåning. Annars är det ju det överlägset billigaste sättet att låna pengar är att göra det via bolånet.
    Ett vankligt billån tex blir ju bra mkt dyrare samt bra mkt högre månadskostnad...
    Så ja detta är en stor nackdel...

    Men inget är ju permanent lagen är ju utformad för att främja konkurrensen så är ju väldigt enkelt att byta bolån idag... skulle jag byta bank idag har jag ett betydligt bättre utgångsläge i förhandlingen.

    Nu säger jag inte att Nordea på något sätt är sämre än de andra storbankerna. Men hela deras beteende i detta ärendet har varit ruttet.

    Deras metoder är ju välkända, det utövar utpressning dvs du får lägre ränta om du gör det här och det här, de vill man ska flytta pensions sparande osv osv de vill att man blir helkund. Jag gillar inte bli fastlåst på det sättet deras utpressnings metoder känns väldigt olustigt...

    Så fort jag begärde ut amorteringsunderlaget så har Nordea ringt mig i stort sett varje dag.. jag jobbar dock natt så har aldrigt kunnat svara...Hur som helst jag ringde deras växel och sa det hade ringt och undrade vad de ville... blev kopplad väntade i 10 minuter på min handläggare..inget svar... la på.. då jag hade bättre saker för mig... då ringde växel tjejen upp igen (som var väldigt trevlig) vi bestämde att vi skulle boka tid när min handläggaresom har hand om bolånen skulle ringa, vi bestämde klockan 15.00 då jag jobbar natt så passar det mig bäst... då jag sover ofta fram till 14:00 eller 17:00. Ringer Personen klockan 15 ? nej... hon ringde klockan 11.00 trots personen i växlen hade laggt till information om att jag jobbar natt och inte kan svara klockan tidigare än 15:00. Jag svarade inte av ren prinicip då vi hade faktiskt bestämt en tid... de ringde inget mer så nu fick jag igen jaga Nordea (det är som som ska jaga mig och vilja behålla mig som kund). jag ringde växeln vid ca 16:30 och sa att min handläggare hade ringt klockan 11.00 trots vi bestämt 15:00.. hon bad om ursäkt.. även denna gången i tjejen väldigt trevlig (på gränsen till charmig) hon sa då att handläggaren satt i möte men skulle ringa, sa då att de går bra att ringa innan 17:15 för då ska jag till jobbet kan ej svara sedan... personen ringer då 17:35 precis när jag kommit till jobbet och har igentligen händerna fulla att starta upp mig och är igentligen svårt att koncentera sig på vad hon säger, hur som helst handläggaren verkar uppenbart vara en surkärring (långt ifrån den charmiga tjejen i växeln), Bolånet avdelningen slutar igentligen 17:00 så förmodligen jobbade surkärringen övertid... och det märktes.. hon försökte knappt visa intresse eller energi för att hålla mig kvar i banken.. Det sluta med att jag inte ens fick ett erbjudande utan hon bara gratulerade till en bra affär...

    Jag hade faktiskt kunna tänka mig att vara kvar i banken för en något högre ränta typ 1.45% då jag inser det finns vissa fördelar med att vara i storbank tex vad det gäller belåningsgraden.... Jag fick som sagt inget erbjudande jag spelade kallt här för jag förstår ju att de är fulspel dom spelar också... så förväntande mig att de skulle ringa igen be om ett erbjudande... min handläggare ringde igen när jag sov... runt lunch tid 2 dagar senare (ej signerat lånet via stabelo ännu). Så jag ringde växlen igen och sa de hade ringt... denna tjej i växeln var väldigt trevlig... hon nämde varför de hade ring var pga jag beställt amorteringsunderlag... jag sa de gällade flytt av bolån och hon undra om jag vill snacka med någon vilket jag redan gjort.. men fick aldrig något erbjudande eller något... blev aldrig kopplad till bolåneavdelningen denna gången då handläggaren var upptagen i möte..då sa jag rakt på sak jag har bara 10 dagar på mig att skriva på stabelo lånet... och jag kan tänka mig vara kvar i banken om ni erbjuder 1.45 procent i ränta... det gick ej... erbjudandet jag fick var 1.79% på 3 år 1.99% 1 år om jag ... det är ett väldigt standard erbjudande sa jag... sa tackde för mig...

    Jag lämnde Nordea mkt pga av princip..har varit kund i hela mitt liv men fick inget för de och kärringen var inte ens trevlig..växel tjejerna vara trevliga.. men om man inte vill binda räntan eller flytta sparande och låsa in sig har de verkligen noll intresse för dig.. och handläggarna är ju säljare också... det är ju de de tjänar pengar på att sälja så många av deras tjänser som möljligt...
    De ville även jag ska flytta mitt aktie/fondsparande till dom enligt henne har dom lägre courtage vilket är rent bs så klart.. samt att avanzas app/hemsida är överlägsen.. nordea och storbankerna ligger många många år efter vad det gäller aktie/fond handel.

    Nu ska jag säga upp mitt nordea bankkort jag har som dom.. har igentligen bara lönekonto kvar där.. men är väldigt öppen att byta bank helt och hållet... Länsförsäkringar kanske är något för försäkringar måste man ändå ha och man får förmodligen rabatt om man är deras bankkund... de har även google pay vilket är viktigt för mig.. då jag använder det hela tiden (har sällan med mig plånboken ute längre)

    Med Stabelo är allt prutat och klart inga krav att man ska vara helkund eller något annat... på långsikt känns det också bra att man kommer ha ett bolån med marknadsledande ränta...och inga krav på att omförhandla räntan med rabatter osv som löper ut...1.79% på 3 år 1.99% 1 år som jag fick av nordea känndes som ett hån..självarklat förstår jag att jag inte var en värdefull kund... men ja deras beteende har helt och hållet fått mig att tappa min lojalitet till banken.. de gjorde rätt klart för mig att jag inte var värd något.. nu kanske jag hade oturen att få en surkärring till handläggare men.. men samma metoder tror jag de flesta storbanker använder...stabelo tror jag kommer sätta mer press på storbankerna.. faktiskt..för finns väldigt mkt pengar att tjäna om man har stora bolån och just stabelo verkar ju föredra stora bolån framför små , minimum gränsen på bostaden får minst vara 800 000 om de ska vara intresserade... jag tjänar runt 300 kr i månaden på bytet... på ett år blir det rätt mkt pengar.. de som har dyrare bolån kommer tjäna mkt mer så klart....
     
    milky81 och ganmo gillar detta.
  11. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Glöm inte bort att ni kan få Grönt Bolån hos Avanza om er bostad har energiklass A eller B. Räntan landar då på 1,15%.

    Grönt bolån | Avanza
     
    Oceanic och Zooklubba gillar detta.
  12. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    När det gäller bolån vill jag slå ett slag för Landshypotek. Riktigt bra att ha och göra med, lånar dock inte ut för lägenheter. Har haft svårslagen ränta länge nu!

    Tycker även att statliga SBAB missas av allt för många. Räntan är prutad och klar, beror endast av belåningsgrad (om jag förstått det rätt). Ingen gräns på max 60% belåningsgrad, 0,1%-enheters rabatt för bostad med energiklass A och B som hos Avanza. Klass C får 0,05.
     
    bernard gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Synd man bor i en äldre fastighet... men ska kolla vad vi har för energiklass när jag går ut sedan men jag skulle tippa på C eller D.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det blir något för framtiden kanske..
     
  15. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tänkte kolla med er boys vad jag ska göra med en halv miljon som bara är på ett konto hela tiden? Kanske ska användas till bostad inom ett par år men känns dumt att bara vara på ett konto med ingen avkastning?
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Sparkonto utan lås på Avanza kan ge som mest 0.60% ränta tror jag. Andra steget är att kanske spara i fonder.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Ja har man sådana belopp så är det dumt att bara ha det liggandes.

    Jag har mitt sparande uppdelat på vanligt sparkonto för snabb access, sparkonto med högre ränta och sedan en del investerat i fonder/aktier

    Uppdelning är 10-40-50
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Något sparkonto som åtminstone minskar förlusten pga inflationen borde väl vara första alternativet. T.ex. Sevenday eller Hoist Spar.

    Sedan beror det på hur viktigt är det att ha pengarna vid en viss tidpunkt. Bostadsköp inom relativt kort tid låter som ganska viktigt så jag skulle nog inte våga mig på så mycket men en mindre del skulle kanske gå att sätta i fond med hjälp av lysa.se eller www.sigmastocks.com
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Behöver man ha pengarna inom en kort tid är det inte vettigt att lägga dem på börsen.
     
    Buzz gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Därför jag inte gav det rådet heller