Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Har precis gått från Sonys 50mm F1.8 till Sigmas 30mm 1.4 då jag som du tyckte att alla bilder inomhus blev så lika (dvs mest ansikte och överkropp). Utomhus är det ju kanon och det tar riktigt bra bilder.
    Har bara tagit ett 20-tal bilder än så länge med Sigmat men det verkar lovande.

    Har tidigare haft ett Zeiss sonnar*t 24mm F1.8 som var helt grymt, tyvärr använde jag inte kameran så mycket en period och sålde det då det var för mycket pengar som bara låg.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Makroobjektivet fungerar mycket bra och är förvånansvärt skarpt för prislappen, men skall man plåta väldigt små saker är det inte så bra då man måste komma relativt nära iom den korta brännvidden, och på mindre motiv är risken att man får problem med att man dels skuggar motivet och dels med att ljuset inte blir tillräckligt.

    Jag kunde inte hålla mig längre, så jag beställde alldeles nyss 30mm/f1.4-objektivet. Kan lägga upp lite bilder sedan - är mycket förväntansfull.


    @Gurkburk@Gurkburk vad tyckte du om 30mm /1.4-objektivet? Zeiss-objektivet är jag också intresserad av, men det är lite utanför vad plånboken har utrymme för :)

    Update: En bekant beställde samtidigt 16 mm-objektivet, så nu blir det till att testa rejält i helgen :)
     
    Last edited: 11 sept 2018
    Kristy gillar detta.
  3. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard Mycket nöjd, det är mycket trevligt objektiv och gör det jag vill med rätt brännvidd.
    Det ger samma krisp som Zeiss objektivet gjorde men för väldigt mycket mindre pengar. Nu är jag bara en glad amatör så beskriver bara min känsla.

    Knäppte lite random bilder hemma nu när solen precis gått ner, jpg, överförda till telefonen och ingen redigering.
    1ECA44B9-5104-414C-A96E-A90772DB08FF.jpeg 2A84A7C1-ECBC-48CF-811E-F7E432B55C4D.jpeg 321755E2-6393-4BF1-9D1C-43C278FAC100.jpeg 8D03709A-B589-4490-9CF3-6ADF0094129A.jpeg 429D185B-CCB1-41A7-B62F-A4A9E7944B38.jpeg

    Alla bilder utom den ute på F1.4 och auto ISO.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    awfawf.jpg
    Ja, jag blev genast väldigt förtjust. Bara hunnit ta några snabba testbilder nu på kvällen, men det ser väldigt tjusigt ut.

    Byggkvalitén är otrolig med tanke på priset. Objektiven känns betydligt mer gedigna och rejäla än Sonys egna APS-C-objektiv. I jämförelse med 10-18mm-objektivet som ligger på ~8000 kr känns 16mm-objektivet nästan som ett Sony G-objektiv.

    Jag observerade dock att A6500 inte kommer ihåg att jag ställt bländaren på 1.4 när jag stänger av den, utan går alltid tillbaka till 2.0 efter en omstart. I autoläget är bländaren alltid på F/2.0 och går inte till F/1.7, 1.6 eller 1.4 vad det verkar. Ingen dealbreaker direkt, men lite jobbigt i längden.

    Autofokusen tycker jag inte är fullt lika rapp och autofokusmotorn stör lite. Man känner att den vibrerar något när den jagar fokus vilket jag inte alls märker av på Sony-objektiven. 16mm-objektivet är lite tystare och ger mindre vibrationer än 30mm-objektivet.

    20180913_212929.jpg

    30mm makro f3.5, 30 mm Sigma f1.4, 16mm sigma f1.4, 10-18mm Sony f4
     
    Last edited: 13 sept 2018
    Kristy gillar detta.
  6. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Snart sätter Photokina 2018 igång. Kamera & Bild bevakar eventet här: Photokina 2018

    Det finns också diverse live streams upplagda på YouTube från Panasonic, Nikon, Fujifilm osv.

    GoPro har kommit med Hero 7, vet inte om det passar att nämna i just denna tråd men gör det ändå. :)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nu har jag hunnit fotografera lite. Jag är nästan mest nöjd med 16mm-objektivet faktiskt, men båda presterar mycket bra med tanke på prislappen. Det är fantastiskt att Sigma satsar på objektiv för APS-C-kamerorna också - har verkligen saknat objektiv av denna klass.

    Autofokusen i speciellt 16mm-objektivet tillhör nog den mest exakta bland de objektiv jag äger. Lite otippat faktiskt. Närgränsen är också rätt låg på 16mm-objektivet (måste vara lägre än vad specbladet säger), vilket gör det till ett rätt roligt objektiv om man är lite kreativ. Nackdelen är att objektivet är rätt stort och väger mycket, men det är nog oundvikligt med tanke på bländaren och storleken på sensorn.

    DSC04401.jpg
    f 1.8 tror jag ovan är, 16mm. Rätt trevlig och krämig bokeh.
     
    Last edited: 26 sept 2018
    Kristy gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Zeiss ZX1 full frame camera announced - Photo Rumors

    Har ni sett Zeiss nya (första?) kamera? Den är säkert snordyr och mer av en hobbykamera, men jag gillade funktionerna.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=GfVDvBzVrCo


    Otroligt trevligt att ha Lightroom inuti kameran med möjlighet till molnsynk, så man snabbt kan redigera RAW-bilderna och skicka iväg inom loppet av några sekunder/enkelt fortsätta redigera via Lightroom Cloud om man vill, och slippa krångla med kablar eller minneskortläsare. Prestandan är det nog inget fel på heller med 512GB SSD.

    Kul koncept; hade varit utmärkt om Panasonic, Sony m.fl. kunde haka på samma tåg och erbjuda en serie "smart-kameror" med stor skärm och SSD.

    De riktiga proffsen kommer av uppenbara skäl att rata detta, men många hobby- och amatörfotograferar skulle nog ha glädje av det.
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Undrar hur mycket nytta man kan ha av lightroom. Justera högdagrar, dodge & burn? Nåväl det är väl en lightversion som de man kan ha i mobilen.

    Har man en Nikon och tänker sig att lägga upp nått på Instagram har man glädje av snapbridge men innan man editerat bilden i kameran ligger den redan på mobilen. Jag nöjer mig med de filter och crop som finns i instagram. Men herre gud, kameratillverkarna måste ju jobba på användarupplevelsen, mobilerna (-s kameror) flåsar dem i nacken
     
    bernard gillar detta.
  12. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Låter vettigt även om det blir en enklare variant av Lightroom.

    Vet inte vilken Nikon du har men Snapbridge kör över automatiskt alltså? Min kör wifi och jag kan raweditera bilderna i kameran innan de skickas över. Finns en del att justera men inte högdager/skuggor tyvärr. Kan också skicka rawfiler till mobilen men inte hittat nån app som tar Nikons Nef-filer. Någon?
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ja det finns ett val där allt skickas till telefonen som 2MB-bilder via någon lågenergibluetooth, funkar ju för Instagram och så vidare men jag fotar inte så att det passar sig riktigt. Det blir alldeles för mycket bilder. Kameran har också ett wifi-läge jag inte utforskat riktigt men jag tror att det enbart går att fjärrutlösa med snapbridge via wifi.

    En D5600 har jag.

    Lightroom har jag men aldrig att jag lägger tid på att tagga, betygsätta osv för om jag fattar det rätt så försvinner allt sånt om jag slutar abonnera på det. Man blir inlåst på livstid liksom
     
    bernard gillar detta.
  14. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja med Wifi kan du göra som jag gör. Nog bättre stänga av snapbridge om det blir övermäktigt med alla bilder.

    Jag använder Nikons eget Capture NX-D. Ingen jätteavancerad användare men allt jag behöver finns där. Numera stabilt och ganska snabbt
     
    bernard gillar detta.
  15. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Å andra sidan har man LR appen i mobilen för att få DNG. Så är det i mitt fall. Och då ser man ju också hur brusig sensorn är.
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Mobil versionen behöver varken abonnemang eller cloud. Vilket är trevligt. Dock är appen mest för att ge en DNG
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har telefonen inlämnad på service så jag drog igång min gamla nexus 6p. I princip omöjligt att få det att funka men jag lägger ingen energi på det, snapbridge är känt för problem med bt.

    Normalt sett drar jag över allt med flytt av minneskortet men nu hade jag några bilder jag ville dela lite snabbt (med snapbridge) haha
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Trodde aldrig jag skulle editera på telefonen men igår la jag in Lightroom :D Fotade lite fågelliv och ljuset var svagt. Men tydligen bootar appen om hela telefonen såå får se om det funkar bättre när jag får tillbaks ordinarie från service. Jaja, jag är Murphys Law personifierad
     
  19. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Även Nikonappen ( WU någonting heter den) kan krångla. Dock har den funkat rätt bra för mig. För jag antar att Snapbridge kör något eget? Jag tycker det går bra att föra över bilder till mobilen via wifi speciellt när jag upptäckte att man kan förmarkera vilka bilder som skall över. Gör man inte det och sitter på ett stort välfyllt kort blir det svåröverskådligt och tar tid innan allt "laddat in"
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Var i Thailand i vintras. Slog till med 40GB i pott hos Telenor. Tog runt 800 bilder och ville gallra först när jag kom hem men också instagramma på plats. Vilket bök alltså. Telenor ströp hastigheten till 1Mbit/s så det blev ju till att gallra ändå. Annars hade jag väl suttit där än. Så upp med allt i dropbox (tog bara en mindre evighet) igång med dropbox på telefonen ladda ned bilderna som skulle upp på Insta, spara på enhet och sen dela. Man fick köpa med en flaska rom varje kväll för att stå ut. Nu tror jag Telenor släppt spärren så jag ska testa i mars igen, köper nog hem rom till rummet utifall :D Men det är drygt med Instagram. För jag skulle föredra en redigering per bild och då tror jag inte lightroom i mobilen duger och... jag gillar inte Instas besluta att neka uppladdning från windows. Nån som har en app? Körde instapic förut men jag minns inte om det slutade fungera eller om det lades ned.

    Nehej, ut och fortsätta städa garaget
     
    bernard gillar detta.