Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. Humlegalning

    Humlegalning Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Den har ingen inbyggd GPS.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, A7IV dröjer visst till slutet av april nu, från ETA i januari för lanseringen. Vore inte förvånad om det blir framskjutet igen. I USA verkar den dock enklare att få tag i.

    Har någon en enkel E-mount att hyra ut i ett par veckor? En Nex/A5000 eller något i den stilen hade gått bra. PM:a gärna vad ni vill ha.
     
    Last edited: 16 feb 2022
    Dockland gillar detta.
  3. Sovalkov

    Sovalkov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Info:
    Nova Launcher
    Efter mycket funderande fram och tillbaka så verkar jag landa i att det smidigare formatet ändå är rätt viktigt för mig i kameraväg och har fastnat för Panasonic Lumix DC-GX9. En lite mindre men ändå relativt kompetent kamera som jag tror skulle passa mig som första systemkamera.

    Lumix DC-GX9 kamerahus svart + G Vario 12-32/3,5-5,6 O.I.S

    Vad ska jag tänka på i tillbehörsväg? UV-Filter, vilket minneskort passar bäst?
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skippa UV-filter, det tjänar inte mycket till annat än att möjligen skydde linsen om man skulle tappa kameran eller stöta emot något.

    Polarisationsfilter kan vara lite roligare däremot, då det minskar reflektioner och kan ge ökad kontrast om du fotograferar en solig dag. Även ett set med gråfilter/ND-filter kan vara bra om du vill fota med full bländare i väldigt ljusa förhållanden, så du undviker överexponerade bilder.
     
    Sovalkov och Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jowee, msandstedt och Kristy gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I jämförelse med A7 III är hastigheten för FTP-överföringar via WiFi fantastiskt mycket bättre på A7 IV. Den har dessutom stöd för två parallella överföringar åt gången samtidigt som man använder kameran för att ta bilder. Tar runt 2-3 sek per bild med RAW-bilder (compressed).
     

    Bifogade filer:

    Dockland, Kristy och msandstedt gillar detta.
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Låter som en dröm jämfört men min Pentax som tar nästan 1 minut/jpeg på sig…
     
  8. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Jag har börjat kolla lite på kameror och kommit fram till några stycken.. känner att jag behöver en sista check ifrån er som känns lite mer stabila :)

    Första ordentliga kameran och det är tänkt att jag ska fota (Familjen och en del nattfoton och annat man kan hitta) och frugan ska använda den till sin vlogg.

    Den som känns mest rätt är Fuji XT4 , då den tar bra bilder och filmar bra. Bra ibis. minus är att den kanske kan va för tung för frugan när hon filmar. (Tanken är att jag ska välja 16-80 linsen som finns som kit, bra allround)

    Den andra jag fastnat för är Sony A6600. Det stora minuset där är att den har kass ibis. skulle då troligtvis behöva en gimbal.

    va lite inne på Sony A7C men såg att sony tagit bort snabbknappar och så va det nåt mer som jag inte kommer ihåg. Känns inte lika het mer.

    fastnade också för Nikon z6 II när jag satt och kollade på youtube i helgen men intresset dog lite när jag såg att man inte kunde frida skärmen så man kunde se sig själv.

    I framtiden så skulle jag vilja köpa på mig nån anna lins och känns som fujis linser är galet dyra men finns ju andra man kan välja.

    Kanske är lika dyrt att köpa Sony linser?


    Vad säger ni? har ni någon annat förslag? tänker jag rätt?
    Vill att priset är inte går över kamerorna jag har lagt upp. Nikon är dyrast och den gör lite ont att titta på.


    Kom på en sak..
    Väntar på en Samsung tab S8 ultra och hur mycket förlorar jag på att editera med lightroom på den istället på en dator?

    Såg en tråd på ett annat forum där dom skrev om ipad att den är helt ok att editera med.
     
    Last edited: 21 mar 2022
  9. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Hur blev det? Sitter själv och vrider på XT-4 vs Z6 II med halva avtryckaren inne på den senare
     
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Blev en begagnad X-T4.
    Men jag ville ha en Sony A7IV men då hade jag behövt lägga ut typ 20k till för att få med ett bra objektiv.

    Det har inte alls blivit mycket filmande som jag och frugan hade tänkt.

    Jag blev rekommenderad att inte ta Z6 II då den har haft problem med nåt som jag inte kommer ihåg va det va.

    Om man inte har pengar i överflöd så är Fuji ett bra val då objektiven inte har samma andrahandsvärde. Kan hitta riktigt fina objektiv till bra priser.

    Jag är iaf nöjd med valet.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Låt mig gissa, någon sa att autofokusen var dålig?

    sitter än och velar, håller med om att A7IV vore något men priset säger tyvärr nej.
    A7III finns för 21990:- med hyfsat kitobjektiv,

    kul att du är nöjd med X-T4, den är snygg och gillar stenhårt separata fysiska reglar ovan för inställningar
     
  12. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Kommer faktisk inte ihåg va det va, jag hade nog ändå inte valt den ändå.

    Har du kollat begagnade marknaden? Hur är priset på andrahand på Nikon produkter?

    Kollade en hel del på Sonys A7III också men valde bort den då jag trodde jag skulle filma mer. Hade jag vetat då att det inte skulle bli så mycket filmande så hade den legat långt fram på vill ha listan. Men sen så kommer det till andra grejen är att objektiven är galet dyra och med bra andrahandsvärde.
     
  13. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Har ingen jättestor koll, har varit få objekt ute med deras Z-fattning tycker jag, finns betydligt mer till den äldre fattningen om man nu vill kosta på en konverterare med både pengar och vikt.
    Men vad var det annars för fel på kameran?

    Skulle nog säga tvärt om där, även om Sony´s objektiv kan kosta rejält, så är tredjeparts marknaden enormt för dessa med E-fattningen. Även om jag själv prioriterar bort film funktion till nice to have, så är denna kamera hur bra den än är, gammal och det kändes verkligen när man satt med den i handen. A7IV desto modernare men priset sköt iväg

    Fotade en hel del för många år sen, allt är sålt vid det här laget och tänkte väll komma tillbaka in i matchen. Men beslutångesten är ju Stor, tänkte definitivt köpa ett "kit" med en lins på omkring 20-70mm någonstans för att känna av lite vad jag gillar och sen köra på fast objektiv.
    Men beslutsångesten även med ovan så svänger det friskt mellan Z6 II - R6 - A7III - X-T4.
    Har bränt av snart två veckors kvällar med att kolla ovan på Youtube men i ärlighetens namn gör det inte saken lättare...

    Pris spannet idag på ovan som kompletta kit ligger på 22-32´, helst vill jag ju betala så lite som möjligt för en modernt FF
     
  14. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    En till sak som gjorde z6II mindre intressant för mig va ju att man inte kan vinkla skärmen vilket va ett minus när frugan skulle filma till sin vlogg.
    Jag har ju inte heller kollat på allt för många Youtube videos på den heller då jag va nästan hela tiden inne på XT-4 eller en Sony.

    Jag landade på 16k när jag köpte kameran och objektivet (16-80mm) begagnat.

    Jo sant att tredjepart är riktigt bra. Har inte så stor koll där men har börjat kolla och ser att många håller riktigt hög klass.

    Siktar in mig nu på ett viltrox 13mm men det får bli till hösten.
     
  15. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Xt4 är ju inte någon ff om det är viktigt?

    Om det är svårt att välja så kanske det är dags att åka och klämma på dom i affär.

    Sonyn kan va trång med fingrarna där vid objektivet.

    Och xt4 har ett litet grepp så kan va svår att få grepp.
    Men finns ju tillbehör att få till ett bättre grepp.
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Köpte ny R6 och ångrade mig efter en vecka så det blev en ny R5 igen. Denna kamera är nog min favorit bland alla jag haft genom åren.
    Minns jag tyckte mycket om Canon EOS 60D (APS-C) också, samt 5D mk IV, ihop med 17-50 från Tamron och med 100mm Macrot f/2.8

    Sålde mitt 600mm f/4 så det finansierade hela denna cirkusen (ja, sålde R6:an också) och köpte på mig lite nya gluggar också, några som jag haft innan, men kör nu RF 15-35 f/2.8, RF 85mm f/1.2 och hör och häpna ett RF 70-200 f/2.8 (som jag aldrig trodde jag skulle köpa igen, men i brist på tele-primes (RF 200mm f/2 vore något :-* fick det bli en kompromiss), helt okej bildkvalitet för att vara zoom.

    Jag sålde 600:an då jag inte använde det så mycket som jag trodde. Rätt dyrt att ha det fina objektivet liggande på hatthyllan i hallen. Men vilka bilder jag fick med detta <3
     
    msandstedt gillar detta.
  17. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER


    Låter som ett bra pris!
    Har redan varit hos handlaren men får bli ett par vändor dit. Åkte dit med målet att tames en X-T4 hem (även om det inte är FF så är sensorn intressant! Enda jag kom hem med då var fler modeller… Ratade Lumix S5 på plats, kanske var dumt (de hade tydligen cashback just då) men i vilket fall får bli nytt besök på lördag så kanske det blir ett köp under kommande vecka :teeth:
     
    poipen gillar detta.
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hej hopp.

    Blandar mig en lång tråd utan att veta ämnen och dialoger.

    Själv hoppas jag på att en dag ska få en firmwareuppdatering på min X1D II 50c.
    Både mitt primära objektiv och huset har senaste firmware (0.6.0 / 1.4.0) och
    autofokus är så långsamt att man ibland missar vissa moment :(

    Det sägs ju att AF helt enkelt inte är så snabbt på större sensorer med typen av AF som
    används så ..

    Om någon vet något man kan göra i inställningarna som påverkar AF så hojta till.

    // A
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    View: https://www.youtube.com/watch?v=TSln41J5z_s

    Rätt intressant hur smart AF:n börjar bli även i systemkamerorna. Först var det funktioner för att känna igen ansiktet, sedan kom för ögat och sedan lades stöd till för djur och nu kan den även identifiera insekter samt olika objekt som bilar, tåg och flygplan.

    Detta är AF:n i Sonys nya A7rV.
     
    Sovalkov, Droid_269, johanho och 2 andra gillar detta.
  20. Bejjan

    Bejjan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2020
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER