Mina 0,14 kr:
Den åtgärd som enskilt har gjort mest för att förbättra batteritiden för min del (Desire/2.2) är att logga ut från Latitude. Skillnaden är som natt och dag! Idag har jag lyssnat på Spotify via 3G med hög strömningskvalitet på väg till och från jobbet, typ 30 minuter per resa, surfat på dagstidningarnas mobilsidor, sett typ 7 minuter på SVT Play via 3G samt pillat lite i allmänhet och haft skärmen igång en del. Jag har säkert glömt bort lite småsaker också, men när jag kom hem idag hade telefonen nånstans mellan 50-60% återstående vilket är helt outstanding om man har vant sig vid att telefonsatan dör på hemvägen i vanliga fall. Jag kommer ju att få ladda den typ varje dag ändå, men nu behöver jag inte snåla med belysningen på väg hem från jobbet m.m. för att pressa ur det sista.
En annan intressant sak är att jag har appen SystemPanel installerad sedan en tid tillbaka och den har aldrig visat att CPUn jobbar mindre än 3% i idle om man aktiverar Tracking ett tag och sedan spanar in sin History. Dock har den efter urloggning från Latitude börjat visa max 1% i idle och även stora perioder med 0% aktivitet vilket aldrig skett förut!
En ytterligare åtgärd jag också har gjort efter att med gott resultat ha loggat ut från Latitude är att stänga av samtliga uppdateringar utom Googles egna (mail/kalender/kontakter). Vet inte om det kommer påverka så mycket mer, men jag insåg att för min del så kan det faktiskt kvitta om FB, Twitter, Flickr o s v uppdaterar automatiskt. Jag läser ju ändå dessa bara när jag har tid över och öppnar då aktivt respektive app. Detsamma gäller om jag vill ha väderprognoser o dyl.
Synd att Latitude skall vara en sån strömtjuv, vore bra om man själv kunde ange uppdateringsvillkoren.
Last edited: 30 november 2010