Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Apple pressar operatörerna till att minska sina marginaler på att sälja en iphone med abonnemang. Så på ett 24 mån abb + telefon så går nog Tele2 netto med en liten förlust. Detta tänker de ta igen efter 2 år då de tror att kunden stannar med Tele2. Det samma gäller inte för en HTC telefon.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hur tänker en del av er egentligen? Ni menar alltså att bara för att en/några operatörer tar ut ~samma pris på ett abonnemang + telefon, + eventuella tilläggstjänster (som ni själva plockat ut) så är telefonerna ~lika dyra?

Gör man en vettig jämförelse så är det rätt klart och tydligt att en operatörslåst iPhone 4 som man köper över disk kostar cirka 2000 mer än en icke-operatörslåst HTC Desire. Ovanstående är snarare ett tecken på att det specifika erbjudandet i fråga är dåligt...

Förövrigt, angående alla mystiska påståenden om att antennproblemet på något magiskt sätt skulle försvinna i sverige: http://www.youtube.com/watch?v=PhIlLcIujro

3. gregorvega

gregorvega Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den prisjämförelse som görs måste ju utgå från vad man vill köpa. Om man inte vill betala telefonen kontant utan köpa på avbetalning med bindningstid och 2 års abonnemang så är det dom dealarna man får jämföra. Om man däremot vill köpa olåst utan att binda sig till ett abonnemang så är det dom priserna (ie prisjakt) som man får jämföra. Den här killen ovan planerade ju att teckna upp sig för ett kompisabonnemang och då är det väl rimligt att jämföra dom priserna som han gjorde.

Om man vill köpa olåst är det 1500-2000 kr skillnad (om man kan tänka sig att köpa från UK alltså) om man vill köpa med 2 års tele2 kompis så är det ungefär samma pris.

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, om man verkligen villköpa den på avbetalning och från just den operatören, just precis nu, med just dessa abb., så visst.
    Men då är det ju inte så mycket till jämförelse överhuvudtaget... Det jag däremot finner märkvärdigt är att vissa drar rätt stora växla av den här, och liknande, jämförelser på forumet.

Last edited: 15 aug 2010
  5. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag tycker det är lite märkligt att ganska många som kommer till swedroids forum och boastar över iPhone blir närmast chockade och stötta av att folk ger mothugg. de flesta här har trots allt valt att inte köpa iPhone. vad hade man väntat sig? andra klassens medborgare som önskar att de hade en iPhone men inte kunde skaffa en?

6. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är ju också rätt roligt. Att trasiga iPhone anmälningar forsar in till försäkringsbolagen när nästa generation kommer. Sen kollar man på det här forumet byter typ folk telefon ett par gånger / år, utan att ta ut på försäkring. Så man kan ju fundera lite över vilka som är fattiga och försöker boosta sitt ego med en "status-telefon", som snarare är Svensson mobilen nummer 1 :D

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    klart de tar ut det på försäkringen :D
    kostar en mobil 10 000 kr skulle jag banne mig inte ha råd att skaffa ny mobil hur som helst :S

Last edited: 16 aug 2010
  8. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo.. detta var i Norge... :http://www.aftonbladet.se/pryl/article7620296.ab
    Verkar inte vara samma i Sverige...

9. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Samtidigt som många här väldigt ofta verkar idiotförklara folk som gillar iPhone. Det här är ett Android-forum men samtidigt behöver väl inte det innebära att man måste förvandlas till en fanboy?

Jag har själv verkligen försökt tycka om Android, så mycket att jag emellanåt också förvandlats till lite av en fanboy och skrivit elaka saker om iPhone som jag egentligen inte menar. Jag har väldigt lätt för att tycka om Android i teorin men har insett hur svårt jag har för ett tycka om det i praktiken. I min mening är det ytterst få saker som görs bättre på Android, sen kan open source och öppenhet skrivas hur många gånger som helst - det hjälper inte det faktum att de flesta apps håller mycket lägre kvalité än på iPhone.

Något som imponerar på mig är sättet Apple lyckats skapa en i princip helt ny marknad och gjort den väldigt framgångsrik, under en lågkonjunktur. App Store har skapat massor av nya företag och det sätts även väldigt hög press på dessa att ge ut snygga, välfungerande applikationer eftersom konkurrensen blivit så stor. På Android verkar Google försöka få open source till en säljargument, vilket funkar för vissa men själv känner jag att jag inte är beredd att offra så mycket som det i Androids fall innebär.

Det fanns en överlappningsperiod, där folk verkade intresserade av Android och då iPhone-hysterin lagt sig lite. Google misslyckades dock helt med att ta till vara på detta och sen kom iPhone4 och iOS4 och "förändrade allt på nytt". Vilket inte är helt sant men det verkar ha fått upp intresset kring iPhone på riktigt igen.

Sen finns det givetvis saker som jag tycker om i Android men för mig verkar det mesta igen handla om att det är coolt och användbart i teorin, men jag ser inte när jag skulle ha användning för det. En typisk sådan sak är hur man kan koppla ihop olika tjänster till en kontakt. Men jag har aldrig känt att "wow, nu borde jag ringa den här personen" när jag varit inne på deras Facebook-profil eller vice versa. Det är coolt, i teorin men när ska man ha användning av det?

Sist men inte minst har vi uppdaterings-kaoset. Jag bytte ut min Hero efter bara ett halvår eftersom jag blev trött på att vänta på en uppdatering som utlovats redan när jag köpte telefonen men som fortfarande inte hade kommit. Telefonen kändes även utdaterad och slö, något som inte ens PC (som brukar vara huvudexemplet när det gäller "köp den nu, gammalmodig om två månader") kan anklagas för efter ett halvår. Desire var klart bättre och den snabba Froyo-uppdateringen uppskattades såklart. Men när jag tittar på apps och spel på min Desire jämfört med iphone 3Gs så verkar iPhonen fortfarande rappare och så snackar vi förra generationens iPhone, en telefon som är äldre än min Hero, som aldrig ens varit i närheten av iPhone i snabbhet.

Jag betvivlar även starkt att HTC kommer vara lika snabba med ett uppdatera Desire när Gingerbread kommer. För då finns säkert en eller två nya modeller att ta hänsyn till och lägga fokus på. Säga vad man vill om de nya funktioner som kom i iOS4 men de var vad folk frågat efter och det mesta fungerade dag 1 på alla iPhones som finns. Det är naturligtvis enkelt att anklaga dem för att inte göra full support för iPhone 3G men om man då samtidigt jämför med Android så är det inte så svårt att se att Apple tycks bry sig mycket mer om sina kunder med äldre hårdvara än vad tillverkare av Android-telefoner gör.

Nu menar jag inte att Android skulle vara sämre för alla och det är grymt kul att se allt kul som folk kommer på här. Android är trots allt mycket mer vänligt mot testprojekt och att få ut dessa till folk. Men detta räcker inte för att de, för mig, skulle konkurrera ut kvalitets-apps som inte bara verkar ha lagt tid på funktion utan även design och ux. Att Google inte heller lyckats få ut betal-Market i Sverige är inte längre synd, det är en katastrof. Just därför sitter jag nu själv och planerar att byta till iPhone 4 när mitt abonnemang går ut, för det känns inte längre värt att offra så mycket för att få tillbaka så lite.

10. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    well... något som jag är imponerad av apple är att folk sväljer deras hittepåverklighet med hull och hår... en verklighet där en funktion är onödig fram tills dess att man själv släpper den... (det har faktiskt inte bara med deras mobilmarknadsföring att göra utan även med deras datorer som "inte kan få virus" och allt vad det är)

vad gäller öppen källkod har jag inte hittat något jag får offra för att få öppen kod... (ja möjligtvis music-ID-appen) i övrigt har jag inte hittat någonting som egentligen saknas i min desire. Den har bra mail för exchange. den har bra webläsare, den har youtube, mediespelare och spotify. kameran funkar också. Den funkade utmärkt från scratch, hade lite dålig batteritid bara. idén om att android skulle vara bara för folk som vill meka med sin lur och göra customgrejer känns lite som windows/GNU-linux/macdebatten under början av 2000-talet. Ska jag vara ärlig så hittar jag inte någonting apples operativsystem gör som inte android gör, men jag har inte tittat jättenoga.

vad gäller kontakthanteringen tycker jag att den är underbar. kanske inte så mycket för facebook i sig, utan mer att telefonen presenterar all information den kan få om en kontakt på ett ställe. att den drar ner saker som födelsedag från facebook, fyller på med telefonnummer och e-postadresser och dylikt därifrån är väldigt användbart då man inte behöver trassla med att knappa in all information för hand.

att en telefonmodell är långsam, slö och känns "utdaterad" är egentligen inte androids "fel", snarare får man gå på tillverkarna för det. jag är övertygad att om HTC gjorde en mobiltelefon som kostar nästan 10000 olåst och utan abonnemang skulle den också kännas oerhört rapp.

Att HTC inte kommer vara lika snabba med uppdateringar för desire i framtiden ser jag inte som ett jätteproblem, om det nu skulle vara sant. Egentligen inget skäl att inte välja en androidlur. Det skulle däremot vara ett skäl att inte välja en desire. men faktum är att android 2.1, och i synnerhet 2.2 är mycket kompetenta mobiloperativ som klarar i princip allt som en mobiltelefon ska klara av och ganska mycket mer därtill. Om man dessutom verkligen vill uppdatera till nästa version av android går det ju att lösa redan någon vecka efter att google släppt sin utgåva, eller så får man betala för en nexus one. då får man uppdateringarna direkt.

Jag menar att android är mycket bättre för alla och det ska bli grymt kul att se hur lång tid det tar innan apples operativsystem för mobiltelefoner blir omåkt rejält, och hur applefolket tacklar det. Jag tycker i allra högsta grad att de egenskaper min desire har räcker för att konkurrera ut fjärt-appar och Talking Toms och annat som apples marknad erbjuder. Att google inte fixat betalmarket är lite tråkigt, men jag kan ärligt talat inte förstå vad jag skulle skaffa för app... Jag har sökmotor för lokaltrafiken, jag har maps, jag har e-buddy (Instant messaging)... jag förstår faktiskt inte vad man offrar genom att skaffa en bra androidlur istället för en iphone?

(för mig är ios ciscos operativsystem för switchar och routrar och brandväggar. därför kommer apples operativsystem för mobiler alltid att heta "apples operativsystem för mobiler")

Last edited: 18 aug 2010
  11. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag är säker på att om jag gick in på valfritt appleforum och skrev om hur bra min desire var skulle jag få rätt bryska reaktioner:innocent:

12. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Du skulle bli bannad ;):innocent:

13. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag gillar långa inlägg, för det står ofta något nytt som man inte tidigare har läst. :)
    Nu ska jag erkänna att jag inte har provat iphone så värst mycket.
    Men jag har ganska svårt att fatta vad folk menar med "det är snyggare". Jag vet att många spel är snyggare och funkar bättre. Men apparna? nja. I praktiken har apple haft ganska stort försprång. Flera år. När jag surfar på min 4" skärm saknar jag inte en iphone4. Det är ju bättre än iphone. tja jag fattar det inte riktigt detta prat om "mer komplett osv". Allt finns i 2.1 tycker jag.

Det är många som tycker samma. Det är därför företaget är så mycket värt nu.
    Jag gillar inte appstore alls. Det är helt fel koncept. Ta 30% på alla apps. wtf det är ju massor !!! på gränsen till olagligt.
    Du kan skapa helt egna sluta spel och sälja till android. Inga problem. Det är bara systemet som är öppet till viss del. och det är ju bra.

nja, Jag ser det så att det just nu är som mest tryck kring nya iphone4 och ios4. Hur kommer det låta i jan 2011? Då har vi android 3.0 och dual core telefoner. Då är det ganska långt till nästa iphone och nästa uppdatering från apple.

Alla är vi olika. Jag kanske har en önskan , någon annan en annan. går det att göra bägge är det ju bra. Där är apple sämre.

Du precis som alla andra, hänger upp dig på lagg osv.
    Android är bara barnet. Det är något av en experiment verkstad fortfarande. och det är något av att komma i kapp. Men jag har nyheter till dig. Men SGS så är vi där. En SGS är precis lika bra som en iphone4 och klart bättre än en 3gs. Nu går Android framåt. Som sagt SGS 2 kommer till julen...

Tror jag också. Men i dina egna ord "varför har en massa onödiga funktioner" Så varför ska man uppgradera då?

Det är ju fel. Det klagas något oerhört från Iphone 3G folk. och denna telefonen sälja fortfarande , väldigt dyrt dessutom. Ios 4 tar för mycket kraft så det funkar ju inte alls. Det är precis som med datorer. Ny windows funkar oftast inte bra på din gamla PC.

Ju men i denna hypertakt som mobilbrachen nu har så kommer det inte ens att funka för apple som kanske har max 3 modeller att utveckla för. Nästa större uppgraderingen när den kommer, kommer säkert inte ens till iphone 3gs... Det kan jag nästan lova dig. Så det är samma problem där. Iofs inte så konstigt då iphone har samma hårdvaruplattform som android. Och det behövs verkligen mer kraft som det ska bli coolt. Iphone 4 har bara 800 mhz cpu och det ska räcka ändra fram till nästa modell som kommer om 12 långa månader?

Sådan är påväg även till android det är bara inte klart ännu.
    Ju det tycker alla inklusive Google. Men bättre att vänta på en bra lösning som håller i längden är ett hafsverk som blir dåligt och dyrt. Problemet är inte tekniken utan bankerna i Europa.

14. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Fast i det här fallet så skulle jag säga att bevisbördan ligger på iPhonens sida. Apple har ju valt att inte presentera specifikationerna på CPU'n, och eftersom flertalet prestandatester av olika slag pekar på att iPhone 4 är marginellt svagare än Desire på den punkten så är är det deras problem att visa på att prestandaskillnaden bara ligger i mjukvaran.

Just enskilda specificerade tester som java-benchmarks säger givetvis otroligt lite om den stora bilden. Men jag tror inte att någon på fullaste allvar påstår att iPhone 4 bara har 1/5 av CPU-kraften i Desire bara för att den blev ägd på Java-benchmarks. Men kollar man på helheten och på mer praktiska tester så vinner faktiskt Desire marginellt.
    http://www.youtube.com/watch?v=MjKe2GW1UNg (Desiren multitaskar vid testet, förövrigt :-)

Last edited: 20 aug 2010
  15. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag kan ju (även om det tar emot :P) säga att jag gillar iPhone. Enkel, snabb och stilig.
    Däremot så gillar jag Android MER och ser att det är ett system med mer potential.

Det som jag reagerar mest på är nog faktiskt priset.
    runt 9000 för en olåst iPhone4.
    runt 5200 för en olåst iPhone3GS.

jag köpte min olåsta Desire för 4300. Punkt ;)

16. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Varför tar det emot? Det är ju inte precis en dålig telefon?

Njae, fast alla olåsta iPhone 4 i sverige för närvarande är ju importerade telefoner. Det är klart att de blir mycket dyrare då. Jämför med Nexus One så får du nog en lite mer rättvis jämförelse (diff på ~2300 kronor).
    Endast med operatörslås kostar en iPhone 4 med 16 GB minne cirka 6000 kronor, och "värdet" av operatörslåset är knappast 3000 kronor. I praktiken kanske det hanslar om en femhundring eller något i den stilen.

Det är dock fortfarande cirka 45% mer än för en Desire.

17. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tänkte inte på import-påslaget där.
    Men hursomhelst så är 5200 för en 3GS riktigt dyrt.

Att det tar emot är för att man måste nitiskt älska android och hata iPhone (ta detta med en stooooor skopa salt ;))

18. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, den är fortfarande riktigt dyr faktiskt...

19. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Förresten, är det någon som vet något om minneshastigheten på iPhonen? Alltså lagrunsminnet på 16/32 GB?

Jag skulle i normala fall gissa att inbyggda minnen är snabbare än minneskort, men efter att ha läst Swedroids test av SGS så verkar det inte nödvändigtvis vara så om man har ett minneskort med god prestanda.

... Om någon har tillgång till en iPhone själv så kan man ju göra ett enkelt ungefärligt test genom att kopiera några filer av storleken X till/från telefonen och kolla hur länge det tar.

20. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Asså herregud vad ni är hjärntvättade?
    ''iPhone 4 kostar 9 000 och 3gs kostar 5200''

Vad har ni druckit på senaste tiden? Om ni ska ha en helt olåst iphone 4 kostar den 5200 hos 3 och sedan låsa upp den för 300:-

Just nu säljer tre inte iphone 4 kontant för att det är för hårt tryck, men om en månad börjar dom igen.

Billigaste samsung galaxy s kostar 4700:-, och då har den hälften så stort minne som iphone 4. Så sluta intala er själva massa strunt. Dom kostar i princip lika mycket, bara några hundringar i skillnad.

Sen skrev nån att den bara har 800 megahertzprocessor, vilket kanske stämmer.
    För dom flesta spelar det ingen roll vad som ligger under skalet. Man bryr sig om vad som går snabbast, och det gör iphonen. Ingen telefon slår iphones touchkänsla. När jag jämför min htc desire med 1 ghz processor, mot min systers 3gs (som har 600 mhz) så är touchen så himla mycket renare. Desire laddar upp hemsidor några sekunder snabbare, men det spelar ingen större roll då scrolling och pinch to zoom är mycket renare på 3gs:en. Det värderar jag högre.

Nån skrev att surfupplevelsen är mycket bättre på en desire och sgs. Hur tänker du då?
    Så fort jag zoomar in med min desire på en webbsida så hoppar den till en annan del av webbsidan. Det beror på att den ska hitta ett textstycke som den ska anpassa för skärmen, vilket är jätteirriterande då jag oftast vill kolla på annat än textstycket. Detta kan vara bra ibland, men jag ser det mer som ett problem då jag oftast vill pinch-to-zooma utan att den hoppar till en helt annan del av webbsidan.
    Att man inte kan stänga av det är ett skämt. För mig förstör det hela surfupplevelsen.

Så vad är det att diskutera? Dom kostar lika mycket, och iphone har mycket bättre tillgång till apps? Och touchkänslan är minst dubbelt så bra.

Till skillnad från er har jag själv upplevt det jag skriver. Många av er kollar på internet på några specar och ser att android har bättre processor och sågar iphone rakt av för det.