well... något som jag är imponerad av apple är att folk sväljer deras hittepåverklighet med hull och hår... en verklighet där en funktion är onödig fram tills dess att man själv släpper den... (det har faktiskt inte bara med deras mobilmarknadsföring att göra utan även med deras datorer som "inte kan få virus" och allt vad det är)
vad gäller öppen källkod har jag inte hittat något jag får offra för att få öppen kod... (ja möjligtvis music-ID-appen) i övrigt har jag inte hittat någonting som egentligen saknas i min desire. Den har bra mail för exchange. den har bra webläsare, den har youtube, mediespelare och spotify. kameran funkar också. Den funkade utmärkt från scratch, hade lite dålig batteritid bara. idén om att android skulle vara bara för folk som vill meka med sin lur och göra customgrejer känns lite som windows/GNU-linux/macdebatten under början av 2000-talet. Ska jag vara ärlig så hittar jag inte någonting apples operativsystem gör som inte android gör, men jag har inte tittat jättenoga.
vad gäller kontakthanteringen tycker jag att den är underbar. kanske inte så mycket för facebook i sig, utan mer att telefonen presenterar all information den kan få om en kontakt på ett ställe. att den drar ner saker som födelsedag från facebook, fyller på med telefonnummer och e-postadresser och dylikt därifrån är väldigt användbart då man inte behöver trassla med att knappa in all information för hand.
att en telefonmodell är långsam, slö och känns "utdaterad" är egentligen inte androids "fel", snarare får man gå på tillverkarna för det. jag är övertygad att om HTC gjorde en mobiltelefon som kostar nästan 10000 olåst och utan abonnemang skulle den också kännas oerhört rapp.
Att HTC inte kommer vara lika snabba med uppdateringar för desire i framtiden ser jag inte som ett jätteproblem, om det nu skulle vara sant. Egentligen inget skäl att inte välja en androidlur. Det skulle däremot vara ett skäl att inte välja en desire. men faktum är att android 2.1, och i synnerhet 2.2 är mycket kompetenta mobiloperativ som klarar i princip allt som en mobiltelefon ska klara av och ganska mycket mer därtill. Om man dessutom verkligen vill uppdatera till nästa version av android går det ju att lösa redan någon vecka efter att google släppt sin utgåva, eller så får man betala för en nexus one. då får man uppdateringarna direkt.
Jag menar att android är mycket bättre för alla och det ska bli grymt kul att se hur lång tid det tar innan apples operativsystem för mobiltelefoner blir omåkt rejält, och hur applefolket tacklar det. Jag tycker i allra högsta grad att de egenskaper min desire har räcker för att konkurrera ut fjärt-appar och Talking Toms och annat som apples marknad erbjuder. Att google inte fixat betalmarket är lite tråkigt, men jag kan ärligt talat inte förstå vad jag skulle skaffa för app... Jag har sökmotor för lokaltrafiken, jag har maps, jag har e-buddy (Instant messaging)... jag förstår faktiskt inte vad man offrar genom att skaffa en bra androidlur istället för en iphone?
(för mig är ios ciscos operativsystem för switchar och routrar och brandväggar. därför kommer apples operativsystem för mobiler alltid att heta "apples operativsystem för mobiler")
Last edited: Aug 18, 2010