Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tråkigt at man måste ha ett bilbatteri med sig för att driva den bara + kompressor kylning :), men den kanske klarar crysis :D

låter som den är en bit in i framtiden, men who knows? tror man måste ned lite nm teknik för att få bra batteri tid på en sån...

2. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Iphone har samma eller bättre specer än sgs. Har ingen direkt koll på gpun, men det är ingen större skillnad. Om sgs skulle haft en mostergpu så skulle man inte märka nån skillnad då den inte kan utnyttja den då inga appar är anpassade för vissa modeller. En app ska klara från HTC wildfire till sgs.

Iphone har 1 ghz processor men enligt många är nedklockad.

Så dom har samma hårdvara under skalet förutom att iphone har 16 gb.

3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jo, just den punkten kan jag ju faktiskt hålla med om. Tyvärr blir det ofta så...

4. greenjuice

greenjuice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    /e/OS
    Övrigt:
    Surface Laptop 3 & Macbook Air M3
    Jag förstår faktiskt dig och hur du resonerar. Jag var väldigt nära att skaffa en iPhone 4 eftersom den blir uppdaterad även efter två år. Dessutom är iPhone en mogen produkt som fungerar trots brister. Det är imponerande att läsa att gamla iPhone 2G får fortfarande uppdatering trots fyra år. Det är absurt idag att många smartmobiler får bara uppdatering några gånger eller bara högst ett år.

Troligen kommer vi att få se vilka tillverkare som uppdaterar sina mobiler och lyckats bäst inom två år. Nästa gång jag köper en ny Android-lur blir nog den tillverkaren som bäst uppdaterar sina mobiler även efter två år och även håller kvalité på hårdvaran.

5. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Trots att det inte är sant? Nu är jag också imponerad, fast på ett helt annat plan...

Men ja, det är bra att de uppdaterar sina telefoner i 3 år. Men det imponerar mig inte lika mycket som jag är förundrad över hur alla andra mobiltillverkare misslyckats med att göra en hårdvarumässigt bättre telefon än iPhone dessa 3 år, vilket är den enda anledningen till att Apple faktiskt haft tid att uppdatera en så pass gammal telefon.

iPhone4 är inte bäst på lika mycket som tidigare iPhones var ens nu när den är ny... Hur den står sig mot den snabba omsättningen i hårdvara framöver återstår att se. Det är spännande. Tyvärr verkar det BARA vara Samsung som på allvar gett sig in i leken med SGS... De andra släpper bara sina vanliga volvo-mobiler, ingen utmanande hårdvara alls....

6. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som jag skrev förut, det går inte att testa olika webbläsare därför att en en snabb webbläsare har mycket prestanda optimeringar som är mjukvarubaserade, kom ihåg på min iPhone 2g hur snabb webbläsaren blev med en uppdatering. Dessutom är Google riktigt bra på att optimera kod. Att jämföra webbläsare säger ingeting om CPU:n eller säger ju att Google har bätre webbläsare på flera punkter iofs

EDIT: såg att du poängterade vad jag menade, sorry. Praktiskt i webbläsare vinner Desire. Men säger lite om Cpu:en.

7. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är bara fjortisar som gör det. Åldersgräns på forumet! :)

8. Screenwalk

Screenwalk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 14 Pro
    Platta:
    iPad Pro
    Att Samsung har dålig support vet nog de flesta om och att apple håller sina produkter mer uppdaterad vet de flesta om också. Hade jag velat ha en iphone hade jag frågat om det, men i detta fall handlar det om en SGS.

Visst att det mesta är spekulationer, men jag har inte sökt efter bekräftelse heller för det hade nog samsung gått ut och sagt själva. För jag tror själv att android 2.2 kommer vara den sista officiella uppdateringen från samsung.

Eftersom jag inte är någon professionell utvecklare så skulle det vara kul och veta om gingerbread och uppåt romar kommer läcka ut till SGS, om nu hårdvaran kommer stödja det vill säga.

9. Yaaru

Yaaru Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Iphone ser bara ut att ha så fruktansvärt dassig och kass skärm.... usch :(

10. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Problemet blir att de här jämförelserna inte fungerar efter som folk jämför en hel telefon med ett operativsystem. Rent hårdvarumässiga specar på telefonenerna är helt ovidkommande när man ska jämföra de olika lurarna, iom att androidlurarna finns i så många olika segment... frågan blir konstigt ställd och det slutar med att man blandar ihop äpplen med robotar...

om iphone 4 skulle vara bättre än android, så skulle iphone i allas ögon vara bättre på alla sätt än följande telefoner:

* SE x10 mini/mini pro
    * HTC Desire
    * Nexus one
    * Wildfire

jag ser flera fall då dessa androidtelefoner skulle kunna vara mycket bättre - och mycket sämre än både varandra och iphonen

om jag vill ha en pytteliten men ändå hyfsat kompetent telefon kommer iphonen att vara värdelös. däremot är mini eller mini pro utmärkta alternativ. Vill jag ha en kompetent smartphone som klarar av att hantera mail, surf och annat är desire ett bra alternativ som funkar mycket bra till ett lägre pris än vad iphonen gör. vill jag ha en telefon som ser ut som att någon våldtagit den kan är galaxy s nästan precis lika ful som en iphone 3gs.

det man får jämföra är operativsystemen och användarkoncepten, eftersom android är just... ett operativsystem och koncept för användning.

här skulle jag säga att Android vinner hands down:
    Apples operativsystem för mobiltelefoner finns i princip i 3 (iphone, ipad och ipod) olika produkter, och jag är bunden till att välja en av dem.

Apple bestämmer om vilka appar som kommer ut, och de måste vara skrivna med apples utvecklingsverktyg. Det är en låst plattform, och vill man vara lite krass kan man säga att storebror ser dig inte bara, han bestämmer också vad du får göra.

i androids fall är det lite mer vilda västern: säkerheten är inte lika hög, men möjligheten att t.ex. kunna göra något som är kanske väldigt likt något som redan finns, men ändå lite annorlunda är mycket större på Android. Det är också möjligt att hitta androidprodukter som kanske passar mig bättre. Att låta en tredje part använda mjukvaran för att utveckla en produkt är helt enkelt tillvägagångssätt än att göra allt själv.

apple satsar på att man kan antingen identifiera alla behov som folk har, eller att man kan tvinga in folk i att tänka att de produkter som är tillgängliga med apples operativsystem för mobiler är det enda som kan lösa de behov jag har. resultatet blir t.ex att om en androidtelefon tappar uppkoppling på grund av att man är vänsterhänt väljer man en annan modell redan i handeln. om en iphone gör det tvingas man hoppas att det är en enkel fix.

Last edited: 22 aug 2010
  11. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

iPhone har sämre hårdvara, men det som fortfarande är lite bättre är deras butik som i Sverige tillåter betalapplikationer, MEN den har blivit en riktig landsplåga i form av svennelur om man nu vill utrycka sig så, det är ganska roligt att många tror de är så speciella som har en iPhone :P

12. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Apple har i mina ögon ingen bra support heller, och jag är en f.d. iPhone-ägare. Varför en iPhone uppfattas som stabilare beror på deras stängda plattform. Har man inget emot att begränsas och få det mesta förutbestämt så finns det ingen bättre telefon. Men där slutar fördelarna...

För att snacka lite Samsung. De har själva gått ut med att de vill skapa en konkurrent till iPhone med ungefär samma livscykel (drygt ett år), och det känns logiskt att Galaxy-serien just är framtagen för det ändamålet. Om den får Gingerbread eller inte låter jag vara osagt, men spelar det verkligen så stor roll? Om den nu inte skulle få det så innebär det inte att Samsung slutat uppdatera den. Se bara på hur många 2.1-firmwares som snurrar runt i etern. Redan här ligger Apple efter om vi ska prata uppdateringar.

I.o.m. 2.2 får Galaxy S JIT-stöd vilket kommer att göra enormt mycket. Framförallt banar det vägen för högpresterande applikationer.

Det enda som Android-plattformen lider av idag är att betalappar inte finns tillgängliga i alla länder där det säljs Android-lurar. Förhoppningsvis styr Google upp dey snart...

Sent from my GT-I9000

13. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

iphone är lite som ipod var för några år sen. alla hade en men mkt PGA att dom såg tilltalande ut och det fanns reklam överallt om dom. sen att ljudet lät skit är en annan femma. själv köpte jag en iriver eftersom jag föredrar bra ljud före utseendet.

nyligen köpte en kompis en ipod och var mycket besviken över ljudet, han trodde den var bra eftersom alla hade en. efter han provlyssnat min iriver sprang han och bytte direkt.

14. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Njae, ett enstaka test säger inte ingenting, det säger inte mycket. Ett flertal väl valda tester kan däremot tillsammans ge en ganska god bild av hur det hela ligger till.

Om man inte accepterar den metodiken så kan man inte jämföra någon hårdvara alls...

Javisst, koncepten är helt olika. Fast jag kan vända precis allt det du säger till Apples fördel också.

Att iOS bara finns på ett begränsat antal produkter underlättar kompatibilitet avsevärt. Att Apple "förhansmodererar" alla appar minimerar risken för skadlig programvara, etc..

Sedan kan man givetvis fundera på vilka konsekvenser ett sådant system skulle ha om det blev riktigt stort. Säg om bara skulle få tanka program från en enda plats även på vanliga datorer. De ekonomiska aspekterna är ganska intressanta att fundera över, exempelvis...

15. Screenwalk

Screenwalk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 14 Pro
    Platta:
    iPad Pro
    Visst skulle jag som vanlig användare inte märka av dessa stora förändringar i nyare android versioner. Men så länge telefonen kan och har potential till att kunna köra nyare versioner, tycker jag att Samsung inte borde stanna vid 2.2 och fin slipa det så mycket som det går, om ens det.

Sedan är det även lättare att sälja vidare telefonen om den har en nyare version av android.

16. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Precis, saker blir inte automatiskt bäst bara för att de flesta har dem. iRiver käkar upp iPods vad gäller ljudkvalitet. Det råder någon märklig missuppfattning hos många om att allt Apple gör ÄR bra, utan invändningar. Du bestämmer inte själv vad du vill ha för funktioner - Apple gör det åt dig.

Nu blev det mycket OT :-*

Jag har själv inte testat iPhone så mycket, stämmer det att det icke går att skicka filer via bluetooth samt spara filer till telefonen från nätet i webläsaren..? Obs, jag frågar inte för att basha iPhone, undrar mest eftersom det låter helt osannolikt. o_O

17. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu e det ju så att vi inte har tillgång till alla mobiler här i Sverige men Det finns ju riktiga utmanare till AJfånen 4 förutom Våran Bästa SGS.

HTC EVO 4?
    Droid X, Milestone?

Denna länk fick jag tips om att visa alla Iphone4 fan boys. Se om försäljaren övertygar ER

http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg

18. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

19. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    absolut. tycker man apples koncept är trevligare är man naturligtvis fri att tycka det, och det verkar ju många tycka också... personligen förstår jag inte varför, men jag kan ju ha missat någon uppenbar fördel med apples operativsystem för mobiler.

Om man ska jämföra hårdvara måste man jämföra varje modell för sig. t.ex iphone4 mot htc desire eller iphone4 mot SE mini x10 pro. annars kommer man automatiskt att försöka göra en jämförelse i stil med "vad är bäst: volkswagen eller koenigsegg ccx?"

20. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

För det första är iphone ingen dator. Dom flesta vill kunna hitta en bra app på ett ställe. Inte leta runt på Internet på olika webbplatser. På inget OS kan man hitta apps på Internet. Hittar du en app på Internet finns den ändå på market. Så vad menade du med det?

Sen tycker jag att det är idiotiskt att man kan installera betalapps gratis på internet utan root på Android. Det är idiotiskt av Google då utvecklarna inte får lika mycket betalt som om man skulle lägga ut den på app store. Detta tror jag kommer göra att android aldrig kommer få det apputbud som iphone har.