Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Wad menar du? Jag har köpt apps utanför market och utvecklarna har fått betalt. Man kommer (exempelvis) åt APK'n och verifierar installationen med hjälp av telefonens IMEI-nummer. Ett annat alternativ är att man köper en aktiveringskod. Så vill man skydda sin produkt mot den enklaste formen av piratkopiering så är det ganska enkelt, även utan låsning till Market.

Ekonomiska konsekvenser av att ETT företag avgör vilka andra företag som ska få tillhandahålla applikationer är däremot ganska farligt på stor skala...

2. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det du berättar om är när företag har apps på gratismarket och sedan tar betalt själva. Det är en sak som väldigt få företag gör.

Andra företag erbjuder bara appen på betalmarket. Det innebär att om du vill ha den appen är du tvungen att ladda ned den olagligt. Det finns speciella app stores där kan har tillgång till att betala för apps. Men utbudet där är långt ifrån bra. Därför blir man tvungen att ladda med en app olagligt.

På iphone finns ingen möjlighet att ladda ned apps olagligt. Det gör att utvecklarna får mycket bättre betalt om man har den ute på app store istället för market. Dessutom finns betalapps i alla länder på iphone.

Så länge google tillåter användare fritt att ladda ned betalapps så kommer Apple alltid ha större apputbud.

3. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    eller betala för den?

det går och är inte jättebökigt, även om google behöver fixa betalmarket för sverige...

argumentet att det kommer finnas färre appar bara för att det är marginellt lättare att installera piratappar på sin androidtelefon... det skulle jag vilja bemöta med följande video. den är lite lång... men den behandlar precis det här. börja titta 8:10 in i filmen, då jonathan zittrain börjar tala.

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det stämmer, det är inte så många företag med betalappar på Market som säljer "extrent". Dock ser jag inte vad det har med saken att göra?

Ursäkta, men jag vet inte riktigt var jag ska börja med detta.

1. Bara för att en applikation inte är tillgänglig på ett superenkelt sätt så betyder det inte att du är TVUNGEN at ladda ner den olagligt. Man kan helt enkelt avstå från att ladda ner den.
    Det är ungefär lika dumt som att säga att man är tvugen att stjäla en bil, eftersom närmaste bilhandlare var för långt borta... :eek:

2. Du kan lika gärna skaffa ett SIM-kort från ett land var betalapps är tillgängliga om man nu verkligen vill ha en särskild applikation.

3. Applikatiner som är mer frekvens använda finns faktiskt ofta att köpa på annat håll. Exempelvis GPS-program.

Hur mycket betalt får ett företag för sin app om Apple säger att de inte får vara på Appstore? Absolut ingenting!
    Att låsa alla till en enda butik är ett otroligt primitivt sätt att lösa piratkopieringsproblemet på.

Förövrigt så kan man jailbreaka iPhone...

What? Vad pratar du om? Google "tillåter" absolut inte att man piratkopierar applikationer. ^^

Appropå betalapps så var inte heller iTunes (som appstore bygger på) tillgängligt för hela världen under de första åren. Det samma gäller Sporify och massor av andra tjänster.
    Visst, jag tycker att det är lite dåligt att Google i dagsläget inte fixat betalapps till större delen av världen, men sätt det i perspektiv så är det inte riktigt _så_ illa som många tror.

5. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Hur skön som helst!

6. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Skrattar åt de som babblar om att Apple minsann uppdaterar sina fyra år gamla mobiler. Inser ni inte själva hur hjärntvättade ni är?

Visst släpper de uppdateringar med samma version som till de övriga, men gravt funktionshindrade varianter (borde inte få kallas samma version). Se bara på 2G och 3G, fick de någon s.k. multitasking? Nej.

Det är bara ett av alla knep Apple tar till för att framstå som något de inte är...

Vad gäller Android så finns det bara en variant av varje version, vilket betyder att alla telefoner som får den versionen innehar samma funktionalitet. Det säger en del!

Oavsett om du uppgraderar till iOS 4 med din iPhone 3G så får du ändå inte samma funktionalitet som iPhone 4. Uppgraderingen är därmed ett skämt...

Sent from my GT-I9000

7. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Jag har en polare som är helt oteknisk och han trodde att han fick en iPhone 4 när han uppgraderade sin 3GS.. den är seeeeg som sirap efter iOS4.

8. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Haha... En nedgradering med andra ord :D

Sent from my GT-I9000

9. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Bara för att du inte laddar ned olagligt är det självklart att väldigt många utnyttjar möjligheten. Och jag fattar inte varför google inte sätter stopp för det. Det dom gör är inte bra för någon. På längden kommer utvecklarna tröttna på att få så lite betalt, då dom får klart mycket bättre betalt för en app på iphone. Att du skyller på att vissa appar kan bli avvisade är bara trams. Är man utvecklare så får man regler innan man gjort en app på hur en app inte får vara. Klart det finns dom som vill testa gränserna, som då blivit avvisad. Läser man reglerna tydligt ska man inte kunna bli avvisad.

Att ens skriva att man kan byta simkort och då få tillgång till alla apps måste vara ett skämt. Ska man byta simkort varje gång man ska ladda ned app? Hur många tror du gör det du säger?

Sen skriver du att det är idiotiskt att man låst alla apps till en butik. Menar du att android har två programbutiker? Vilka då? För mig som användare är det bra att alla appar är samlade på ett ställe.

Sen skriver du att man borde avstå från att ladda ned en app gratis då man inte kan köpa den? Helt seriöst hur många tror du gör så?

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Klart appar kan bli avvisade, och inte bara på grund av att de innehåller skadlig kod. Det finns gott om exempel på appar som blivit avvisade på grund av innehållet. Exempelvis South Park-appen, och massor av annat.

South Park-appen ansågs ha olämpligt innehåll, däremot kan man köpa avsnitt av South Park på iTunes, så det är ju rätt självklart att det inte är det riktiga problemet. Snarare är det så att Apple inte vill förlora intäkter på att folk kan komma åt avsnitten på annat sätt än via iTunes.

Ganska många. Det finns rätt stora risker med att tanka ner piratkopierade APK:er. Exempelvis kan oärliga personer lägga in skadlig kod i apparna och sedan lägga ut dem under namnet på en riktig och "ärlig" app.

Har du någonsin funderat på din egna disussionsstil? Du går stenhårt in för att försvara Apple med näbbar och klor. Det spelar ingen roll vad folk lägger fram, du är inte villig att ens acceptera att Apple skulle kunna vara sämre på någon punkt.

Det här sa du exempelvis för inte så länge sedan:
    Det är ju helt befänt! Du erkänner att du inte har någon aning om vilken GPU som sitter i SGS, men du påstår fortfarande att GPU'n i iPhone är minst lika bra, eller bättre?
    Ursäkta, men det är ett mycket trångsynt förhållningssätt. :ehm:

Sorry, men jag orkar inte slösa bort tid på att diskutera det här mer med dig.

11. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det du skriver är specialfall. Läser man i reglerna apple skrivit klart och tydligt ska inte något sådant ske.
    Apple har stängt ute ungefär 20-30 appar, totalt sen starten 2008. 20-30 appar av ca. 200 000 appar som finns i dagens app store är mindre än en promille. Det finns specialfall på allting idag.
    Man kan lika gärna ställa sig frågan varför dom ska göra en app när avsnitten redan finns på itunes store? Det kanske fanns något lurt där som vi inte vet.

Det kanske finns dom som inte laddar ned appen på grund av den orsaken. Men problemet fortgår ju. Laddar man inte ned den olagligt finns det inget annat sätt att få den. I nuläget finns bara betalapps i USA och i England. Vilket kanske är 50% av den totala marknaden för android.

Vi kan helt enkelt konstatera att om man har en app ute på app store tjänar man mer pengar än om man har den på android.
    Så länge google aldrig tillåter betalapps i andra länder kommer utvecklarna få mer pengar av apple, det innebär att utvecklarna satsar mer på iphone.

Vad var meningen med det inlägget? Du är ju precis lika dan? Du går också in med näbbar och klor för att försvara android. Du erkänner heller ingenting om att iphone är bättre.

Man kan lika gärna vända på frågan. Det var nån här som erkände att han inte ens hade testat iphone, som ändå kom med påstående som att android var så mycket bättre än iphone.

Om jag ska svara på din fråga så säger jag såhär:
    Vi säger att samsung galaxy s har en dubbelt så bra gpu som iphone. I vilka program kan den då utnyttja den? Alla apps måste anpassas för alla modeller vilket gör att väldigt få anpassar appen för olika gpu:er/skärmar. Dom flesta gör helt enkelt en app som funkar på alla mobiler vilket då innebär att grafiken måste skalas ned om man ska kunna köra den på tex htc wildfire.

Nu när iphone 4 har kommit så anpassar väldigt många företag den för den nya skärmen och gyroscopet på sina appar. Skapar man en ny app nu måste den vara anpassad för iphone 4 nya skärm. Det innebär att om några månader är kanske 50% av alla appar anpassade för den nya skärmen.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har du källa på det?

Har du källa på det?

Varför då?

Blev lite nyfiken för jag hittar inte något som stärker det när jag googlade lite. Gillar att ha fakta och du verkar sitta inne med en jäkla massa :) Dela med dig!

13. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag läser olika tidningar varje dag. Och så fort någon app blir avvisad från app store kommer det alltid en tidningsrubrik. Jag har läst max 30 sådana.

Att England och USA är 50% av marknaden var bara en gissning. Men utöver dom länderna så har inget land i europa tillgång till betalappar. Vilket är väldigt många människor som drabbas. Sen finns länder som china, japan som inte heller har tillgång till betalapps. Om man ser till alla dom länder som inte har tillgång till betalapps så drabbas massor med miljoner människor.

När bara två länder som säljer android har tillgång till betalapps mot alla länder som har tillgång till betalapps på iphone så är det en väldigt stor skillnad. När det är många miljoner fler som kan köpa apps på iphone än på android så betyder det att utvecklarna får mer pengar på iphones plattform.

14. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Förstår du inte hur absurda dessa siffror är? De är mer orimliga än de priser på iPhone 4 du försökte få fram här tidigare som visade sig fela rätt ordentligt.

Nu har du chansen att bevisa att min uppfattning om dig är fel. Att du inte bara drar till med påhittade saker för att få fram det du vill. Visa att det här bara inte är taget ur luften så kommer jag att ha betydligt större respekt för dig.

What?! Några axplock från mina tidigare inlägg:

Förövrigt så har jag även lobbat för Satio (som kör Symbian) lite då och då.
    Så nä! Jag skulle inte säga att jag är precis likadan.

Då är det lika befängt, om han talade om gränssnitt eller så. Handlar det om kritik mot idén bakom Apples koncept så är det ju en annan sak.

... Tänker, tänker, tänker.... Jo, ett spel med tung 3D-grafik kanske! ;)

Nej, inte alls. De appar som inte har stöd för låg upplösning syns inte när man går in på Market via Wildfire och andra lågupplösta modeller. Det är dock en fördel (men också en nackdel) med iPhonen att alla modeller har samma perspektiv, och "heltals"-skalning av pixlar.

15. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det är uppenbarligen påhittat, precis som mycket annat som vederbörande har lagt fram i den här tråden.
    Som det verkligen ser ut just nu: http://market.android.com/support/bin/answer.py?answer=143779

•Australia
    •Austria
    •Canada
    •France
    •Germany
    •Italy
    •Japan
    •Netherlands
    •New Zealand
    •Spain
    •Switzerland
    •United Kingdom
    •United States

... Jag har i alla fall slutat mata trollen nu. Jag rekommenderar att du gör samma sak. (även om det tidvis kan vara lite underhållande)

Last edited: 22 aug 2010
  16. mekwall

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja visst är det underligt? Två av de mest kritiska på detta forumet har namn som har en koppling till SGS dessutom... Reggat sig här enbart för att kasta skit på vår lilla bäbis? :cry:

17. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Att du har läst max 30 artiklar om apps som har blivit avstängda är inte på något sätt en godkänd källa. Det var inte länge sen Apple tog bort massvis med program för att de innehöll lättklädda damer. Och det skrivs inte i närheten av lika många artiklar om detta som appborttagningar.

Det finns flera länder än dessa som har betalapps. Läs inlägget ovan.

Samtidigt som Apple tar 30% av alla intäkter på varje app. Med android så finns det andra sätt att köpa apps än Android Market. (slideme.org är ett bra exempel på detta.)

18. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror inte det är riktiga människor, utan Jobs har skapat någon sorts superbot som vaknar till liv om titeln på en tråd andas bara ett uns frågeställning om mobiler. Hur tusan kan varje tråd annars handla om sgs mot iphone tillslut?

19. dazzin

dazzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Måste bara flika in, har haft en Hero, sen en SE Mini, och nu en iPhone 4.

Helt klart är den dyraste och den jag är mest nöjd med, pris och kvalitet brukar ofta gå lite hand i hand.

20. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Länder där man kan SÄLJA applikationer:
    # Austria
    # France
    # Germany
    # Italy
    # Japan (<- Ser man på!)
    # Netherlands