Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Typ galaxy s problematiken, menar du ;)

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag förstår inte vad du menar? Jag vet inte medveten om att Galaxy S led av samma problem? Bortsett från avskärmningsproblemet, som alla telefoner lider av.

Men det är ju problemet med "kortslutning" av antennen som är extra problematiskt för iPhone 4.

Men som sagt, jag är inte riktigt med på vad du menar.

Last edited: 24 aug 2010
  3. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ett problem men det är inte problematiskt, ungefär som på alla andra telefoner. Ingen av dem jag känner som kör iPhone 4 har någonsin upplevt att det är ett problem (det har aldrig hänt, kort sagt, att mottagningen försvunnit) och flera testare kan ju inte ens tvinga fram problemet utanför USA, inklusive tidningen Mobil.

Om täckningen är bra märker man ju inget problem alls. För mig är det ett stort icke-problem - visst, det är en dum lösning på ett sätt, men å andra sidan ger den ju bättre mottagning överlag. Bor man där man har bra mottagning, vilket vi är bortskämda med i Sverige, borde det överväga. Bor man där man har sämre mottagning är väl inte iPhone 4 att rekommendera, även om jag har svårt att tro att det skulle bli ett problem för majoriteten.

Kontentan är ju ändå att om man håller telefonen "fel" kan man ju få samma problem på de flesta mobiler med inbyggd antenn, inklusive Androidmobiler. Jag kunde få ett rejält signalfall på min HTC Legend om jag greppade lite för hårt i botten, eller höll handen lite väl lågt. Kanske är det ett problem för vänsterhänta iPhone 4 användare men det är ju också ett problem för den som vill köra t.ex. HTC Legend och håller den lite längre ner när de pratar - som jag själv exempelvis gärna gör.

4. Patrik J

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avskärmningsproblemet på Galaxy S gäller då främst högerhänta, men har en lika om inte mer påverkan på telefonens förmåga att hantera signalen.
    Enligt dom käcka u-tube klippen så tappar galaxy'n mer än IP4 i flera av dom tester.

Kortslutningen innebär för IP4:an del att antennen blir kortare, och vid redan dålig mottagning då har stor påverkan, mer vanligt i USA än i Europa där vi har tätare mellan masterna, ja vet alla har redan hört detta..

Samma resultat blir det på Galaxyn som då tappar signal lättare än både sina Android syskon, men så även IP4:an vis samma förhållanden... om nu telefonerna hålls på sådant sätt......

5. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    återigen så blir det ganska konstigt...

är det googles fel att samsung inte kan designa antenner? nej
    är det apples fel att apple inte kan designa antenner? ja

6. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det finns YT filmer med svenska användare som har det problemet jo.

Vad menar du? Du pratar ju mot dig själv! Antingen har man dålig mottagning och problem med hastigheten och samtalen eller inte.
    Dvs på ett ställe där det är dålig signal blir det ett problem att ringa då man håller den fel. Jag vet inte men skulle tro det.

Legend är sämre än andra Android telefoner pga att den har chassi i metall.
    En HTC Desire har väldigt bra mottagning. Och piskar ip4 alla dagar hur man än håller den.

7. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Enligt mina egna tester på min egen telefon så finns det problemet bara med 3G antennen på SGS. 2G antennen har inte det problemet.

8. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Javisst, för de flesta är det ett icke-problem i normala fall eftersom man har såpass bra mottagning ändå. Ett dropp på några pinnar gör inte så mycket alls, vanligtvis.
    Men man kan ju eventuellt bli besviken om man råkar befinna sig på ett ställe med kass mottagning, vilket i praktiken innebär utanför/mellan större tätorter (och givetvis nere i källare etc.).

Är det inte samma antenn vanligtvis? Men 3G är "svagare" än 2G, som i sin tur är "svaragre" än gamla NMT? Det ser man väl om inte annat på räckvidden till telestationerna?

9. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tror inte det. Dvs antennen är ju en platta och en tillhörande krets. Kretsen kan naturligt vis vara olika bra på 2G och 3G modes.
    Men jag tror t.om att det är två olika kretsar för 2G och 3G men att det är samma antenn. Jag har för mig att det är olika tillverkare av 2g och 3g kretsarna i SGS.

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ja, jag kan tänka mig att det är olika kretsar, men själva antennen bör ju rimligtvis var samma om det är tekniskt möjligt att göra på det sättet. De flesta tillverkare är intresserade av att spara på onödiga komponenter (och plats) skulle jag tro. :)

11. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jo, jag tror att det är samma antenn. samtidigt tror jag att de skulle välja två olika antennen om de tjäna på det. Då funktionen hos antennen är så viktig sas. :cool:

12. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

13. Patrik J

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. Rallyharry

Rallyharry Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

X10 Mini Pro, kvalite gentemot iPhone

Mitt företag ska låsa sig för Android, som iPhoneanvändare gillar jag det inte. Skaffade en billig Android (Mini) för att känna på operativsystemet. Hmmm, efter 2 veckor utan iOS. Sååå j-kla mycket skräp i "app-shoppen", helt otroligt egentligen. Nu efter 2 veckor håller jag på att bli galen på allt sk-t och på alla appar jag saknar. Kan tänka mig att det känns så här att hamna i ett u-land. Jag kan bara inte ha fel......eller? På måndag blir det nog min iPhone igen......

15. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    det är noterat och instoppat i arkivet! :)

16. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Även intresseklubben "jag är inte intresserad" har gjort en notering

17. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, gnäll inte på Market...
    Google har en annan syn på market än vad apple har för App Store.

De appar du saknar finns säkert, men inte under samma namn.
    Det är en vanesak...
    Swedroid finns för vilsna Android-ägare...

18. Bones

Bones Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan vända på resonemanget.

Market innehåller allt du kan tänkas behöva och lite till. På en Android-telefon kan du välja, hur menyer och ikoner skall se ut, du är fri att välja webbläsare efter tycke och smak, likaså musikspelare. Med iPhone är du begränsad till va Apple godtyckligt anser skall finnas i App Store.

Desutom är Market av naturliga skäl begränsad för en X10 mini pro då den har mindre skärm och lägre upplösning än vad många appar är gjorda för.

Vad är det som du saknar? Finns säkert om du letar.

Jag har förmånen att ha en iPhone och en X10 mini pro. Kan inte påstå att jag saknar något i minin, snarare uppskattar jag friheten att välja hur den skall se ut och anpassas till vad jag vill ha.

iPhonen är extremt begränsad om den inte Jailbreakas.

Jämför du iPhonen med, lite rättvisare, en Desire eller Nexus One är det allt som oftast dött lopp i prestanda och användbarhet. Det är smak och tycke som avgör valet.

19. Mizz Mezz

Mizz Mezz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

:-)

Last edited: 27 aug 2010
  20. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör: