Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmmmm...
    Jag har haft tre androider, senast Samsung Galaxy S och fick idag en iPhone 4.
    Måste faktiskt säga att iPhone 4 är flera klasser bättre, apparna håller en extremt mycket högre nivå och jag betalar hellre en tia för ett bra program än letar mig blå bland hundratals kassa androidappar.
    Spel skall vi inte tala om där är det helt walk-over.
    iPhone:s skärm är extremt bra dessutom liksom snabbheten.

Det enda som är sämre vad jag kommer på hittills är väl kontaktlistan.
    Galaxy S är en telefon som inte borde släppts i jämförelse, maken till skräp får man leta efter. Den kunde varit lysande men Samsung förstörde den med usel mjukvara.

2. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Mr trovärdig... lol

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Det är roligt med troll men det verkar nästan ha kommit en liten invasion av det nu det senaste. Fullt med folk som har <5 inlägg och alla handlar om att det är något fel på en Android-telefon och/eller Android-OS i största allmänhet.

Det roligaste är nog att de inte tror det är genomskinligt. Nästan lite sött :)

4. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Android är det grymmaste du kan hitta nu, får en laptop från skolan om en månad, funderar på att installera Android som ett 2a operativsystem så att man får nån ordning på det, kan vara sjukt roligt att ha något som ingen annan har ;)

5. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hallå eller vill du se på kvittona?

Jag råkar vara 41år gammal och har arbetat med datorer och liknande sedan 15års ålder!

Min första Android var en HTC Hero, en ganska bra telefon på det stora hela.
    Min andra Android var en Huaweu 8220 som jag skulle ha tills Galaxy S kom ut, den funkade hyfsat också.
    Den tredje Samsung Galaxy S, en fullständig katastrof, såldes efter 4 veckor pga lagg.
    Har sedan 4 dagar iPhone 4 och jag råkar faktiskt tycka det jag skrev, den är bättre, allt funkar, man behöver inte lägga timmar på att leta specialproram, rommar eller vad det nu vara månde.
    Apparna håller ganska mycket högre klass dessutom, de fungerar helt enkelt bättre och är snyggare gjorda.
    Co-pilot är tex en app som finns till båda plattformarna, grafiskt skiljer i stort sett inget men att installera den på Android kräver rätt mycket handpåläggning speciellt då vi inte har betalningsappar i sverige (ladda ned ett program, lägga på SD, installera, köpa kod för Windows-mobile! och sedan aktivera, jämför det med ett klick i appstore för iphone och det är klart)

Jag har använt android i två år sedan tidigare.

6. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att man har få inlägg betyder inte med automatik att man är ett troll och dum i huvudet.
    Jag hade hoppats att Galaxy S var den telefon jag trodde men så var inte fallet.

Innan man uttalar sig för mycket tycker jag att det är en bra ide att faktiskt testa båda sidorna. Jag har alltså haft Androidtelefoner i två år, tre modeller, innan jag köpte iPhone 4. Jag var inte ens säker på att jag skulle behålla den utan sälja direkt och köpa kommande HTC Android med 4.3" skärm men jag tror inte så blir fallet nu, iPhonen var tyvärr för bra.

Problemet med Android just nu är avsaknad av betal-appar i Sverige som gör att få utvecklare och stora bolag vill satsa sina resurser, för många versioner av Android som inte är kompatibla, för mycket skit i marketen, för många tillverkare som försöker tweaka systemet som gör att kompabiliteten blir sämre.
    iPhones största fördelar för utvecklare är ju självklart få hårdvarurevisioner och få programversioner + att man kan få betalt. Var hade du satsat dina resurser, där du kan få betalt eller där du jobbar gratis?

Det bästa som kan hända Android är kontroll på marketen, betalappar i hela världen samt få programsläpp tex en gång per år med endast buggfixar däremellan, då kanske man kommer tillbaka!

Sedan är det ju även en major punkt som hindrad android som är löst i 2.2, begränsade minnet för appar!

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Så Android är dåligt för att co pilot är svårt att installera? vad är det för.fel med Google maps? co pilot är ju inte direkt en superstjärna vad gäller navigering.

Ok market kunde vara bättre... men jag skulle nog säga att det mesta som kommer med en hyfsad Androidlur mer än väl täcker upp de behov man har i en mobil. Frågan blir: vad saknas? För övrigt kan jag bara säga attapples gränssnitt vida underskrider t.ex HTCs senseUI så j**@a mycket ikoner att rota bland så man blir vilse så fort man börjar ha ett gäng appar installerade. med sense har jag minst 80 % av mitt användande utifrån hemskärmen. helt utan att roota eller köra custom-built. Det är ju också intressant att alla bashar Android för att man måste roota (vilket man inte måste.) Medan man sedan stolt deklarerar att ens iphone är fantastisk efter att man jailbreakat den...

8. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast det sa han ju inte heller? Det personen i fråga påpekade var att h*n observerade är en trend, och jag själv tycker att observationen är korrekt.

-

Inte riktat mot någon särskild person:

Detta med storleken på apputbudet verkar väldigt många haka upp sig på. Ingen appleanvändare gnällde på Appstore för att det "bara" fanns 100 000 appar, eller 50 000 appar, elller någon annan siffra för den delen.

Att den upplevda "kvalitén" skulle vara så mycket sämre har nog mycket (notera avsaknaden av ordet allt) att göra med att man i sverige faktiskt bara ser de kostnadsfria apparna. Det följer ju rätt logiskt att utvecklare som tagit fram en app av bra kvalité sannolikt (inte definitivt)kommer att vilja tjäna pengar på den om de kan. Konsekvensen av detta blir rimligtvis att man måste "filtrera" mer bland gratisappar för att få ut bra sådana.

Sedan ser jag inte riktigt storleken av problemet som vissa målar upp. När jag letar appar på Androlib så har det i princip aldrig hänt mig att jag inte hittat en gratisapp som har den funtionen jag är ute efter.
    De få gången det har hänt så har i alla fall jag alltid kunnat köpa appen från utvecklarens hemsida direkt, alternativt via SlideMe. Faktum är att jag aldrig någonsin har hamnat i situationen att den enda tillgängliga applikationen som uppfyller funktionskravet i fråga är en betalapp som jag inte kan köpa.
    Det är i alla fall min personliga uppfattning av situationen (detta stycke är alltså ett anekdotiskt argument från min sida).

Ett annat vanligt argument, av mera vetenskaplig karaktär, som talar för att för att innehållet Market bara är skit är Appbrains undersökning av Market. Den visade bland annat att 92% av alla appar på Market var installerade på färre än 0,1% av alla telefoner.
    Konstigt nog så är det ytterst få som är medvetna om att siffrorna för Appstore är i samma klass, om inte värre.

Däremot är det rätt uppenbart att Google behöver jobba med sätt att enklare filtrera ut bra appar. Sökmöjligheterna just nu är onekligen under par med tanke på att Google faktiskt själva står bakom en värdsledande sökmotortjänst för webben. :ehm:
    Likaså behövs tillgång till betalapps i sverige för att det hela ska kunna bli riktigt bra även här. Men man får ju hålla kritiken till rimliga proportioner.

Sist men inte minst bör man tänka på att Android är ganska nytt, men växer i en rasande fart. Ser man till tillväxt så är det inget snack om saken att Appstore ligger i bakvattnet ordentligt.

:-*

9. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Nu kanske jag verkar petig, men varför skarva om en så banal sak? Heron släpptes i juli förra året.

10. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja, det hade inte varit första gången som grova över-/underdrifter, uppblåsta siffror, eller rena fabricieringar tar sig in i den här tråden... :P

11. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Härligt att du känner dig träffad. Mitt inlägg var inte riktad mot någon specifik person. Jag tror alltid på den fria viljan och det är helt omöjligt att EN produkt kan tillfredsställa alla.

12. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Då är vi överens!
    Det var förresten ett väldigt drev i media idag mot Androider!

13. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

I min värld så är man inne på andra året när det första har passerats men men ok då 13-14 månader har jag kört Android om det var så viktigt!

14. i9000

i9000 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kan ni kalla alla som säger sanningen om Android för Troll, kanske ni inte tål sanningen att Android verkligen suger och är helt misslyckad? Var inte avundsjuka nu med era laggiga Android mobiler. Själv kom jag från iPhone 3GS till Android (Galaxy s) men jag blev besviken hur en mobil kan levereras laggig och behöver uppdateringar varannan dag för att kunna vara stabil med brist på bra spel dessutom. Jag skulle ge iPhone 4 full pott för att den är så snabb, bättre spel än en PSP, simpel, 0% lagg, rolig, otrolig fin skärm, och när man jailbreakar den så blir den 100000x bättre, öppen och rolig. Jag kan inte heller hålla mig från att garva när jag ser er verkligen tror att android är bättre än iOS köp iPhone 4 och jailbreaka den så kommer ni glömma bort Android och alla dess tröga skit mobiler.

15. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Ser på ditt sätt att skriva att iPhone tydligen är det bästa alternativet för dig... suck...fortsätt att garva du, snart inser nog även du att android kommer att köra om iOS fullständigt.

Jag kan hålla med dig om att Android "laggar" iom att grafisk accelerering saknas, men det kommer förmodligen med Gingerbread, vad är då ditt argument?

16. mekwall

mekwall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sanning? Med det menar du också att du vet bättre än alla de miljontals Android-användare (som dessutom är fler än iPhone-användarna)?? Om du åtminstone hade kommit med något konkret och objektivt, men icke. Du är ett solklart troll...

17. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det finns så mycket skitprogram på Market? Installera in skitprogrammen då?
    Det finns så mycket skitprogram till PC också men ingen tvingar någon att installera dessa.
    Valfrihet tror jag att det kallas.

Jag håller med, det finns mycket skitprogram på market. Jag installerar dem inte.

18. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Jag har inget emot troll. Ni är söta. Men försök att skriva mer än en CTRL+C/V i alla fall.

Jag är glad att du är nöjd med din instängda iPhone 4. Det visar bara att marknaden för Android inte är mättad och att det finns fler kvar att bearbeta och övertyga om att Android är ett OS som håller bättre i längden. Man ser ju tydligen på alla undersökningar att Android tar användare ifrån Apple och så lär det fortsätta ;)

Att det finns två tillverkare som tävlar kan ENBART gagna oss användare. Snart kommer Windows med en spännande programvara som kommer röra om ännu mer i kitteln. Sen kan man alltid hoppas att Symbian blir något bra igen. Och sedan har vi Bada. Och WebOS. Mer att välja på till folket!

19. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du glömde Meego som troligen är det som kommer ta mest marknad i det närmsta...
    http://meego.com/

20. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Det gjorde jag ju faktiskt :)