Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag tänker mest om man lyssnar via hörlurar...
    Medveten att iPhone har värdelösa högtalare... samma sak gäller ju med Desire.

Jag tycker att en iPhone har verkligen bra ljud och ljudet är högre än i min Desire (om man lyssnar via hörlurar)

Jag har själv haft för ca 2 år sedan en 5800 tyckte att högtalarna var helt outstanding.. skithögt ljud.. en önskegrej om man skulle ha det i en mobil.

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Skärmen verkar bra men annars.. nje. Inget för mig. :)
    Desire faller mig mycket bättre i smaken.

3. Rippe

Rippe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker ärligt talat inte att någon telefon än så länge har något som man kan kalla för en suverän musikspelare, men det har nog mer med att jag jämför med min iriver SPINN och min förra iriver E10 som jag använde tillsammans med mina Denon-hörlurar och därför hör en enorm skillnad på ljudet.
    Det till trots tycker jag att det är väldigt skönt att kunna bära med sig endast en pryl vilket blir min Desire, mycket tack vare att det där finns Spotify. Och med mina hörlurar behöver jag inte ens ha volymen på hälften av max eftersom de är så otroligt lättdrivna :)

4. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad som talar för iPhone är att det är apple som gör den, vilket innebär en snyggt designad pryl som är lätta att använda och en väl fungerande AppStore MED betalapps ;) samt att den kommer ha ett mycket högre andrahandsvärde än exempelvis Desire. upplösningen på en iPhone är lite bättre också... men det är väl inte mer än rätt att man får vad man betalar för?

Vad som där emot talar emot iPhone är att den kommer aldrig ersätta en dator. I en android-telefon kan olika appar användas som plugins till varandra, webläsaren har URI-redirect och flash-stöd (får snart fullt 10.1 flashstöd).

jag var på resande fot i helgen och hade inte möjlighet att packa med min laptop (som för övrigt är en mac) men jag kan ju inte påstå att jag saknade den jätte mycket... Jag kunde göra allt från bankärenden till facebook till surf till mail till chatt och musik. Och allt detta samtidigt. Visst, klarar man sig utan flash och att program jobbar MED varandra så är nog en iPhone den bästa valet... Nu återstår bara att se hur multitasking på 4:an fungerar...

Något som jag skulle sakna på en iPhone är appen "gesture search" och notification bar.

Sen ska man också komma ihåg att Android har funnits på marknaden i ca 1 år medan iPhone släpptes 2007... Snart kommer iPhone vara en i mängden. Det ska dock bli intressant att se Windows phone 7 (det där kändes lite som att svära då jag är en unix/linux/mac människa :P)

5. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Ja precis, eftersom Apple släpper uppdateringar till iPhone OS skitofta haha...HTC har inte sagt någonstans att de tänker uppdatera mjukvaran i telefonerna de säljer i specifikationerna. De gör det av ren goodwill. Jag ser ingen som klagar på sin laptop att Microsoft inte ger dem Windows 7 när de köpte datorn med Windows Vista, och det är i princip samma sak. HTC har ingen skyldighet att uppdatera dig med ett nytt OS, så sluta klaga på dem när de tänker uppdatera och ge dig Froyo.

6. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Måste man ha itunes för att föra över filer? Om så, funkar det på ubuntu?

7. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du måste fixa iTunes genom Wine, fick aldrig mitt att funka men...

iTunes måste vara de sämsta syncningsprogramet någonsin, gjorde så jag slutade använad min iPod Touch och är en anledning till att jag inte valde iPhone. iPhone är snygg och så, men ingen multitasking, Apple-bunden, dålig kamera och så otroligt fula menyer. Sedan finns de väl inte ens en riktig GPS-sändare i iPhone?

8. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
  9. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Mm men hur kan man skriva att Desire är looser när den är större men väger mindre?

Skärmen är dok intressant, Svårt att bedöma då de är ny teknik.

Kameran ska bli kul å se när Desire får HD inspelning! =P

Och när de gäller storage så skulle jag säga Iphone som vinnare. Inbyggt borde göra de snabbare? Och Desire har krångel med SD kort så den kan ju knappast vinna när man ibland inte ens kan ta kort utan reboot =P

10. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

hade gärna sett Froyo realease innan Iphone 4 release!

11. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Iphone4 verkar helt klart GRYM men den där artikeln är så äckligt vinklad att man får lite av en anti-känsla. Jag köpte desire för att slippa 24mån bindningstid på en "gammal" telefon som 3gs:en i väntan på nästa version. Nu är man jävligt nöjd med desire:n och fått några nya intressen på köpet :) . Jag känner så här: kommer froyo ut innan i4 finns i butik blir det förmodligen inget köp, annars kan jag nog inte hålla mig.

12. Andre

Andre Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket hänger på HTC.

Det ryktas om att Desire har hårdvara för 802.11n men saknar drivrutin för detta. Även är telefonen kapabel till HD inspelning men även detta får vänta på en uppdatering. Liksom flash 10.1.
    Hade de fixat detta tillsammans med en Froyo release så hade det knappt funnits någon anledning till att välja en Iphone 4 framför en Desire.

13. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

802.11n hade varit riktigt trevligt att ha i Desiren!
    Om HTC hinner få ut froyo och dessa uppdateringar innan Iphone 4 kommer så gör dom nog sig själva en björntjänst!

Alla reviews som kommer med nya Iphone kommer garanterat stå mot en Desire och då hoppas man ju att Desiren är up tp date! :)

14. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hoppas HTC snabbar på nu sedan Iphone 4 kommer men tvekar :(

15. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Vi kan spekulera i all oändlighet betr. när uppdateringen kommer. Visst så vill man ha Froyo bara för att telefonen ska bli mera användbar och mindre buggig. Man får bara hoppas att HTC inser allvaret att en uppdatering är viktig för många användare

16. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Den vita iPhonen ska jag ha!

Kan tänka mig att det kommer komma upp en drös Desier på Blocket och Tradera i juli vilket är bra för dom som vill ha en Desire billigt. :)
    Men snacka om att Apple lever i en bubbla. Videotelefoni hade jag i min första 3G-telefon 2004. Och då kunde jag köra videotelefoni över 3G och mot i stort sett alla andra 3G-telefoner...

17. Jimo

Jimo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dem som verkar vara ute efter en iPhone 4G istället för en Android verkar vara dom som inte har tid med funktioner, t.ex fordonskillar, byggarbetare, sopgubbar etc.

Telefon som man kan ringa, sms'a och fota/filma med, även stort + att man kan ladda hem apps som 5 åringar vuxit ifrån, det verkar vara vad iPhoneanvändare är ute efter.

Kör Nexus One eller Desire med froyo istället..

18. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Snart komme ju samsungs nya oxå, Även om jag är skeptiskt till just samusng. Men prestandan i den verka väldigt bra och 4 tums skärm med Super Amoled. Priset på den enl prisjakt kommer på 5500 kr och Iphone kommer ju säkert ligga 1000kr eller mer över de priset. 7800 kostade 32g när den kom.

Men man har tid på sig. Behöver inte vara först med iphone 4 och sen ångra köpet. Få gå igenom alla tester och klämma på den redigt innan.

19. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har jag missat nått helt? Enligt prisjakt så kostade 3Gs 32GB en bra bit över 10 000:- när den kom!?

20. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns en anledning att videosamtal inte längre byggs i alla mobiltelefoner. När 3G kom pushade man hårt på det, och det var riktigt stort i ungefär ett år, men sen försvann det. Hajpen var ball, men behovet fanns inte, och av någon anledning skapades inte behovet heller, så då blev videosamtal bara en kostnad och de flesta tillverkare valde bort det.

Men är det något företag som kan skapa behov så är det Apple. De skapade behovet att helt enkelt äga en smartphone istället för de gamla vanliga knappsatsmobilerna (som förövrigt fungerade oerhört bra), och de skapade behovet av appar (som iof har gjort världen lite lättare, men det fungerade alldeles utmärkt iallafall för min del att ladda ner "appar" via operatören såsom messenger eller storytel) och det är apple som skapat behovet av dess nya tablets trots att exempelvis HP har haft tablets på marknaden (egentligen laptops med touchskärm som går att använda som tablet) i ett par år. Men som så alltid när apple kommer med något som är nytt för dem (face it, de halkade efter rejält på många avseenden när de höll på att gå i konkurs) blir det plötsligt nytt för hela världen.

Frågan är bara om de kommer lyckas denna gången, för som jag förstod det fungerar det bara över wifi och till andra iPhone 4.
    Det faktum att den inte har tethering (och tetheringalternativen för jailbreak suger och chrashade min iPhone 3gs flera gånger) gör att jag är mer än nöjd med min Desire. Och dessutom slipper jag iTunesskiten :cool: