Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. Jensen

Jensen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

nu börjar ju macbook på runt 10 o inte 12000. men du syftar nog på macbook pro, o som Pallee skriver, så ska du nog jämföra med t.ex. lenovos finare modeller + mjukvara som du måste köpa till lenovon för att få samma som förljer med standard på macbooken, MEN måste detta bli en tråd med pajkastning o om nått som absolut inte handlar om iphone/desire.

sen vet ju som sagt inte allt om prissättningen på den nya. hur det var förut, säger inte alltid om hur det är numera. hoppas de prissätter den aggressivt i sverige, inte för att jag behöver det, utan för att då kanske man slipper höra detta ständiga tjat. sen äre ju märkligt att de säljer så bra om priserna är så höga. vi lever i en marknadsekonomi, vill man inte köpa nått, ja då gör man inte det.

misstolka mig inte fel, jag sitter på en nexus one själv. men som redan nämnts, så har jag efter 5 månaders användande insett att den har några nackdelar mot iphone os som för MIG leder till att jag kommer byta. den har fördelar med, en har varit kameran, den fördelen försvinner ju nu. den andra är väll att android ä mer öppet, men för mig så finns ju de appar jag vill ha till iphone utan att den är upplåst, men långt ifrån alltid till android. tyvärr.

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ett väl skrivet inlägg Jensen. Jag har tidigare använt ipod touch och kan också rapportera att vissa saker saknas hos android... men jag har lärt mig leva utan dem. Samtidigt får man mycket annat som inte finns hos iPhone. Vad jag är mest nyfiken på är hur multitasking kommer fungera på 4:an... då detta kommer vara en dealbreaker på min nästa telefon oavsätt om det är en Android, Windows phon 7 eller iPhone.

3. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Priset lär väl bli det dubbla vad en desire kostar.. och sen knappast några nya saker i den, jösses dom får det att låta som att dom är dom enda som har en vettig smartphone mobil.

4. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det jag skulle sakna om jag skulle skaffa en iPhone är HTC klock/väder widget, HTC/Calwidget med mina närmaste dagars kalender, och inte minst notifieringar, såsom förändrade konton från Saldo! Det har jag märkt nu sen Nordea stödet pajjade i Saldo - får ingen daglig notifiering hur mina fonder mår :(
    Sen brukar jag ofta bli lite frusterad när jag får pilla med iPhone att det är så få inställningar man kan göra i många fall...

Men för gemeneman däremot som kanske inte ens installerar några appar bara har den för att ringa, SMSa, kolla mail och kalender så är den faktiskt inte så dum... Man slipper program som drar ut batteriet i bakgrunden om man råkade hämta något dumt program eller att man råkat ändra något man inte skulle i någon inställnig som inte ens finns på iPhone...
    Dom har hittat en nisch som uppenbarligen är mer än stor nog för dem! Trodde faktiskt inte att så många skulle vara glada för en så stor mobil men detta verkar numera vara normen som Apple lyckats sätta,
    ca 80% 3.5" iPhones på jobbet hade jag aldrig i mitt lov trott på för ett år sen!
    Ska bli riktigt kul att se hur läget ser ut om ett år till, tänker inte ens försöka gissa men Android måste ju vara före iPhone med tanke på antalet tillverkare/telefonmodeller...

5. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

haha jo, Nä men ärligt så är de lite pinsamt och kolla på videon när dom visar facecall,

Man kan väl hoppas att dom chockar än med ett bra pris.
    6000 för 32g och 4500 för 16g =P

6. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fanns en post på iphoneinfo, en ren iphone 4 går tydligen att beställa för ca 9000 i usa, lägg sen på tull, moms och ev. andra avgifter för att får prångla ut eländet i butik här hemma i Sveadala.

(fanns visst oklarheter om den var upplåst)

7. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Från Admin på iphoneinfo :

intlo.com lade precis ut iPhone 4 för pre-order. En naken 32GB för $1,125.00 eller rättare sagt 9073:- och då vet jag inte ens om den är fabriksupplåst plus det faktum att det kan komma en fet tullräkning på det.

8. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Sjuka priser för den telen. Knappas värd över 6000kr

9. msen

msen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror aldrig att iPhone kommer att komma ikapp igen. De har tappat greppet och faller mer och mer. Varför betala mer pengar för en budgettelefon när man kan få en som är mycket bättre för mindre pengar?

10. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Upplåsta 3Gs såldes för 9000:- plus moms här i Sverige innan den var släppt så ta inte det priset som ett riktpris.
    Jag tror priset kommer ligga kvar. Dvs. runt 6800:- för en 32GB hos Telia utan bindningstid men låst ett år. Det var vad jag betalade för min 3Gs. Kommer inte ihåg vad jag gav för min 3G men det var nått liknande.

Sen kostar en Desire runt 4600:- och ett 32GB minneskort går på runt 1100:- vilket blir 5700:-. 6800:- är inte dubbelt så dyrt mot 5700:- som många verkar tro.

11. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ungefär så jag jämfört privat. Skiljer tusen kronor om nu priset ligger på de samma. Men 3gs 32gb låg på 7800kr och då är de 2 tusen

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Fel tråd att diskutera iphonepriser i...

13. LimpFish

LimpFish Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Wow, multitasking med 4 program, videosamtal och ny design. Knappast nog för att kompensera för Apples kommuniststyrda operativsystem/Appstore. Obegripligt att folk köper iPhone överhuvudtaget.

14. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varför? Det är ju en versus tråd, då ska väl allt som har med båda telefonerna att göra räknas in?
    Från pris till tillägg?

Men multitasking är ju också en update tillhörande IPhone OS 4 vilket även Iphone 3GS kommer få snart(OM jag inte minns fel.).

Men det finns mycket bra med Iphone, så som kvalité och nästn intill 60% att mobilen kommer funka och inte som med våran Desire där många har problem med mjukvarorelaterade saker. ;)

Men som du säger, för det troligtvis höga priset FÖR abonemang som Iphone 4 kommer att få får mig att undra.

EDIT:

Måste bara dela med mig, Apple la ju upp film på youtube med releasen av Iphone 4.
    http://www.youtube.com/watch?v=R1wbQdVezio

Skrattar högt när jag ser ratings...

15. Droid75

Droid75 Guest

Last edited by a moderator: 8 jun 2010
  16. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ang. pris så får vi väl vänta och se helt enkelt.

Men för en sån som reser och vill ha möjlighet att ändra operatör så är ju div. operatörstekniska finter för att lura konsumenten ointressant.

Men att jämföra en olåst Desire utan abonnemang och jämföra det med en iphone som på nått sätt är bundet ger en skev bild.

Endast vid samma förutsättning så får man fakta på bordet.

Last edited: 8 jun 2010
  17. lanatus

lanatus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du är inte den enda! :) skadeglädje är den enda rena glädje här i världen!

18. Droid75

Droid75 Guest

Kolla på deras andra klipp med. 4000 gillar - 13000 ogillar...

19. Gascogne

Gascogne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aldrig haft en Iphone så jag undrar lite över följande? Funderar på att skaffa en Desire men blev lite nyfiken på nya Iphone.. o_O

• Mp3 låtar fungerar om man importerar dom med iTunes?
    • Någon som helst möjlighet till customize UI som tex man kan göra på Android?
      Tycker verkligen om att ha klocka och väder samt meddelande om man har fått nya emails utan att behöva hoppa in i nån applikation.
    • Och flash stöds inte av Iphone men ersätts det då av html 5? (dvs om sidorna stödjer html 5)

20. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Desiren har ett minus pga av att det är HTC som sköter själva uppdateringarna... och som det ser ut nu så är det osäkert när 2.2 kommer ut. Den kommer ju under 2 halvan av detta år sägs det.. Så det är bara att vänta snällt.

Jag hoppas verkligen att själva programvaran kommer avhjälpa många buggar och andra vänsentliga saker väl när den kommer

iPhone har jag faktiskt mera förtroende för betr. programvaran som finns. Och självklart är jag övertygad att de har testat ver 4. ordentligt så att det inte blir som vår Desire Beta.

För mig handlar det mest om att programvaran fungerar likaså stabiliteten i tekniken.

Kvittar om telefonen är snygg, har massor av fina parametrar när programvaran i telefonen sviker...