Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

haha prestige? BMW? iPhone? det enda man visar när man köper en iPhone eller en BMW är att man har mer pengar än vett. De flesta som kör BMW gör det inte för att dom vet att det är bra bilar, dom gör det för att dom fått höra att de är bra bilar.

Visst den nya iPhone har en del riktigt nice saker som skärmen och prestandan men målgruppen har ingen aning om dem. "IPS vadå? jag köpte den för att den var blank och har ett äpple på.."

2. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Hey hey hey, tänk på att det finns dom som kör BMW och hellre köper en Desire än ajphån...

3. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har svårt att formulera mig med vad jag ska skriva här så ta det med en nypa salt:
    Jag har för det första svårt att jämföra mobiler med telefoner. Och för det andra svårt att förstå mig på (avsaknaden) argumenten att BMW skulle vara ett dåligt märke och att de som köper har "mer pengar än vett".
    BMW ligger i framkant vad gällande miljötänk samtidigt som de faktiskt har den "prestige" ni pratar om. Men egentligen är det inget exklusivt och dyrt märke. Exempelvis Peugeots modeller med all exklusivitet (inte svenssons standardmodeller) ligger i ungefär samma prisklass (eventuellt i underkant, men då saknar dessa start/stopp-teknik etc)

Oj det blev lite off topic, men för att samanfatta... Bilar och mobiltelefoner är två helt olika saker att jämföra med. Och även om jag inte gillar vad apple står för som företag, så har de en bra produkt i iPhone (det är inte bara "prestige"). Det är en bra telefon out-the-box med ett enkelt gränssnitt som passar många människor bättre än vad en Android gör

4. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Liknelsen mellan Android vs iPhone och Skoda vs BMW är ju fantastiskt dåligt genomtänkt. Hur ofta märker man att Skoda har bättre prestanda (i flera olika bemärkelser) i sina bilar än BMW? Det är ju trots allt hur det kan se ut ibland när det gäller en Android-lur jämfört med iPhone.

5. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

det jag menade med mitt inlägg var att iPhone 4 är en bra mobil och BMW gör riktigt bra bilar, men de flesta som köper något av dem skulle själv inte kunna säga vad som var bäst utav en BMW och en skoda eller en iPhone och en doro seniormobil. De tror bara vad hypen och reklamen säger åt dom att tycka (grov generalisering självklart inte alla då många vet vad en iPhone kan gå för och jailbreakar t.ex.)

6. msen

msen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tydligen är det massor av buggar i den senaste iPhone 4. Strul med minnet, nätverk mm. Verkar vara ett hastverk de kommit ut med.

Last edited: 12 jun 2010
  7. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Du får gärna ha en källa som styrker ditt babbel!

8. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

lol, man förvånas aldrig av vad iphonemotståndare inbilliar sig om vad som är dåligt med iphone... Iphone är den ända telefonen som jag ägt utan en massa buggar, så det tvivlar jag på. Sen de där med minneskort, ja de lär vara ett jädra problem med att få in ett minneskort i en iphone... :D

9. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

En bättre jämförelse än mot bilar kan vara där märken faktiskt dominerar totalt framför "prestanda" d.v.s. kläder. En "vanlig" vit bommulls T-shirt är värd 59kr i handeln, 149kr från HM och 600 från Filippa-K. Det är en fråga om design och prestige - d.v.s. en smaksak. Nog får man som Desire-ägare erkänna att nya iPhone - och Apple i allmänhet - är duktiga på att göra produkter som de kan ta överpriser för p.g.a. just prestige och design. Det är väl knappast något att klanka ner på? Naturligtvis vill man sälja en så exklusiv och prestigefull produkt som möjligt, och dessutom tjäna så mycket pengar som möjligt.

10. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag håller med. Apple har lyckats riktigt bra!
    Apple lägger fokus på saker som svensson aldrig ser i en annan telefon. Hur många bryr sig om multitasking, egentligen?
    Videotelefoni funkar ju på otroligt många 3G-telefoner men det är oftast inte så dessa telefoner marknadsförs längre. Det var lite hypat för många år sen när 3 kom till sverige men då fungerade tekniken sisodär och intresset var väldigt svagt.

Jag skulle aldrig byta min Androidtelefon mot en Appletelefon.

11. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Skulle troligtvis inte jag heller, kan inte leva utan mina widgets. Förstår bara inte impulsen att klanka ner på konkurrerande företag - när det är konsumenterna som skördar alla fördelarna av konkurrensen. För alla Android-ägare som satt och höll tummarna för en flopp i måndags - det är att skjuta sig i foten.

Case-in-point: Apple. Relativt untouchable som gemene mans smartphone-of-choice sedan 2007. Inte mycket utveckling av interface, hårdvara eller funktionalitet. Entré: Android mot mitten av 2009. Knappt ett år senare introduceras multitasking i iPhone (typ), bättre skärm, bättre hårdvara.

Konkurrensen med Apple är vad som kommer att driva HTC och gänget att producera bättre och bättre produkter, så enkelt är det. Desto bättre nästa iPhone är, desto bättre måste Android bli för att hänga med.

12. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag håller med om att Apple är bra på att sälja genom sitt varumärke (både märket Apple och iPhone), fast telefonen känns mer utbredd än fina klädmärken så egentligen känns den inte så exklusiv, mer som en allmän trend.

Apple gör ett mycket bra jobb med att sälja sina produkter. Jag råkar bara föredra en annan produkt som står för ett annat tänkande, vilket har både för- och nackdelar. Apple blir ju inte helt värdelösa bara för att jag personligen inte är så väldigt intresserad av att äga deras produkter.

13. micke401

micke401 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har en desire sedan en månad och innan en iPhone 3gs,lockad av öppenheten hos Android bla..
    Ångrar mig verkligen då bristerna hos Android och i alla fall desire är så påtagliga att det bytet svider rejält i skinnet..
    Trodde verkligen att Android hade mer att Erbjuda än detta hafsverk jag har i form av desiren,usel batteritid dålig räckvidd på blåtand laggande lite här och där samt det närmast löjeväckande minnet tex.. IPhone står i en klass för sig,totalt ohotad etta kan jag konstatera så här med facit i hand och är detta toppen av Android så tack men nej tack..

14. drhp

drhp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med dig. Blir en iphone 4 när den kommer

15. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rekommenderar iphoneinfo.se

Hej då.

16. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Varför sånt krig?? iPhone 4 är inte släppt än. Och när den släpps i Sverige, så har nogt HTC gått ut med deras nya modell/modeller, som antagligen är bättre. Och då får applelovers suga på den karamellen i ett år!!!

17. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Förstå inte dessa fel och buggar i Desire, har haft min en månad utan några som helst problem. Men måste erkänna att Iphone är stabilare telefon både i mjukvara och hårdvara. Desire andas inte kvalite direkt. Man få helt enkelt arbeta lite för att få sin Desire som man vill med program osv. Som en sån simpel grej att uppstartsljudet låter som fan när man sätter på den. Enda lösningen på de är med en app vad jag vet.
    .
    Fotfarande grymt nöjd med min Desire med tanke på priset och vad man får.

Även denna iphone lär bli riktigt bra och ännu bättre med JB. Men jag hänger fotfarande upp mig på 3.5 tums skärm även om den är hur jäkla bra som helst.
    2g till 3g till 3gs så har de sett likadana ut, Iphone 4 ser bättre ut men samma storlek på skärm, Jag hade förväntat mig en större skärm men nähepp =P

18. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Kan någon kunnig förklara följande saker:

Är iPhone 4 snabbare än HTC Desire trots att Desire har 576 RAM och iPhone 4 har 512? Och så har de snarlik CPU på 1 Ghz. Sen om det är en Snapdragon eller A4, kvittar det. Eller? :neutral:

19. lanatus

lanatus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Netscape Vs. Opera
    Inte Vs. AMD
    IE Vs. Firefox
    Windows Vs. Linux
    Saab Vs. Volvo
    Ect, ect...
    Och nu
    Desire Vs Iphone 4

Ja, dusterna har varit många och i flera fall har det fortfarade inte korats en vinnare.

Jag tror att båda telefonerna har för och nackdelar, men
    en sak är klar, den stora skillnaden är Priset.
    Vem vill betala 10 000kr för en mobil? Eller vi kanske skall vända på frågan,
    vem har råd att slänga ut 10 000kr på en mobil? Inte jag, eller jo jag har råd,
    men då blir det knäckebröd och vatten i några månader framöver. :)
    Samt att jag skulle våndas var dag med tankar på vad jag kunde gjort istället
    för mina 10 000kr.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv lägga 10 000kr för en mobil, på tal om bilar (se ovan),
    10 000kr, det är ju en billigare beg. bil. :) Visst, 4200kr för min Desire var kanske inte
    så billigt heller, men inte heller övermänskligt dyrt.

Men visst, vi går ner till 16gb istället, då kostar den ju bara 9000 kr :)
    Hehe, fortfarande för dyrt och sedan är du låst till 16gb medan med en
    Desire kan du köpa 32gb och kasta i för 800~1000kr beroende på var du handlar.

Tror inte det blir någon vinnare i den här striden heller. :)