Diskussion: Stora tråden om Fintech (Revolut, Curve, PFC m.m) - Allmänna frågor/svar/tips

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av RKXYZ, 10 mar 2019.

  1. DarkGod

    DarkGod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Iphone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13
    Finns det något annat kort som man kan använda för att få EUR till revolut utan avgift? Nuläget så blir 10k via Revolut växla + 5k Curve så får man 15k växlad i revolut. Tänker om det finns andra kort man kan använda för att få över mer? Lunar, PFC, Rocker fungerar inte till Revolut t.ex. Tacksam för relevanta svar.
     
  2. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Vilken tjänst erbjuder helt ränte- och avgiftsfri delbetalning? Vill dela på ett köp på säg 20tkr i 12 månader.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte om det har tipsats om denna tjänst förut. Men jag hittade en sida idag som försöker sammanställa för och nackdelar med alla olika kredit och debit kort. Jag tycker den ger en ganska bra överblick över vad som finns även om man nog får gå in på resp. korts egen hemsida för att kolla detaljerna när man hittat något kort som verkar intressant.

    Jämför kreditkort - De bästa kreditkorten 2022 | Kortio
     
    milky81, Sale, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Det är ett bra tips. Sedan ska man väl vara medveten om "Kortio samarbetar med vissa kortutgivare och erhåller ersättning genom affiliate marketing. Detta kan komma att påverka i vilken ordning korten listas på hemsidan." och även att sådan där jämförelsesiter sällan har alla kort utan ett urval.
     
    Metalstorm, Sale och svenix gillar detta.
  5. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Samt att det kryddas på lite extra där de får högst provision.
     
  6. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Finns det något liknande refunder-pay? Gillar inte att man måste betala 400kr per år.
     
  7. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Finns tyvärr inget gratis kort som ge mer än 0.5% cashback. Komplett ger ju 4% cashback på deras kort om man handlar hos dem, men åt andra sidan står det på deras hemsidan att de håller på att uppdatera villkor för bonus program...
     
  8. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    RefunderPay kostar först fom år 2 395kr/år, testa det först i ett år, värvar du 2 nya kunder per år å 200kr så får du årsavgiften betald...
     
  9. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Hur mkt cashback kan man få per månad? Vissa har ju typ max 500kr.
     
  10. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Det finns inget tak alls hos RefunderPay, 1% på alla köp får man i alla fysiska ock online butiker, även på Lotto när man lämnar in och förutom det får man extra % via Refunder online på websidor, Apoteket har 5% nu, Apotekhjärtat 4%, mm
     
  11. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Everydaycard kan vara ett alternativ, 195kr/år.

    1% får man vid köp på bensinstationer och mataffärer.
    Man får 0,5% i bonus när man spenderar 1-19999kr (gäller per halvår), allting man spenderar över 20000kr (per halvår) får man 1% i bonus på.

    Det är väl rätt likt Refunder Pay egentligen, man får lite billigare årsavgift (200kr), men man får 200kr mindre bonus på 39998kr spenderade (om man inte köper mat/bensin där man får 1%).
     
    Last edited: 9 nov 2022
    bstark gillar detta.
  12. Vintervilan

    Vintervilan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    I brist på annat, ja. Men jag skulle vilja hitta något annat. Tittar lite på Refunder Pay som några tipsat om tidigare i tråden.
     
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Enda drawback med Refunder Pay är att den inte ha stöd för Apple Pay eller Google Pay. Det står till och med på deras hemsida att man ska använda Curve för det...
     
    Sale gillar detta.
  14. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Ja, tråkigt att det inte har stöd för Apple Pay för de som behöver det...

    Det som är fantastiskt är att de har kört med 200kr i bonus både för den som värvar och den som värvas, så har det varit åtminstone sedan december 2021 när jag blev kund vad jag vet och har man många vänner som är intresserade så kan man få in mycket genom det...
     
    jerry84 gillar detta.
  15. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Ta en titt på RefunderPay kreditkort som ger 1% i cashback på alla köp men som tyvärr kostar 395kr per år fom andra året.

    Man kan fortfarande få 200kr i bonus om man blir värvad, 150kr om man redan är kund i Refunder sedan tidigare, värvningslänkar har Ni i min signatur.

    Det bästa är att man får 50kr i cashback för Refunder värvade och 200 kr i bonus för RefunderPay värvade och det finns ingen begränsning hur många man får värva men man kan få in mycket om man har många intresserade vänner och bekanta.

    De har haft nu några fredagar med dubbla cashback fram till Jul och det brukar de komma med då och då...

    - Komplettbank har 0,5% cashback men tar inte in nya kreditkort kunder, jag har inte fått mitt kort förlängt pg a brist på kreditkort chip, inte min tjej heller.

    - Gekås Ullared har 1% cashback utan avgift men då skall man använda cashbacken som kommer i kuponger i butiken inom ett år.

    - CarPay Bildeve ger 0,5% cashback utan avgift men då skall man använda cashbacken vid tankning på Tanka eller hos Bildeve.
     
    Last edited: 24 dec 2022
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Komplettbank har 0,5% bonus på de flesta köp. 1% gäller bara köp över 20000 kr vilket man kanske inte gör så ofta.

    upload_2022-12-24_9-57-41.png

    Jag använder Preem Mastercard som ger 0,5% bonus och man kan få bonusen insatt på kontot så att det motsvarar avdrag på nästa faktura (rena pengar).
     
    Last edited: 24 dec 2022
    Sale gillar detta.
  17. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Sorry, tack svenix, helt rätt, har ändrat nu, det var ett tag sedan Komplettbank sänkte cashbacken från 1% till 0,5% på alla köp.

    Preem Mastercard har jag missat, vad är kruxet där, får man 0,5% på alla köp, verkar vara samma system som Komplettbank har med att dra bonuset från nästa faktura?

    Jag läser !Kreditgivare är Ikano Bank AB (publ)". Enda nackdelen är om man inte har Preem nära att tanka hos, för de ger ingen cashback på tankning hos andra drivmedelsbolag som te x CarPay ger...

    " **På Preems stationer får du drivmedelsrabatt och specialerbjudanden istället för bonus. Dina eventuella köp hos konkurrerande drivmedelsbolag ger ingen bonus. "
     
    Last edited: 24 dec 2022
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Jag postade en fråga i PFC-tråden, kan posta här också ifall någon skulle veta.

    Jag använder PFC och vill gärna ha ett "kontoutdrag" varje år, en lista där alla mina transaktioner syns, gärna som PDF-fil eller exporterbart på annat sätt. Någon som vet om det är möjligt att få? Jag får skriva till kundtjänsten och fråga kanske.
    I PFC-appen listas bara xx antal händelser, så att försöka göra någon export därifrån känns fel då den kanske inte blir komplett.
    En möjlighet jag funderat på är annars att begära registerutdrag enligt GDPR en gång årligen, det borde omfatta en lista med transaktioner/händelser. Någon som vet om de levererar GDPR-utdrag elektroniskt eller på papper? Om det sistnämnda skulle gälla så faller den tanken bort.
     
  19. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Revolut kortet är gratis och de erbjuder 5% cashback under en månad.
    Vet dock inte ännu vad Ultra är.

    5E86AE27-FE15-4311-8FC7-393A55B119F6.jpeg
     
  20. Vintervilan

    Vintervilan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag ska till London till helgen och har följande kort: Curve Black, Revolut standard, Plutus och vanligt mastercard från Swedbank.

    Vad blir egentligen bäst, ska jag betala med Curve och ha swedbank underliggande med svenska pengar eller ska jag föra över pengar till revolut och växla i appen till pund? Eller finns en smartare lösning?