Diskussion: Stora Uppdateringstråden [Officiella Endast] [Uppdaterad: 5/9-2013]

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Fishk, 4 apr 2012.

1. Gadoh

Gadoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

När slutade denna tråd handla om uppdateringar? och handla om sonys affärsstrategi...

OnT: Någon som har luskat fram info om Jelly Bean till 2012 modellerna? :)

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Men du, ta det lite lugnt nu. En av anledningarna var touch knapparna tex. Ni måste sluta tro att det bara är ungdomar eller avancerade användare som köper smartphones som är ute efter hd skärmar och bra benchmarks. De rekommenderar den lur de/konsumenterna får minst problem med, tror du tex gula fläcken hjälpte? Sluta leva i er lilla bubbla, SXS är en mycket bra lur men den passar inte till alla. Jag älskar min men ändå inte då jag tycker den faller kort men jag kan sitta på diverse forum o hitta lösningar men det kan inte tant Matilda.

Roligt att ingen citerar eller kommenterar tidigare inlägg med låtarna!?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Last edited: 21 sept 2012
  3. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Blev en rätt intressant debatt det här. :)

4. Droidsson_1

Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Jag är övertygad om att många köper nya iPhone 5 för märkets skull! De flesta där ute har inte ens sett telefonen men beställer den med abbonemang för 499:-/mån och uppåt utan att tveka. Förhandsbokningar på flera miljoner trots att man knappt kunna se telefonen.

Detta fantastiska klipp bygger vidare på den tanken, att folk itne egentligen har en aning, men det står iPhone på och då är det bara så

http://youtu.be/rdIWKytq_q4

Apple är smarta, har en tydlig strategi och de har det absolut bästa ekosystemet mellan produkterna, det gör att man lockar till sig användare.

5. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok. Nu måste jag nog förklara något för dig. Försäljare bryr sig inte alls om vad kunden behöver. Precis som Arvid säger. De som bryr sig, de är inte långvariga i branschen. Saken är faktiskt så här att försäljaren säljer den lur, som de tjänar mest i provision på. Det är det enda. Min morsa vart ju egentligen intresserad av en mobil typ Xperia S. Men 3 kundtjänst-nissen frågade. Skall den vara enkel att använda. Ja, sa mamma. Och vart med en Iphone som inte hade det som hon faktiskt ville ha. Stor skärm, mycket minne och bra kamera. Just nu säljer de helst iPhone. Vilket i sig är lustigt, för egentligen förlorar operatörerna på saken. Säger de iallafall. Men man kan undra?

När jag själv var telefonförsäljare så försökte jag visserligen lyssna på vad kunden sade sig ha för behov, och försökte tipsa om den telefon som passade mest kunden, samtidigt som det gav mig mest provision. Jag lyckades hyfsat. Men jag tjänade inte så bra som de som sket i vad kunden behövde, utan bara sålde samma lur, för att få provision. Så att Tele2 försäljare säger till dig att de inte säljer Xperia S p g a alla problem. Så är det till stor del lögn. De vill inte sälja den, för de tjänar inget på att sälja luren. Så enkelt är det.

Kanske borde ändra namnet på tråden... hehe. För ny är vi verkligen ute å cyklar här. Å det är svårt att vända tillbaka till ämnet. Eller? För det är ett intressant ämne.

Apropå en dära listan med olika typer som köper Iphone så glömdes typ 5. Den som sväljer allt vad en försäljare prackar på dem. Försäljaren säger. Köp denna. Den är populärast just nu, och grymt bra. Då slår de till. Det är där jag tror iPhone till största delen ligger, iallafall i sverige. Många köper luren mest för att operatörerna just nu bara vill sälja iPhones. Har nu gått så långt så att de bygger ut sina nät just p g a iPhone. Vad är detta? Vi får väl vara glada att våran Ericsson är så stort, så att de kan göra något också. För idag är det ju Apple och ericsson som kan få operatörer att bygga nytt frenetiskt.

Last edited: 22 sept 2012
  6. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    fortfarande ingenting på den fronten, mer än att Sony sagt kanske innan årsskiftet. Vilket jag kan tycka är lite långsamt faktiskt. De fick ju trots allt koden tidigare denna gången. Men det kan beror på detta att de har lovar ICS, och pumpa ut den. Så fort alla deras GB-lurar kan uppdatera till ICS, så går de över till JB. Visst, möjligen så jobbar de lite på JB förstås redan nu. Men kanske inte väldigt aktivt.

7. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jelly Bean kommer säkert komma till SXS som vanilla först via AOSP och via Sony mot slutet av året.

8. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Summa summarum enligt er, det är försäljarnas fel att SXS inte blev en dunder succé för de tjänar inget på den!! En sån missförstådd lur som aldrig fick visa vad den kan. :o

Marknaden är orättvist. Buhuhu

9. vapea

vapea Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5ii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5ii
    Info:
    Nova Lancher
    Händer mej konstant nu, satan vad irriterande ! :-/

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

10. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Pratar inte om orättvis marknad utan bara om provision. Jag undvek att sälja telefoner som inte gav mig någon lön helt enkelt. Det är det som det handlar om. Sony kanske skulle ge bättre provision åt återförsäljarna helt enkelt för att de skall lägga manken till och sälja just Sony lurar. När Sony Ericsson var relativt stora i Sverige, så var det bra provision på de, därför gjorde man ju allt för att sälja just Sony Ericsson. Samma sak finns när det gäller abbonnemang och operatörer. I t ex Ronneby och Blekinge överhuvudtaget så säljer man hellre Telenor-abbonnemang. Varför, jo för de tjänar mer på varje kund som väljer Telenor. De tjänar minst på Tre-abbonnemang t ex. Så hur gör återförsäljarna då? Jo, de säger helt enkelt så här: "Tre är inte så stora. De har stora problem med täckningen. Så vill du ha bra täckning välj då Telenor." Vilket är en stor lögn förstås. Tog lång tid innan jag fick morsa att förstå att de hade påfyllningsvalörer hos 3 på Ica Maxi t ex. HOn trodde det inte fanns någonstans, för så hade de sagt hos de butiker som säljer Mobil-abonnemang . Tre har själva erkänt att Blekinge är ett jobbigt län just p g a denna lite fanatiska inställningar till gamla Europolitan. :)

Men som sagt. Det konstiga är ju just detta att operatörerna säger att de inte tjänar speciellt mycket på iPhone, och därför kan man undrar varför operatörerna hellre säljer iPhone. Min bror berättade t ex att i Ronneby/Blekinge vill de knappt en sälja iPhone, medans i örebro så är det något som försäljaren tipsar om så fort man komma in i butiken. Jag antar att det handlar om att detta med extra grejer. Det som operatörerna tjänar på är antagligen användandet. Men Ringsignaler, appar, och annat säljer ju apple.

Last edited: 22 sept 2012
  11. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Samma för mig...

Hur vore det om en moderator kunde dela denna tråd, så diskussionen om iPhone och försäljning av SXS fick en egen tråd, så vi kan hålla oss till ämnet här.

12. andekar

andekar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har den senaste 6.1.A.2.45 installerad och är väl i sak nöjd med prestandan. Dendel som jag skulle önskat mer på är WiFi signalen. Tidigare låg signalen på 3-4 staplar nu är det 1-2 och eventuellt upp till 3...
    Jag hörde att Android 4 hade något problem i sig med strömstyrkan till Wifi, är det så??

Finns det något man kan göra för att det ska bli bättre?

Någon som vet om Sony kan förbättra detta?

13. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @andekar

Jag tror det var igår som Sony släppte en fix till sin tablet, som skulle fixa just WiFi problem. Så det dyker kanske upp något till SXS också vid nästa uppdatering.

14. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag upplever också problem med signalen i wifi. Den är riktigt usel jämfört med allt annat jag har här hemma.

15. i_casey

i_casey Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe, lite off-topic men jag bara måste...- jag sommarjobbade flera år på Europolitan och det är sant, bodde man i Karlskrona skulle man bara ha abonnemang hos dem. Konstigt att andan alltså fortfarande hänger kvar när det numera är Telenor.

16. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jodå, den finns kvar och har funnits även under Vodafone eran. :-) Troligen beror det på att Telenor har ett av sina huvudkontor i just Karlskrona. Men för att inte spåra ut igen, nu när några styckna ha lett oss snällt tillbaka till själva tråd ämnet. Så kanske man borde nämna något om uppdateringar? Men kommer inte på något? Ok, försöker iallafall reklamera min LiveDock just p g a att den i princip vart obrukbar med ICS. Trots att Sony skriver detta på sin hemsida om produkten: "tillgängligt i Sony Ericsson-telefoner med Android 2.3.4 och senare". För mig betyder ju detta att de bör fungera med 2.3.7 (vilket det gör) och 4.0.3 och 4.0.4. Vilket det då inte gör. Så får se om Sony godkänner reklamation. Får hoppas att Sony gör en ny docka för Xperia S.

17. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tillbaka till ämnet....

Har någon hört om och i så fall när Xperia S kommer uppdateras till JB?

Samsung har gått ut med att SIII kommer uppdateras de kommande 14
    dagarna, vissa verkar redan fått uppdateringen, SII skall upptateras under
    november.

Blir det som vanligt att vi får vänta till sist bland Androidanvändarna att
    få uppdatering till det senaste?

/ Erol

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

18. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Klart det kommer, och hoppas inte du var seriös när du sa vi får vänta till sist av android användarna. Har varit lite problem med JB antagligen något SOny håller på fixa alternativt vänta tills Google gjort det.

19. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om man läser på xda så verkar det som om Sony har en test build ute bland utvecklare men som är oanvändbar för retail användare. Tidigast december tros en release komma. Sony har häcken full med tanke på att de har sååå många lurar o uppgradera.

20. Erol

Erol Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Syftade på de 8 månaderna man väntade på att SE skulle uppdatera Xperia X10 från 1.6 till 2.1 och lanseringen av ICS där SXS fick vänta till alla gamla lurar från 2011 skulle uppdateras först...

Tyvärr verkar Sony (Sony Ericsson) alltid vara steget efter med sina uppdateringar, iofs ska jag inte klaga på att SXS levererades på en grym version av GB och att jag i dag ångrar att jag uppdaterade från GB till ICS, då GB var mer buggfritt och bra mycket snabbare, bättre WiFi-mottagning m.m. tyvärr är det svårt att nedgradera då jag skulle sakna en del som finns i ICS, det mest positiva med uppdatering av ICS för min del var fördubblad batteritid.