Ok. Nu måste jag nog förklara något för dig. Försäljare bryr sig inte alls om vad kunden behöver. Precis som Arvid säger. De som bryr sig, de är inte långvariga i branschen. Saken är faktiskt så här att försäljaren säljer den lur, som de tjänar mest i provision på. Det är det enda. Min morsa vart ju egentligen intresserad av en mobil typ Xperia S. Men 3 kundtjänst-nissen frågade. Skall den vara enkel att använda. Ja, sa mamma. Och vart med en Iphone som inte hade det som hon faktiskt ville ha. Stor skärm, mycket minne och bra kamera. Just nu säljer de helst iPhone. Vilket i sig är lustigt, för egentligen förlorar operatörerna på saken. Säger de iallafall. Men man kan undra?
När jag själv var telefonförsäljare så försökte jag visserligen lyssna på vad kunden sade sig ha för behov, och försökte tipsa om den telefon som passade mest kunden, samtidigt som det gav mig mest provision. Jag lyckades hyfsat. Men jag tjänade inte så bra som de som sket i vad kunden behövde, utan bara sålde samma lur, för att få provision. Så att Tele2 försäljare säger till dig att de inte säljer Xperia S p g a alla problem. Så är det till stor del lögn. De vill inte sälja den, för de tjänar inget på att sälja luren. Så enkelt är det.
Kanske borde ändra namnet på tråden... hehe. För ny är vi verkligen ute å cyklar här. Å det är svårt att vända tillbaka till ämnet. Eller? För det är ett intressant ämne.
Apropå en dära listan med olika typer som köper Iphone så glömdes typ 5. Den som sväljer allt vad en försäljare prackar på dem. Försäljaren säger. Köp denna. Den är populärast just nu, och grymt bra. Då slår de till. Det är där jag tror iPhone till största delen ligger, iallafall i sverige. Många köper luren mest för att operatörerna just nu bara vill sälja iPhones. Har nu gått så långt så att de bygger ut sina nät just p g a iPhone. Vad är detta? Vi får väl vara glada att våran Ericsson är så stort, så att de kan göra något också. För idag är det ju Apple och ericsson som kan få operatörer att bygga nytt frenetiskt.
Last edited: 22 sept 2012