Diskussion: Stora uppdateringstråden [Xperia Z]

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av galaxy81, 15 mar 2013.

1. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Tja, skillnaden mellan 4.1 och 4.2 är ju inte särskilt stor, är väl bara skönt att Sony inte pillar in 30 extra appar a la Samsung?

Tapatalked from my Xperia Z

maxperes och [mango] gillar detta.
  2. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nej precis. Det jag stör mig på är att det tar fyra månader att få ut en sånhär uppdatering? Hade den dykt upp en vecka eller två efter release hade jag inte haft något problem med att det är en liten uppdatering. Tycker inte det bådar gott inför en eventuell 5.0-uppdatering.

3. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
  4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

5. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    För de brandade lurarna ja... Tidigare för obrandade...

Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta

6. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Vi får väl se. V29 är mitt tips iallafall ;)

Sent OTA using TapaTalk

7. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Så frågar jag åter igen, vad är det med 4.2 som är så fruktansvärt viktigt att du absolut måste ha den?

Att uppdateringen är sen har förmodligen sina orsaker, dom har redan släppt 2, alternativt 3 updates redan sedan den släpptes så vad är ditt problem?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

8. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nyheterna i Android 4.2 finns ju att läsa om här:

http://www.android.com/whatsnew/

Och här:

http://www.android.com/about/jelly-bean/

För min del tycker jag framförallt fleranvändarstödet är en intressant lösning men också Photosphere. Sedan finns det ju sådant som widgets på låsskärmen etc som är en trevlig uppgradering. Alla nyheter finns som sagt på ovanstående länkar.

Jag tycker dock att skall man köra 4.2.2 på allvar är det bättre att hoppa över till CM, PA, AOKP eller PAC och dels få vanilla-stilen men också ett antal uppgraderingar som ökar effektiviteten. Jag kör PAC numera och kan enbart konstatera att Paranoid Android med per app DPI och möjlighet att t.ex köra gränsnittet i telefonläge men få alla program i tabletläge utan att behöva pyssla på programnivå (som man får göra med Xposed Framework) är guld värt.

Visserligen går det att argumentera att Sonykänslan försvinner men kör man redan Nova Launcher är det ingen direkt omställning. Album och Movies går att fixa med en CM-ROM och det fungerar bra. Även Walkman kan man fixa om så önskas. Sedan finns ju en påbyggd Xperia Z Advanced Launcher om det är den man vill ha.

På sådana områden som dialer och kontakter är t.ex ExDialer och Contacts+ att rekommendera och gör att man inte behöver känna någon saknad efter stock där heller.

Stamina Mode går att ordna via DS Battery Saver och Greenify (det sistnämnda är förövrigt rekommendabelt även under stock ROM).

Så egentligen ser jag inga större anledning att idag sitta och gnälla på Sony när det finns alldeles utmärkta, stabila och väl fungerande 4.2.2-ROMar ute, dessutom med en funktionalitet som vida överstiger stock ROM.

Dessutom finns ju två 4.2.2 ute från Sony, en AOSP-ROM samt en Sonyfierad sak som bl.a ROMAur och Monxdified bygger på i de senaste versionerna.

För min del har jag aldrig riktigt förstått mig på användare som sitter med en stock ROM och gnäller när det FINNS alternativ. Det är mer konstruktivt att surfa in på XDA, klicka på "Xperia Z Original Android Development" och förbereda sig än att sitta och gnälla vecka ut och vecka in "dumma Sony, var är 4.2.2???";)

Förövrigt fungerar ju faktiskt 4.1.2-stock bra rent stabilitetsmässigt så den går ju i.o.f att använda utan problem.

Som sagt, 4.2.2 finns det ett flertal varianter av för Xperia Z. Mycket bra sådana t.o.m. Jag föredrar PAC p.g.a dess funktionalitet. Så använd "gnällenergin" till något konstruktivt och njut av utbudet. :)

m4gnu5 och galaxy81 gillar detta.
  9. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
  10. DRo

DRo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Läs igen. Jag klagar inte på att jag aldrig får 4.2. Jag uttrycker min oro över att en såpass liten uppdatering tar såpass lång tid och att det inte bådar gott för 5.0. Min tidigare mobil var en Xperia Neo så jag är van vid att vänta på uppdateringar (6 - 7 månader för 2.3 -> 4.0).

Som sagt, jag har ingen "SHIT! GE MIG 4.2 DIREKT!"-känsla för ärligt talat verkar det inte vara mycket nytt. Det jag inte gillar är att det ändå tar dryga fyra månader att få ut uppdateringen trots att den skulle komma kort efter lansering. Det är möjligt att majoriteten av tiden är byråkrati och att det alltså inte är Sony som segar med utvecklingen men det väcker ändå en viss oro.

11. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Klart att 4 månader knappast kan räknas som "kort efter lansering" men är det någonting man kan vara helt säker på vad gäller android är att om man vill ha snabba uppdateringar så är det bara Nexus som gäller. Sony, HTC, eller Samsung spelar egentligen ingen roll, alla är sega med uppdateringar.

Huvudsaken är att man är nöjd med den hård/mjukvara man sitter med, vilket jag är för tillfället :-)

12. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker hela diskussionen är lite underhållande.

4.2.2 har funnits till Xperia Z ett bra tag nu faktiskt. Ja, jag vet att ni gnäller om Sonys uppdatering men det ändrar inte på faktum: 4.2.2 har funnits ute några månader redan. Så känner man ett starkt behov har ju lösningen funnits och finns.

Faktum är ju att Xperia Z fick ett fungerande 4.2.2 väldigt snabbt med tanke på att den inte är en Nexus, CM10.1 nådde ju stabilitet på mycket kort tid vilket i.o.f beror på att det finns likheter med N4an.

Så jag kan återigen bara rekommendera de som gnäller att använda energin mer konstruktivt och flasha 4.2.2, för min del är det en bättre lösning än att sitta och gnälla.;)

13. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Alla kanske inte vill, kan eller orkar roota och flasha custom roms. Rimligtvis har diskussioner kring dessa inget att göra i en tråd om officiella uppdateringar heller... :-)

bpl och AmbientTime gillar detta.
  14. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det ändrar ju dock inte på faktum: vill man ha 4.2.2 finns det. Det är helt enkelt inte konstruktivt att sitta på baken och gnälla på Sony när lösningen existerar.

Sedan kan man alltid önska sig snabbare tillverkaruppdateringar men tyvärr finns det hinder för dessa - framförallt när det gäller certifieringar. Google kan uppdatera Nexus snabbt eftersom det rör sig om ett begränsat antal modeller som de har full kontroll över, de har därför en fördel även ur certifieringssynvinkel. Tillverkare som lägger till egna tillägg och som dessutom har ett stort antal modeller att uppdatera ihop med operatörer som vill ha egna FW-versioner kommer alltid att befinna sig i ett underläge.

Väljer man att köra med tillverkarens stock ROM får man helt enkelt ta konsekvenserna av det, gnäll leder tyvärr inte till snabbare uppdateringsprocess då det är flera faktorer som spelar in och de ändrar man inte på så lätt.;)

Så väljer man att köra med stock får man acceptera läget. Tycker man inte att det är acceptabelt får man ta skeden i vacker hand och lösa problemet.

Vill man ha 4.2.2 helst igår får man ju faktiskt utföra de steg som krävs för att ta del av det som finns. För ja, det finns ju till Xperia Z. Är man av olika skäl inte intresserad av detta är det bara att acceptera läget - tillverkarens uppdatering tar längre tid.

Personligen sitter jag inte och gnäller om tillverkaruppdateringar såvida det inte finns synnerliga skäl (buggar). Vill jag ha senaste versionen så snabbt som möjligt blir det till att flasha enheten. Att sitta och gnälla och skriva inlägg på olika forum om hur dåligt det är att "4.2.2 inte finns" och "4.2.2 inte släpptes redan i maj" är helt enkelt inte konstruktivt.;)

Att flasha om min enhet är för mig inget konstigare än att formatera om en dator och installera nytt OS. OTA-uppdateringar av senaste Android två dagar efter att Google släppt det kommer inte att ske av olika skäl - bara att gilla läget.

Förövrigt finns det som sagt två Sony-4.2.2 ute - den ena är AOSP och den andra är Sonyifierad. Bara att välja och ja... flasha.

Således:

1. 4.2.2 finns till Xperia Z - och det fungerar bra.
    2. Passar inte befintligt 4.2.2 utan man vill ha Sony, Sony eller tillverkare tillverkare så är det bara att acceptera verkligheten - det tar ett tag att få allt godkänt, testat och certifierat.
    3. Energin som läggs på att gnälla på Sony/valfri tillverkare kan användas bättre, nämligen till att flasha det högst existerande 4.2.2/versionen som man så gärna vill ha.
    4. Att sitta med en så bra enhet som Xperia Z och gnälla på Sony tycker jag personligen är en dålig aktivitet eftersom 4.2.2 finns och fungerar även om det kräver lite mer än att bara trycka på OTA.

Concha gillar detta.
  15. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Jag säger inte att det är konstruktivt eller försvarar de som skriker efter uppdateringar. Jag bara påpekar att alla inte vill eller orkar fixa senaste programvaran på egen hand. Kommentarer som "4.2.2 finns redan, gör jobbet själv" känns lite onödiga i en sån här tråd tycker jag, eftersom vi diskuterar officiella uppdateringar från Sony. Däremot känns en kommentar som "köp en Nexus nästa gång" mer relevant till de som gnäller.

16. AVR4000

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Telefon 2:
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Tålamod är en dygd.;)

Det har jag sannerligen lärt mig när det gäller datorer och smartphones.

Har man en konstruktiv debatt om officiella versioner är allt bra, däremot tycker jag sannerligen att det blir gnäll och mycket skrik för lite ull då man börjar skälla på Sony/andra tillverkare för att det minsann dröjer XX månader innan Android YY släpps.

Vill man prompt ha en ny version får man faktiskt ta skeden i vacker hand och följa de steg som krävs för att få den. Passar inte det får man erkänna det för sig själv istället för att gnälla.

Ställer man upp grundkravet att man skall ha senaste Android omedelbart och helst på sekunden när Google har ett event är det Nexus eller Google Edition som gäller. Väljer man inte att vandra den vägen är det underförstått att man förstår vad det innebär.

Så jag tycker att antingen kör man stock ROM och lär sig vad det innebär eller så flashar man något annat. Om inte det sistnämnda passar - sitt still i båten säger jag bara.:)

Förövrigt fungerar stock ROM bra till Xperian, behov av uppgradering föreligger ju inte ur ren stabilitetssynvinkel. Mitt exemplar har flutit på mycket bra med stock och då har jag kört .434, .253 och .307 innan steget till PAC.

Det gör också att det blir lite komiskt när det gnälls - det hade varit skillnad om enheten buggar allvarligt som P990i, då hade det varit påkallat att agera.

Concha gillar detta.
  17. Capa

Capa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spelar ingen roll om uppdateringen behövs eller ej. Det kanske verkar hemskt för användarna men det är Sonys ryckte som sakta men säkert blir sämre. Bryr mig inte personligen så länge produkten funkar. Att använda ett säljargument som man sedan Inte håller är såklart dåligt. Men alla klagomål angående uppdateringen borde skickas direkt till Sony och inte bitcha till användarna på ett fucking forum Sony aldrig hört talas om. Så Maila Sony istället för att försöka övertala andra om hur dåliga sony är.

18. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

AVR du och dina WallS of text!! :D

19. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
  20. Matte7920

Matte7920 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Går den att ladda ner med datorns hjälp än?