Icke här. Bra batteritid. Rentav bättre än förut.
Och det där med sämre täckning måste jag bara kommentera lite: Man kan inte få sämre eller bättre täckning med programvarubyte. Det enda som kan ge den bilden är om signalikonen kalibreras att visa olika signalstyrka jämfört med tidigare. Själva signalen från basstationen är fortfarande densamma (förutsatt att inte operatören gjort något åt basstationen). Samma energimängd emottas av telefonens antenn. Och det är just telefonens antenn som kan vara bättre eller sämre. Den kan man dock inte byta med mjukvarubyte.
T.ex. Apple fiffllade med den där signalikonen nångång i tiderna då "antennagate" hos iP4 fanns på tapeten. Folk klagade på dålig signal då de höll luren i handen, eftersom signalikonen kunde falla från -säg- fem staplar till tre. Apple "fixade" problemet genom att ändra gränsvärdena för staplarna så att den visade fler staplar än förut. Själva signalen kunde de dock inte göra något åt. Den blev fortfarande dämpad om man höll luren i handen. Men pga att signalikonen visade fler staplar än förut, så tystnade gnället från publiken.
Placebo.
EDIT: Det tillverkaren dock kan göra är att ändra gränsvärdet då telefonen "släpper" en svag signal och väljer att visa "ingen täckning" istället. Dom kan välja att sätta gränsen vid typ -100dBm om den tidigare stått på -105dBm (högre minustal är sämre).
Min XZ visar förresten exakt samma signalstyrka vid 3G (runt -79...-81dBm) som mina tidigare Samsung Galaxy S och S2 gjorde här vid mitt datorbord. De har alltså ganska så likvärdiga antenner inbyggda. Tror nog antennerna testas ganska bra innan telefonerna släpps ut på marknaden. Utom kanske iPhones antenner...
Last edited: 29 juni 2013