Streama Spotify till förstärkaren?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Beffe, 20 jul 2012.

  1. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Då får det bli en squeeze box classic för min del! Tack för tipset.... Men visst kan man lika väl koppla den till ett par "datahögtalare" sub och två högtalare som till en förstärkare? Har inte handlat något ljudsystem än men ska. Använder just nu datahögtalare tillsvidare.
     
  2. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Btw. Om någon hittar en butik (webb eller fysisk) som säljer dom så vore jag väldigt tacksam. Jag hittar inga som säljer dom. Har den utgått och ersatts av annan produkt?
     
  3. Zcorc

    Zcorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Rekommenderar också sonos, funkar utmärkt och är riktigt skönt att vara den enda som kan kontrollera volymen och vilken musik som ska spelas vi tillställningar :)

    Dessutom är spotify klienten inbyggd i sonos så systemet är inte beroende av att mobilen "streamar" musik till enheten.
     
  4. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men Sonos är ju lixom en högtalare? Tänk om man vill ha ett fett surround system? Eller räcker kanske den större sonos högtalaren + sub så väl för festen som till filmen man spelar via NAS:en?

    Det som var så smidigt med squeezebox tänkte jag. Den kan du ju koppla till vilket ljudsystem du vill eller?
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Det finns en Sonos Conect som du kopplar till befintligt system:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=332901

    Tänk dock på att minst en av Sonos-enheterna måste vara kopplade med kabel mot nätverket för attkunna streama musik. Skaffar du sen fler enheter så kopplas de samman trådlöst till de andra Sonos-enheterna.

    Har manen gång kört Sonos så finns det inga andra vettiga lösningar. :P
     
    MrKindell gillar detta.
  6. MrKindell

    MrKindell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok.. Verkar som att Sonos verkligen kan passa bra. Dock blir det dyrare än att köpa en squeeze box om man redan har högtalare :) Nu står jag iofs i startgroparna för att köpa nytt ljud så det spelar ju mindre roll för min del...
     
  7. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fan va nätet är bra, och forum som dessa!
    Tack som fan alla!
     
  8. Ruscam

    Ruscam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Alltså detta där folk köper sig en ipad och sedan en apple tv låter lite stört.

    Skall man ändå kasta ut så mycket pengar kan man väl antingen köpa sig en boxeebox eller helt enkelt en onkyo förstärkare som stödjer spotify och deras remote app?

    Själv kör jag en boxeebox som jag tycker fungerar riktigt bra.
     
  9. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad sägs om att koppla en billig android-enhet till förstärkaren, installera spotify mm. på denna enhet och så fjärrstyra den med sin telefon.

    Borde funka...

    Edit: det här med fjärrstyrning var visst inte helt enkelt. Jag har nu "droid vnc server" på telefonen (rootad) och försöker styra den med plattan via "mocha vnc viewer". Jag får upp skärmbilden men kan inte styra. Återkommer vid ev framsteg.
     
    Last edited: 26 jul 2012
  10. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Det borde fungera.
    Men! Då den billiga telefonen kopplas in från phone 3,5 uttag till förstärkarens RCA får man sämre ljudkvalitet jämfört med en digital signal ända in till förstärkaren.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. rblom

    rblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Precis, man vill ju gärna låta förstärkarens fina D/A-omvandlare göra jobbet och inte en billig smartphones D/A-omvandlare.

    Det har kan vara ett alternativ http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hifi-system/brik-bluetooth-stage-p98789

    Kan skicka ut signalen digitalt till förstärkare via S/Pdif-coax, så förlusten bör vara minimal och man behöver inte oroa sig över vilken D/A-omvandlare BT-mottagaren har.
     
  13. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker det låter konstigt att alla ljudproblem folk skriver om med BT endast skulle bero på dålig DAC i telefonen. I så fall skulle väl samma problem uppstå om man kopplade in telefonen med sladd?
     
  14. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om man sväljer stoltheten kan man köpa en beggad iPod på blocket för 500 kr och en AirPort Express för 5-600 kr, då kan man köra 320 kbps Spotify digitalt rätt in i stärkaren.
     
  15. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ju mer jag läser om detta, desto mer känns Android helt underlägsen Apple...:cry:

    Det först man lägger märka till är att ingen (kan ha fel) Androidlösning använder själva Spotify i telefonen/plattan. Utan det körs via en installation på recivern. Onkyo-lösningen verkar helt ok. Sonos också. Men det är unika/dyra lösningar. Squeesbox; då får man, som jag förstår det, bara upp logitech-fjärrkontrollen på telefonen vilket ger usel info och överblick av själva Spotify. Samma gäller Boxee.

    Vill man sedan utöka strömmen till video, ja då dör alla lösningar (eller?). o_O
    Lösningen då är att byta mottagare till tillexempel en smart-tv.

    Allt som allt så är Airport Express / Apple TV en SÅ mycket bättre lösning!
    (Med telefon som behöver bytas och nytt ljudsystem som ska införskaffas inom kort kan jag tyvärr inte längre försvara Android :()
     
    Last edited: 5 aug 2012
  16. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Menar ni verkligen att Blåtands-lösningar låter så illa att det knappt är något alternativ för somliga?

    Jag har löst det så i ett rum hemma.
    En blåtandsmottagare som skickar ljudet till en ljudanläggning. Köpte den för ett par hundringar hos Klasse.

    Nu är det ingen värsting-anläggning... men tillräckligt bra för att jag skulle höra om det lät dåligt.
    Någon enstaka gång hackar det. Men oftast, när det gör det, är det strax efter att jag börjat spela.
     
  17. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Samtidigt, är man en sån audiofil, varför blanda in telefonen överhuvudtaget? Varför använda Spotify från första början, inte många låtar där som faktiskt är 320 kbit/s. Är det för att styra musiken med telefonen som är det viktiga? Och inte ljudkvaliteten? Ja men använd BT, finns många stärkare som har egna BT-tillbehör, Yamaha är ett exempel.
    Tvivlar på att BT försämrar Spotifys redan tvivelaktig kvalitet nämnvärt, tror inte flaskhalsen ligger i BT. Argument att "Det låter skitbra i mina hörlurar för 4000 kr.." Men då kanske inte varken Spotify eller BT är boven, har ni rannsakat er utrustning? Stärkare och högtalare med andra ord.
     
  18. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan ju bara tala för mig själv, men blåtand är inget för mig i detta läget. Inte för att jag värdesätter ljudkvalliten speciellt mycket utan för att slippa avbrott i ljudströmmen.

    Körde ett tag med den Belkin BTn som någon länkade till här ovan med konstanta avbrott och hack i låtarna. Samma resultat från både telefonen och laptopen. Signalen var väldigt känslig för både avstånd och hinder. Som ett exempel så kunde jag inte ha laptopen på matbordet (~3cm ek) 3m bort eftersom bordskivan då var mellan sändare och mottagare, med hack i musiken som följd. Inte en bra lösning enligt mig.
     
  19. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  20. Rambler

    Rambler Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle satsa på squeeze touch till stereon.
    Kör själv den kombon och det funkar väldigt bra