Streama Spotify till förstärkaren?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Beffe, 20 jul 2012.

  1. Sailfast

    Sailfast Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det känns lite konstigt att du anser att Sonos är en "unik/dyr" lösning jämfört med Apple. Om det är något som är låst och dyrt så är det väl Apple-prylar.

    Vad det gäller musikstreaming så är väl Sonos och Airplay ungefär samma sak. Dock är Sonos pryl Connect något dyrare än en Airport express, det medges. Sonos har dock stöd även för Android-telefoner.

    För Sonos styr man t.ex. Spotify genom Sonos-appen på telefonen. Men du menar att man med en iPhone kan använda den vanliga Spotify-appen för att styra Airport-prylarna? I så fall är det något som Spotify eller Apple har byggt in stöd för, det är alltså ingen extra frihet som Apple bjuder på utan bara en skillnad i utseende mellan de båda apparna.

    Ang. video-streaming - vad är det som Apple TV är bättre på än någon annan media extender? För det finns ju en hel del grejer som den är avsevärt sämre på... (stöd för olika videoformat t.ex.)
     
    Last edited: 13 aug 2012
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag förstår verkligen inte nyttan av att spela upp sakerna från telefonen/tableten, då förlorar man ju musiken om man råkar gå hemifrån med någon av dem.

    Med Sonos kan jag med min tablet/telefon starta musiken, sen gå hemifrån med den varpå flickvännen kan koppla upp sig via sin telefon och byta låt/rum/volym etc. Är alla telefoner/tablets helt plötsligt döda så startar jag upp fjärr-mjukvaran på en dator och fixar det därifrån.

    Jag kan blanda låtar från utdelade enheter i nätverket, Spotify, WiMP, podcasts. Spela olika låtar/playlists i olika rum eller samma i flera rum.

    Jag tycker det är värt de extra kronorna det kostar.
     
  3. WallEnberg

    WallEnberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör både airplay (i köket med B&W Zeppelin) och Sonos (till förstärkare) i biorummet. Jag har provat båda dessa varianter i olika konfigurationer i över ett år nu. Jag/vi i familjen upplever att Sonos är mer komplett, bättre kompabilitet och ger en bättre ljudkvalitet. Vi har testat alla möjliga konfigurationer och äger och kör Apple (iPhone, iPad, iMac, Macbook Pro) Android (Samsung GS3, HTC One X) och PC (stationär och laptop).
     
  4. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Medger att min åsikt endast baseras på vad jag har kunnat läsa mig till på nätet. Din referens WallEnberg om detta är därför mycket stark. Ska förkovra mig mer och överväga.

    Det jag vill är att kunna få god överblick vilka låtar som spelas/kommer spelas i plattan eller telefonen. Vad jag har sett med till exempel Boxee så visas inte detta. Har jag fel?

    Om jag förstått Airplay rätt på använder man orginal appen för Spotify och "puchar" ljudet till förstärkaren. Alltså inga mellanlösningar.

    Ja, Sonos är dyrare. Telefon, högtalare, förstärkare måste man ju ha i båda lösningarna, så de kan man kvitta mot varandra. Då är det en Sonos Connect som går på 3000:- eller Apple TV som går på 900:- som fattas. En betydande skillnad skulle jag säga. Dessutom (om jag förstår rätt) så kan Apple TV stream bild vilket Sonos inte kan. Samma gäller brist gäller aven för Onkyo. (Har jag rätt?)

    Hjälp mig här! Jag vill gärna hitta motiveringen till varför Android är bättre i detta ämne.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Personligen tycker jag inte Android är bättre eller sämre.
    Däremot tycker jag att Sonos är en bättre lösning för att streama Spotify till förstärkaren, vilket väl var frågan från början?

    Jag kör Sonos för musik, samt en enkelt ION-baserad HTPC för övrig media, båda går att styra via telefon/tablet/dator och fungerar utan att vara beroende av enheten jag styr dem från.
     
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Skickat från min mobila träd lösa internet enhet
     
  7. kalaspuff

    kalaspuff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Är det någon som har erfarenhet av att styra spotify via Spotimote, och då således spela musiken via htpc till stereo och enbart spegla uppspelningsinformation till platta/telefon.

    Hur fungerar detta funktionsmässigt jämfört med att köra den faktiskta Spotify-appen i Androidenheten?
     
    Last edited: 16 aug 2012
  8. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Förhoppningsvis har väl Spotimote hunnit utvecklas en del sen dess, men senast jag körde appen (kanske 9-10 månader sen) så kändes den rätt ofullständig.
     
  9. Gyns

    Gyns Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Air play vill man ha i Spotify eller i hela Android. Man kan koppla en gammal Androidtelefon med sladd till stereon och slå på airbubble. Sen kan man köra spotify på en IPad och strömma via airplay. Funkar perfekt. Retar ihjäl mig på att jag behöver blanda in en Äppleskrutt apparat. Vill ha Airplay support i Android nu.
     
  10. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Sonos är en perfekt ljudstreaming-lösning.

    Visst kostar enheterna mer än Air play, men de flesta(99%?) Android-telefonerna är bra mycket billigare än sina Apple-gelikar, likaså är surfplattorna billigare(du får en riktigt bra kina-platta, 7", för under 800:-), på så sätt blir det billigare i längden(för de flesta) iom att du kan välja billigare telefoner för all framtid.

    Sonos-appen är bra och snygg och du får tillgång till all din musik enkelt.

    Jag kom nu precis på en nackdel bara...iom att Sonos kör egen streaming när man kör Spotify och inte via tex telefonens ev lokalt lagrade spellistor så kan man inte köra Sonosen samtidigt som tex sambon är ute och springer och lyssnar på Spotify utan lokalt lagrade spellistor...

    Rätt litet problem men betyder att jag måste få sambon att ladda ner sina spellistor...

    Heja Sonos!
     
  11. Snippen

    Snippen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok har läst ovanstående och undrar över funkitonen i Air Bubble.

    Jag har ett par aktiva datahögtalare i köket och vill slippa koppla dom med sladd för att kunna placera dom där jag vill. Kan jag med Air Bubble koppla telefonen till högtalarna och sedan kunna köra Spotify i datorn? Jag vill alltså bara slippa sladden mellan datorn och högtalarna.
     
  12. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Kör själv Sonos och kan ibland sakna möjligheten att streama både ljud från datorn (funkar via tex JamCast men cepeextrem latency), och telefonen.

    Ramlade över denna artikel:

    http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA5NDM

    vilket skulle vara ganska lovande, speciellt om de kunde trycka in denna funktionalitet som standard. Om det funkar i en custom rom skulle jag dock nöja mig.

    Rent krasst borde det då vara möjligt att trycka iväg streamen via valfri transport, tex http-streaming (för uPnP mottaglare/DLNA), eller som Airplay-stream, till valfri Airplay-spelare.

    Man får hålla tummarna för att det inte bara rinner ut i sanden.
     
  13. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Om din dator är en Mac så går det. Airbubble gör att du kan ta emot musik via airplay.

    My Xperia S tapatalked!
     
  14. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Mig veterligen så stödjer fortfarande inte Mac att skicka "systemaudio" via Airplay stream, utan det funkar alltså bara native med iTunes, inte med andra spelare så som tex Spotify.

    För det krävs att man kör Airfoil eller dylikt (fron Rogue Amoeba), som även finns för Windows. Därmed behöver det inte vara en Mac, och är inte ens bättre på något sätt.

    iPhone och iPad däremot stödjer det native, konstigt nog.
     
  15. Snippen

    Snippen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sedan Mountain Lion är AirPlay integrerat i OSX, du spelar ljud och/eller bild från valfritt program till högtalare/tv.
     
  17. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ah, där ser man. Proved me wrong then :)
     
  18. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan Sonos köra lokala filer i Spotify? Måste de vara lagrade på en dator eller mobilen då?
     
  19. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Sonos var ursprungligen en streamer för lokala filer som du har lokalt på datorn eller ett NAS. Den kan även spela upp filer som pushas via upnp (dlna), tex från en telefon. Det har inget med Spotify att göra.

    Spotify är bara en av många ljudkällorsom Sonos klarar av.
     
  20. rky

    rky Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, men måste man då hålla på och byta källa fram och tillbaka på Sonosen? Frågan är ju ifall man spela exempelvis en Spotify-spellista med både lokalt innehåll och Spotify-innehåll.