Strömma video från VLC till N1

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Moodilic, 18 mar 2010.

1. Moodilic

Moodilic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kollat runt på nätet och funnit att vlc är den lösning som jag har sett kunnat strömma video till android telefoner men det finns ett problem för mig, jag vet inte hur man sätter upp en strömmningsserver och gör de nödvändiga inställningar.

Jag har VLC installerat samt VLC Remote på mobilen. Så jag undrar nu, finns det något på forumet som kan hjälpa mig.

Jag har hittills lagt till en fil jag vill koda om on-the-fly till H.264 och AAC 96Kbit/44.1KHz men jag har inte förstått vad man ska skriva för adress (t.ex rtsp://ip-nr: port m.m) eller hur man får fram en sådan adress.
    Allt detta vill jag ska strömma över wifi än så länge då 3G inte funkar (som jag har förstått det).

Om jag lyckas strömma med optimal bitrate på bild och ljud så hade jag tänkt skriva en guide/steg-för-steg hur man gör med tips och hjälp från de som hjälpt mig.

Last edited: 18 mar 2010
  2. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

3. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det hjälper inte mig särskilt mycket.

Gränssnittet är något annorlunda i version 1.0.5 (jag har inte använt VLC på flera år).

Sen vet jag inte ens om jag har rätt omkodningsinställningar plus adress som jag kan ansluta till från VLC Remote.

4. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Rätta mig om jag har fel men vlc remote är väll inte för att spela upp ljud och video utan bara en fjärrkontroll.

5. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det stämmer nu när jag testade för 15 minuter sedan, vilket var lite förvirrande då jag inte använt fjärrkontroll på en N1 förut.

Men annars då, finns det något sätt att strömma från VLC och sedan skriva in rtsp adress för Meridian spelaren?

6. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte läst allt här men det verkar som att det kan funka enligt denna länken.
    http://forum.kinoma.com/showthread.php?p=9676
    Visserligen försöker han strömma till en Palm telefon men principen är väl den samma?

7. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det här såg intressant ut ska testa ikväll när man kommer hem.

8. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

Du måste nog ha en streaming server som t.ex Darwin också. Jag kör från min Dreambox->VLC->Darwin till Android på en Acer Liquid och det fungerar fint. Jag får en Nexus One imorn så jag kan testa på den också.

VLC-exampel:
    Och öppnar rtsp://mittip/vlc.sdp

9. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men VLC har väl inbyggd rtsp server?

10. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Självklart är detta väldigt intressant, därför vill jag utforska detta mer och som ovan mig finns folk som redan kan streama till mobilen.

Jag skumma lite genom det där med Darwin server och jag fattar inte hur/vart jag jag laddar ner och ställer in servern.

Det jag vet är att jag borde kunna strömma 1000-1300Kbps H.264 och 96Kbps AAC utan problem via wifi

11. Fizzy

Fizzy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Vet inte riktigt vad din darwin server gör, men skicka rtp och rtps skall gå göra direkt via vlc. Har dock sålt min android så kan inte testa förän om några veckor då min desire kommer.

damn to slow.

12. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

13. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fyfan, jag har fått video och ljud via VLC med hjälp av ett inlägg på XDA Developers.
    Länk: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=4928853&postcount=12

"I've gotten this to work in VLC in my LAN but not from outside yet. It took me forever to get this far, and I kinda just chalked it up as progress, and haven't done much with it since. Use the rtsp address in NSW or Meridian or whatever on your phone.

need to set h264 to 1,2 baseline and audio to aac in advanced settings first"
    Kod:
    :sout=#transcode{soverlay,ab=42,samplerate=44100,channels=1,acodec=mp4a,vcodec=h264,width=320,height=180,vfilter="canvas{width=320,height=180,aspect=16:9}",fps=25,vb=200,venc=x264{vbv-bufsize=500,partitions=all,level=12,no-cabac,subme=7,threads=4,ref=2,mixed-refs=1,bframes=0,min-keyint=1,keyint=50,trellis=2,direct=auto,qcomp=0.0,qpmax=51}}:gather:rtp{mp4a-latm,sdp=rtsp://0.0.0.0:5554/stream.sdp}

"In your Android video player:"
    Kod:
    rtsp://local.server.address:5554/stream.sdp

---

Jag ska leka mer med inställningarna och se om jag kan byta codecs och upplösning etc.
    Återkommer när jag förbättrat detta. Detta är iaf en grymt bra start!

14. Summered

Summered Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Om ni får det att fungera så skulle en wiki vara guld värt!

15. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

Moodilic: Prova gärna lite högre upplösning och bitrate. Fattar inte varför min rtsp inte fungerar direkt från VLC.

16. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fixade upplösningen 800x448, men jag är inte helt säker på upplösningen height ännu men det är enkelt att lösa om man streamar 1280x720 till N1 upplösning annars, jag ska kolla på detta.

Jag ändrade också ljudkanalerna till 2.
    Om någon vet vad allt betyder i strängen så berätta gärna för mig så jag kan ändra på rätt ställe.

vb är väl variable bitrate correct? Annars skulle jag vilja ha cb (constant) på 1000 till och börja med.

Ljudet är osynkat också så detta får man kolla på.
    En sak jag borde ha är ett obelastat nät till att börja med, haha.

17. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en bättre inställning men tyvärr så synkas inte ljud och video, videon hamnar efter.

Bitrate är nu på 1000 H.264 och ljudet 96 AAC, men sedan finns även andra roliga inställningar så som x264 inställningar när man kodar om. Denna är jag nästan helt främmande för så om någon är bra på att skriva bra kodningsinställningar hjälp gärna till då bilden är grymt bra samt ljudet.

Glöm inte att ändra IP adress och port nummer.

Kod:
    :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=1000,width=800,height=448,acodec=mp4a,ab=96,channels=2,samplerate=44100,venc=x264{vbv-bufsize=500,partitions=all,level=12,no-cabac,subme=7,threads=4,ref=2,mixed-refs=1,bframes=0,min-keyint=1,keyint=50,trellis=2,direct=auto,qcomp=0.0,qpmax=51}}:gather:rtp{sdp=rtsp://192.168.0.2:8080/stream.sdp}

18. Qwerty

Qwerty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle någon kunna skriva lite mer detaljerat hur man ska göra?
    Hänger inte med på var man ska skriva in allt...

19. Moodilic

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle kunna göra en liten bildserie som visar hur man gör.
    Som jag har skrivit tidigare, förvänta dig inte synk mellan bild och ljud -än (jag har åtminstone inte fått det att synka ännu).

Återkommer strax...

20. Qwerty

Qwerty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Schysst!
    Jag fick det att funka nu, men det var inge vidare bildkvalité.
    Men en liten snabbguide vore toppen!