Problem: Strul med dubbla simkort

Diskussion i 'Galaxy Note 5 - Allmänt' startad av nastyboob, 5 nov 2015.

  1. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Köpte en Note 5 (asien import) härom dagen.
    Jag köpte modellen som har dubbla simkortsplatser, men får det inte riktigt att fungera som jag vill.

    Jag har två olika operatörer, ena är 3 och den andra är tele2. Telefonen läser in båda och allt funkar såvida jag har samtal, sms och surf inställt på 3. Väljer jag att ta surfen från kort 2, dvs tele 2, så bryts min täckning på simkort 1 (3).

    Går jag in på inställningar och ändrar så att jag kör samtal, sms och surf enbart på tele 2 så funkar det också. Men resultatet blir ju detsamma. Samt om jag kör samtal och sms på tele2, men surfen på 3, så släcks mottsgningen på tele2.

    Kortfattat:
    Jag kan ringa och ta emot samtal från båda numrena om jag har allt inställt på ett simkort.

    Men vill ja ha samtal o sms på ena, kan jag inte ta surfen från det andrs kortet.

    Någon som har en teori på hur jag enklast löser detta?
     
  2. Tönt

    Tönt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du kan bara använda data på sim 1, gissar på att du måste byta det sim kort du vill använda data på till sim plats 1.

    Med sim 2 kan du bara ringa/ta emot samtal sms.
     
  3. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej, det låter som att det stämmer.
    Men problemet är att när jag väljer att använda surfen (3/4g) på simkort 2, och samtal på simkort 1, så får jag endast nödsamtal på kort 1.

    Efter lite tester förut så insåg jag att jag är tvungen att stänga av mitt simkort 1 helt (tre), för att köra surfen på kort2 (tele2). Jag kan alltså inte ha samtal /sms på om jag vill ha surfen från det andra simkortet.
     
  4. nastyboob

    nastyboob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2015
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1
    Efter en kväll av frustration så har jag kommit fram till att det är såhär.

    Telefonen är inte boven, utan operatören 3.
    Om jag väljer att ha 3 på samtal, sms och surf så släpps ändå samtal och sms fram på det andra simkortet (tele2). Jag kan även ringa, smsa från tele2, men surfen kommer ja natirligtvis inte åt då jag kör 3/4g på 3kortet.

    Hursomhelst, då tänkte jag att jag precis tvärt om, alltså kör samtal, sms och surf på tele2 simkortet, och låter det andra simkortet ligga i bakgrunden och släppa förbi samtal och sms, precis som det gick innan.

    Men icke! Direkt jag gör så, då blir det endast nödsamtal på 3kortet.

    Problemet är väl löst kan man säga. . Vill jag använda min surf på simkort två får jag helt enkelt stänga av 3kortet under tiden.