Strul med överföring av SMS/MMS från gamla till nya luren

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fredrik Olsson, 25 dec 2019.

  1. Fredrik Olsson

    Fredrik Olsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,
    Blev i förrgår ägare till ny Samsung Galaxy S10+. Den ska eftertrada min S7-lur som nu fungerat klanderfritt i över 3 år.
    Det mesta av överföring från gamla till nya luren har gått helt klanderfritt. Till slut återstod överföring av SMS/MMS. Har drygt 10000 sådana på gamla luren sedan jag rensat bort allt onödigt. Mycket är MMS och många av dessa innerhåller info som jag har nytta av framöver, både i jobb och hobby.

    Testade först appen SMS Backup & Restore från Synctec vilken många verkar gilla. Bakuppade från gamla luren till Onedrive och sedan återställde till nya luren. Samtalshistorik funkade smärtfritt men kunde konstatera att i princip inga MMS-bilder kom med över. (Enstaka äldre MMS hade bilder.)
    Rensade meddelande appen (Samsungs orginalapp) och prövade med Smart Switch och USB-kabel i stället.
    Även denna saknas bilderna i MMSen men nu är där i allafall en tom ruta där bilden/bilderna ska vara.

    Har googlat och kan hitta enstaka som haft samma problem men hittar inga lösningar.

    Någon som vet vad som går fel?
    Borde ju funka smärtfritt mellan 2 lurar av samma fabrikat och som inte är jätteolika i ålder,

    Tack på förhand!
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Har inte Samsung en egen app eller program till datorn för att överföra data från en gammal telefon till en ny?
     
  3. Fredrik Olsson

    Fredrik Olsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,
    Jo det stämmer. Det var den jag testade med andra gången (Samsung Smart Switch) Skillnaden blev att Smart Switch även visade ramar där MMS-bilderna borde varit.

    Knepigt.

    /Fredrik
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Du har inte Google One?den backar väl upp mms tror jag
     
  5. Fredrik Olsson

    Fredrik Olsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Kollade på det men det verkade som man behövde ha betal-konto för Googel-lagringen för att det skulle fungera.
     
    eastbound gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag har bytt S7 > S9, gjort resets och allt möjligt och har kvar alla SMS och MMS sen jag skaffed min S7 2016. Använder google messages och inte gjort några speciella backuper eller återställningar, bara det vanliga som görs när man loggar in med Google- och Samsung-konton när man konfigurerar telefonen.
     
    Fredrik Olsson gillar detta.
  7. Fredrik Olsson

    Fredrik Olsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,
    Jag tog och tömde SMS/MMSen igen och testade på nytt med "SMS Backup & Restore" appen från Synctec.
    Denna gång valde jag "Transfer" i stället för "Bakup". Appen kopplar ihop sig mellan gamla och nya luren med WiFi (tror jag). Ungefär samma tillvägagångssätt som vid säkerhetsuppdateringen till Onedrive men då filen var överförd till nya telefonen tog det betydligt längre tid och sedan appens dialogruta visade 100% klart tog det ytterligare en stund och jag börjande misstänka en hängning ....men så plötsligt "Klart"!.
    Kollade i meddelande och TJOHOO! nu finns alla SMS/MMS med tillhörande bilder i nya luren!.

    Lite "sådär" nu när jag inte vet om bakupen på nya luren kommer att fungera eller ej.

    Tack för era svar!
     
    eastbound och Leo83 gillar detta.