Stulen Nexus, vad skaffar jag för handenhet nu?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av DrLaban, 8 nov 2010.

  1. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag räknar inte med att nallen kommer tillbaks i min ägo (ingen Wavesecure, osv), så nu är jag alltså på jakt efter alternativ till Nexusen. Jag pillade på en Galaxy S och tyckte inte att det var något alls att ha. Jag vill helst inte råka ut för Sense eller andra brandningsinlåsningar (även om jag är fullt kapabel att fixa det bekymret) och jag undrar; vilken enhet ska man skaffa idag?
    Att skaffa en Nexus One idag är ju stört när omöjligt och att lägga ut sjutusen till är ju sådär kul på en studentlön, så det lär ju gå bort, men vad för alternativ finns det?
    Jag vet att jag själv har rätt bra koll på just Android och Nexus One, men jag har lite dålig koll på övriga handenheter och det kanske finns någon här som kan rekommendera något.

    Jag tror jag ser framför mig följande alternativ;
    * Köp en Nexus One (om ungefär ett halvår när jag fått ihop pengarna)
    * Köp en top-of-the-line telefon bland dagens urval (inom budget, som ligger på ca 3000 kronor)
    * Köp en hygglig modell (kanske Huaweis with Google-variant eller ZTE Blade?) och invänta eventuella framtida "Nexusar"

    Feedback åt vilket håll som helst är välkommet.
     
  2. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Om du på något sätt har kvar IMEI-numret så finns möjligheten att hitta den om polisen orkar pinga den? Eller är jag fel ute?

    Hursomhaver, ZTE Blade skulle jag köra på. :)
     
  3. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det finns väll billiga nexus one i tyskland ?
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag kommer ihåg tråden men jag vet inte hur långt det ledde till att man kunde köpa en därigenom. Jag får väl nosa vidare här och se hur det gått för de som försökt. Tack för tipset.
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag funderar på en Blade, då jag inte kan beställa en splitter ny genom Android Developers. Kanske om Tysklands-alternativet ger något vettigt. Enda sättet att få tag på en Blade är genom UK-marknaden såvitt jag vet?

    Polisen får bara leta upp telefoner vid fara för annans liv (och någon anledning till som jag inte kommer ihåg), vilket gör att jag inte kan använda mig av det tyvärr...
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Givetvis ska du ha en ny Nexus One om du varit nöjd med den innan och lekt runt med custom-roms och annat kul. Du kommer bara bli besviken på något annat.

    http://www.expansys.se/google-nexus-one-android-smartphone-eu-engelsk-193936/

    Finns säkert billigare ställen också. Tänk dock på att du måste roota den om du vill kunna få de amerikanska OTA-uppdateringarna som brukar komma först.
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ah, najs!

    Jag trodde inte att de gick att få tag på alls, men det här är ju onekligen en bra start! Jodå, roota fixar jag nog på något sätt, ska bara få tag på en först. :)

    Om någon annan har fler tips på var man kan få tag på Nexusen här i närheten så är det bara att lägga in fler svar i tråden.
     
  8. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Tycker du ska köpa en ZTE Blade eller Nokia 3310 i väntan på Nexus 2.
     
  9. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det trista är att det är så ont om information kring en kommande Nexus två. Ja, det finns massvis med rykten och prat och så, men det är ju inte förrän den produkten faktiskt visas på en mässa som vi vet om det alls kommer någon.
    Och det är ju bara ett år sedan Nexus One kom, även om antalet Android-telefoner har fullkomligt exploderat. Kan man verkligen vänta sig en ny Nexus varje år? För om inte annat är ju det då ett undantag från hur det skulle kunna tänkas se ut, säg en vartannat år.

    Nu blev det off-topic, men jag funderar helt klart lite på vad jag ska göra här. Det är en lite knixig sits att sitta och bli av med den bästa nallen jag haft genom alla mina telefonägda år.
     
  10. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag skulle utan tvekan köpa en N1 igen om min blev stulen. Frugan har en Desire och jag gillar den inte alls pga sense. Att man sedan får alla uppdateringar först av alla är en grym bonus.
     
  11. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har beställt en G2a som är tänkt att ersätta min N1. Jag kör dem nog parallellt några dagar för att se om jag överlever utan riktig root innan jag säljer N1. Om tangentbord inte passar dig har jag nog inget tips just nu.
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Shit, man tackar för alla de här inläggen, det är lite extra varmt att ni kommer med era synpunkter både högt och lågt! :)
    bjoli, du får _mycket_ hemskt gärna ge ett utlåtande på G2:an. Jag är rätt anpassningsbar vad gäller tangentbord vare sig de är mjukvarubaserade eller hårdvarubaserade.
    Min första Andoird-kapabla enhet jag ägde var en HTC TytnII som jag lyckades köra in polymod:s portning av Android 1.6 i och den har ett hårdvarutangentbord som jag lärde mig använda. Sen kom en Magic mellan Tytn II:an och Nexus ettan så då blev det inlärning av mjukvarutangentbordet istället. Båda varianterna har sin styrka och svaghet och jag är inte svåranpassad när det gäller sånt. Är det bra grejer så är det.
     
  13. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    finns en liten butik i göteborg som faktiskt hade hela 3st N1 helt nya som jag såg,när jag va där inne häromdagen,funderar starkt på att åka in i morgon eller på söndag och köpa en till. dom påstod att dom hade lyckats få dom med svenskt språk av google,någon som vet om det finns eller om det e snack????
     
  14. djeep

    djeep Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nexus

    Det låter som snack... Kanske menar att de har svenskt tangentbord eller ngt.

    Var i Gbg är detta och vad tog de för dem? Jag surfar nämligen runt här och letar efter ställen som säljer N1. Tappade min N1 i vatten :P, den har fungerat hur bra som helst ett tag men sen började den spöka lite och nu ligger den hos försäkringsbolaget. De vill veta vad den är värd i dagsläget och i.o.m. att den inte säljs som då när jag köpte den så är det svårt att hitta en prislapp som stämmer. För mig var den ovärderlig :(

    Måste ha en likadan eller N2 (Nexus S?)

    Finns det inget sätt att få tag på en N1 som är helt ny och obrandad, kosta vad det kosta vill!
     
  15. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

  16. habab

    habab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    Galaxy S9
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    Telefon 3:
    iphone 6s
    hello

    Svenska från google och det stämmer. Ni kan komma in till phonecenter och testa det själva.
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Säg istället vad det är för build number, Baseband version, Android version, Kernel Version på telefonen, så vi kan se vad ni menar på det sättet?

    /Söder
     
  18. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag håller med, lite mer information om vad det är för versioner och builds skulle vara önskvärt, speciellt för oss som inte kan komma till plats och titta på dem.
     
  19. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  20. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    tja, va inne hos dom i göteborg idag och slog till på en av dom N1 som dom hade.deras butiks pris var 3999kr och den var helt ny.(sitter med 2st nu ;) ) men såg att dom hade fler.. jag kan dela med mig av den info som är på den jag köpte idag, och ni får gärna ge mig lite feedback om vad det betyder.Är ganska ny på android,men älskar det.. kan börja med att allt faktiskt är på svenska i den och att den har LCD display :(.. Android-version 2.2 Basbandsversion 32.41.00.32U_5.08.00.04 Kernel-version 2.6.32.9-27227-g3c98b0d haley@m4-dev#1 Version FRF91.. ni som kan och vet vad som är vad, får gärna berätta för mig vad dom olika sakerna betyder och vad som e bra respektive dåligt och vad man helst skall ha.(och om jag skall känna mig grundlurad eller ej?)kan säga att jämför jag svärtan på den gamla N1 jag har så är den mkt svartare,... hoppas detta hjälper er..