Stulna mobiler på Tradera ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nibble, 25 nov 2017.

1. Droid55

Droid55 Guest

Det finns tyvärr inte en enda annonsmarknad som är säker. Det gäller att ha sunt förnuft oavsett var man köper. Jag köpte en gång via Tradera men valde en säljare som fanns i stan och som accepterade avhämtning (och kontantbetalning).

Sålt flera telefoner främst via Tradera. Sista telefonen jag sålde fick jag in pengarna direkt på mitt konto trots att jag erbjöd köparen Klarna. Jag skrev till köparen att allt är lugnt för jag är seriös men att hon i framtiden borde betala med Klarna för vara på den säkra sidan. Hon tyckte jag hade så många bra omdömen, men man kan aldrig förlita sig helt på det. Man kan nog lita på omdömena vid små belopp (jag säljer främst billiga grejer också) men vid höga belopp eller stöldbenägna prylar så bör man vara vaksam.

Kristy, Nedan och bernard gillar detta.
  2. Droid55

Droid55 Guest

Jag skulle aldrig buda på en auktion som inte erbjöd köpskydd vid distansköp. Då menar jag dyra auktioner, inte billiga auktioner.

Tänk dock på att verken Klarna eller PayPal erbjuder köpskydd vid köp av presentkort. Ska du buda på presentkort bör du kunna avhämta.

Kristy gillar detta.
  3. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 708

MINA ENHETER

Vilka typer det finns. Jag vågar knappt sälja saker, tänk så skulle de gå sönder senare eller jag missat någon repa eller annat märke.

PayPal och Klarna gör att det känns tryggare att handla saker men det kanske det inte är egentligen. Har hört om folk som fått problem att få tillbaka pengarna från PayPal efter långa processer.

4. Droid_301

Droid_301 Guest

Vågar ju knappt köpa av mig själv snart:):P;):innocent:

Last edited by a moderator: 3 dec 2017
  5. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Har köpt en telefon här som jag inte heller var nöjd med.
    Handlade om så lite pengar så jag lät det vara även om jag är helt hundra på att personen som sålde den till mig visste om felet.

Man är inte "säker" nånstans oavsett omdömen.

6. CyberTears

CyberTears Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5
    Vet inte hur mycket till hjälp det är, men ska börja använda mig av tjänsten min.ebox.nu.

7. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Tycker omdömes systemet på Tradera är bra, men man kan inte räkna med någon som helst hjälp från Tradera vid problem.

Jag har köpt och sålt en hel del på Tradera i många år, och det har huvudsakligen fungerat väldigt bra

Jag blev blåst rejält i början några gångar av att vara girig och inte kolla upp säljaren ordentligt.

Nuförtiden inleder jag alltid en diskussion med säljaren om jag är misstänksam. En säljare som inte svarar vettigt på enkla frågor ska man undvika.

Last edited: 3 dec 2017
  8. Lasse58

Lasse58 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    721
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra
    Blocketpaket är ett säkert sätt för köpare, men tyvärr inte för säljare. En köpare kan teoretiskt ta emot ett paket, öppna det och ta varan. Därefter kan kan köparen lägga i nåt annat och hävda att säljaren farit med osanning. Sen står ord mot ord. Scenariot är kanske inte så troligt, men absolut inte omöjligt. Den som är ute efter att lura folk kommer alltid att hitta en väg.

9. Oneplus2

Oneplus2 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    989
    Telefon:
    iPhone 8 plus

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag har blivit blåst på en iphone 7 plus för 8000kr på tradera. Dock betalade jag med paypal och sällan har jag varit med om ett så bra bemötande som jag fick via paypal.

Inga som helst problem alls. Dom gav säljaren ca 3 dagar på sig att skicka bevis på att telefonen har hämtats ut av mig och sedan skickade dom tillbaka mina pengar till mig.

Det dom sa på Paypal är att man MÅSTE använda paypal igenom traderas kassa för att köpskyddet skall gälla. Dvs man skall inte bara skicka över pengar från sitt paypalkonto.

Nedan, katho och bernard gillar detta.
  10. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 517
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Samma här, har blivit blåst 4 ggr på Tradera, alla av dem betalades via PayPal och inga problem med att få ersättning av dem när något händer, dem är snabbare och mera effektiva än Klarna!

Köper aldrig dyra saker om inte PayPal erbjuds.

11. Droid55

Droid55 Guest

Filma när du packar och skickar iväg.

jnsson och Lasse58 gillar detta.
  12. Adder

Adder Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Utan PayPal/Klarna är de ju säljarens marknad. Ev polisanmälan läggs ner på 2 röda.
    Men förstår inte problemet egentligen.
    Luren säljs som defekt/trasig för ett lågt pris. Ingen info om hurvida den är låst op/imoln låst.